Edukira salto egin | Salto egin nabigazioara

Tresna pertsonalak
Hemen zaude: Hasiera Komunitatea Dantzan Ikasi Dantzaren irakaskuntza, egungo panorama, ajeak eta erronkak

Dokumentuaren akzioak

Dantzaren irakaskuntza, egungo panorama, ajeak eta erronkak

2022/10/14 08:30
Dantzaren irakaskuntza, egungo panorama, ajeak eta erronkak

Josu Garate, Jon Fernandez, Monika Bañales, Patxi Laborda, Dantzan Ikasi Topaketak, Eibar, 2022-05-20. Argazkia: Oier Araolaza - Dantzan CC-BY-SA

Gu dantzaz eta euskal dantzaz kezkatuta gaude, horren transmisioan eta horren formazioan”, Dantza emateko formazioa behar da eta askoz gehiago”, “Dantza habilitazioena iruzurra da”,Ez badauzkagu helburuak garbi nekez eraikiko dugu gero formazioa”, dantzaren irakaskuntzaren inguruan aritu dira Patxi Laborda (Bilbao Musika - Aiko), Monika Bañales (Donostiako Udalaren Musika eta Dantza Eskola) eta Jon Fernandez (Gasteizko Udala Folklore Akademia) Josu Garatek (Dantzan Ikasi - Dantzerti) gidatu duen Dantzan Ikasi topaketetako “Dantzaren irakaskuntza musika eskoletan: gaurko panorama, ajeak eta etorkizuneko erronkak. Euskal dantza titulazioaren inguruan” mahai-inguruan.

Dantzan Ikasi topeketak 2022
Dantzan Ikasi Topaketak, Eibar, 2022-05-20. Argazkia: Gari Otamendi - Dantzan CC-BY-SA

Musika eskoletako dantza irakasleen eskakizunak, irakasleen formazioa edota zentroetan dantza irakasleek duten prestigio eza izan dira ukitu dituzten gaiak, besteak beste. Euskal dantzen ikasketak erreibindikatu dituzte, formazio bateratu baten beharra ikusten baita. Hain zuzen ere, gogoratu nahi izan da, horixe zela Dantzan Ikasiren hasierako helburua, etengabeko formazioa eta euskal dantzako ikasketak martxan jartzeko hariak mugitzea.

Dantzak ze leku du musika eskoletan?

Hamaika dira musika eta dantza eskoletako dantza irakasleak kontratatzeko erabiltzen diren bideak (habilitazioak, azterketak, oposaketak, lan poltsak...) baina ez dago modu bateraturik. Hizlariek ikusten dute egun ez dagoela bermatuta irakasleen formazioa.

Monika Bañales
Monika Bañales, Dantzan Ikasi Topaketak, Eibar, 2022-05-20. Argazkia: Gari Otamendi - Dantzan CC-BY-SA

Horrez gain, Bañalasek eta Labordak, beren esperientziatik, sentitzen dute musika eskoletan prestigio eskasa dutela dantza irakasleek. “Onarpena irabazi behar izan dut Musika Eskolan. Ez zuten ulertzen ni han egotea, horietako batzuk oraindik ere ez dute ulertzen” dio Labordak. Bañalesen ustez musika eta dantza eskoletan musika irakasleek dute lehentasuna, “dantza bigarren mailako bezala ikusten da eta askotan sentitzen dut ez gaituztela ulertzen”. Labordak dantza musikan sartzeko manera modura ulertzen du, “niretzat musika eskoletan kantuak, dantzak, instrumentuek... denak harremanduta egon beharko lukete”. Bañalesentzat dantza “musika da, mugimendua da, erritmoa da, gauza gehiago dira”, dantzarien arteko harremana azpimarratzen du.

Jon Fernandez
Jon Fernandez, Dantzan Ikasi Topaketak, Eibar, 2022-05-20. Argazkia: Gari Otamendi - Dantzan CC-BY-SA

Dinamika horietatik gertu dabiltzala dio Fernandezek Gasteizko Folklore Akademian, “pribilegiatu sentitzen naiz, ze gure eskolan erakusten ditugunak dira euskal dantzak eta euskal tresnak eta hor sortzen da giro bat oso inportantea”. Horrela, denak elkarlanean aritzen direla dio.

Labordarentzat helburua da dantzan jakitea eta ez dantzak jakitea. Bere arabera dantzak ikastea baino askoz inportanteagoa da gorputzaren biomekanika, ulertzea gure kargak, gure pisuak nola funtzionatzen duen, edota ulertzea gure sistema tradizionalak nola funtzionatzen duen.

Beraz, argi dute guztiek habilitazioa baino zerbait gehiago behar duela dantza irakasle batek.

Euskal dantzen titulazioa

Fernandezek azaldu du euskal dantzen titulaziorako bidean martxan den azken saiakera, Euskadiko Musika eskoletatik datorrena. Ahalegina da errege-dekretu bidez euskal dantza espezialitate moduan sartzea. Argitu du dantzaren irakaskuntzan hiru maila daudela: oinarrizko maila musika eskoletan, gradu profesionala kontserbatoriotan eta goi mailakoa, gurean, Dantzertin. Horrela, legedian euskal dantza espezialitate moduan sartzen bada, Dantzertin euskal dantzaren pedagogia erakutsi beharko litzateke. Garatek gehitu du musika eskoletatik agerian geratu dela badagoela interesa irakasleak behar bezala formatuak egotekoa, “badirudi konturatu direla, urteen buruan, habilitazioa ez dela nahikoa edo zalantzak sortarazten dizkie irakasle profesionalen formazioak”.

Josu Garate
Josu Garate, Dantzan Ikasi Topaketak, Eibar, 2022-05-20. Argazkia: Gari Otamendi - Dantzan CC-BY-SA

Fernandezek aipatu du nahiz eta sistemarekin guztiz ados ez egon aprobetxatu egin behar dela Eusko Jaurlaritza prest egotea curriculuma Madrilera eramateko. “Behin hori lortuta hurrengo urratsa izango litzateke Dantzertin borrokatzea pedagogia egiteko euskal dantzan”, dio Labordak. Garatek zehaztu du behin gradu profesionala arautzen duen dekretu horretan euskal dantzaren espezialitatea sartuz gero, goi-mailako ikasketetan posible litzatekeela espezialitate horretatik sarbidea izatea.

Kasu honetan musikaren arloan eman diren urratsek dantzari lagun diezaiokeela usten du Bañalesek, “bide hori hasita daukate oinarri tradizionaleko zenbait instrumenturekin. Behin leihoa ireki bada, dantzarentzako atea ireki dezakegu”.

Patxi Laborda, Dantzan Ikasi Topaketak, Eibar, 2022-05-20. Argazkia: Gari Otamendi - Dantzan CC-BY-SA

Formakuntza da behar dena

Niretzako titulazioa ez da inportantea, baizik eta formakuntza, baina zein izan beharko litzateke dantza tradizionalaren formakuntza?”, galdetzen Labordak. Tradizioa, transmisioa, plaza… da Garateren ardura, “bere kontestutik kanpo nola ahalegintzen garen hizkuntza bat erakusten”. Bañalesek, berriz, azpimarratu du anatomiari buruzko ezagutzak ere baduela garrantzia, “gorputzarekin ari garelako lanean, gu eta ikasleak. Erakutsi behar diegu beren gorputza nola erabili, ze gauza egin ditzaketen, noraino iritsi daitezken...”.

Fernandezek behar-beharrezkotzat jotzen du formakuntza, “gero eztabaidatu dezakegu zer egiten dugun, nola egiten dugun, zer uzten dugu alboan”.

Dantzan Ikasi Topaketak 2022

Dokumentuaren akzioak

Erantzun

Erantzuna emateko identifikatu egin behar zara, gure webgunean erabiltzaile bat sortuz.

Dantzan Ikasi

Dantzan Ikasi

Dantza tradizionalaren irakaskuntzan laguntzeko asmoz Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako programa da Dantzan Ikasi. Gipuzkoako Dantzaguneak dantza sustapenean egiten dituen ekintzen baitan, dantza tradizionala irakasgai duten irakasleei eta ikasten jarraitu nahi duten dantzariei, beren formazioan sakontzen jarraitu ahal izateko aukera eskaintzea da helburua. http://dantzanikasi.com

__ __ __

Dantza irakasleen lan-poltsa

 

Hurrengo saioak

 

Egindakoak

2024

Mintegia: Zer-nola dantzatzen da Tolosan

Hitzaldia: Donostiako dantzaeraren bilakaera

Ikastaroa: Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak

Mintegia: Nola dantzatzen da Antzuolan? Antzuolako dantza-sistemak zein harreman du inguruko eta Gipuzkoako beste dantza-eskolekin? // Kronika

Topaketak 2024 // Kronika

2023

Ikastaroa: Tipi-tapa! Klakearen teknikara hurbiltzea // Kronika

Mintegia: Zer dantzatzen da Elgoibarren? Elgoibarko dantza-sistemaren bilakaera Gipuzkoako dantza-eskolaren testuinguruan // Kronika

Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar // Kronika

Ikastaroa: Aragoiko jota // Bertan behera

2022

Aurkezpena: Euskal Herriko plazetarako dantza berriak // Kronika

Ikastaroa: Haurrekin dantzan jolasteko baliabideak // Kronika

Dantzan Ikasi Topaketak 2022 // Kronika

Hitzaldi dantzatua: Jon Olazkuaga: Pamperruque // Kronika

Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar I // Beasain // Eibar II // kronika // Bideoa

2021
Sorkuntzaren bideak: Argiaren Martin Zalakain // Kronika // Bideoa
Topaketak 2021: Dantzaren transmisioa, proposamenak eta lanketak // Kronika
Maialen Araolaza: Dantzaren onurak // Bideoa
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan II // Bideoa II
2020
Ikastaroa: Lau urrats eta kitto!  // Kronika
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan I // Bideoa I
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak // Bertan behera
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
2019
Gogoeta saioa: Sorkuntzaren soka // Kronika
Bisita-dantzatua Patxi Labordarekin // Kronika
Urbeltz, Arregi, Sarriegi: Soka-dantza // Kronika I, Kronika II, Kronika III
Lantzeko zortzikoa Bizkai Elkartea // Kronika
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
Ibis Albizu: Euskal dantza eta balleta // Kronika
Dantza-luzeak Carles Mas // Kronika
2018
Zuberoako dantzakera // Kronika
Arantzako dantza-luzea // Kronika
Thierry Truffaut: Lapurdiko inauteriak // Kronika
Mikel Alberdi: XIX. mendeko euskal aisia  // Kronika
2017
Berastegiko San Juan dantzak // Kronika
Rapper ezpata-dantzak // Kronika  
Makilaria // Kronika 
Hirunangoak: balsa, mazurka, fandangoa eta ingrutxoak // Kronika 
Patxi Perez: Mutxiko dantzaldien bilakera aztergai // Kronika
2016
Kontra-dantzen sistema // Kronika
Dantza lotua aberasten // Kronika
Larrain-dantza, Lizarrako ingurutxoa // Kronika
Gipuzkoako dantzak IV // Kronika
Gipuzkoako dantzak III // Kronika
2015
Berpizkundeko dantza-maisuen sistema // Kronika
Gipuzkoako dantzak I // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak  // KronikaJean Michel Guilcherri esker ona // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
2014
Antton Luku: Dantza libertitzeko? // Kronika
Gipuzkoako urratsak, aldairak eta dantzak // Kronika
Arabako dantzak // Kronika
Durangaldeko dantzari-dantza // Kronika
Erromerien bidaiak // Kronika
Nafarroako Erriberako Paloteadoak // Kronika
Dantza-jauzietatik aitzineko püntüetara //Kronika
Lesakako dantzak // Kronika Ikastaroa eta bisita
2013
Nondik nora // Kronika
Luzaideko dantzak // Kronika
Nafarroa Behereko dantzak // Kronika
Emakumea euskal dantzan // Kronika
2012
Lizartzako dantzak // Kronika
Lau urrats eta kitto // Kronika
Lapurdiko inauteriak // Kronika
Axeri-dantza // Kronika
2011
Ingurutxoak // Kronika
Musika eta dantza // Kronika
Haur folklorea // Kronika
Rapper dantzak // Kronika
2010
Zarauzko folklorea // Kronika
Dantza kantatuak borobilean// Kronika
Xemeingo ezpata-dantza// Kronika
Araba Errioxako dantzak // Kronika
Gorputz prestaketa // Kronika
Dantza-jauziak // Kronika
2009
Zuberoako dantzak // Kronika
Argiaren inguruan // Kronika
Pedagogia // Kronika
Goierriko dantzak // Kronika
Mutil-dantzak // Kronika
Jotak // Kronika

Boletinak
Dantzan Ikasi 1(pdf) - Apirila 2009
Dantzan Ikasi 2(pdf) - Urria 2009
Dantzan Ikasi 3(pdf) - Apirila 2010
Dantzan Ikasi 4(pdf) - Azaroa 2010

Dokumentazioa
Dantza curriculuma(pdf) - 2010
Gipuzkoako dantza irakasleak(pdf) - 2010

Dantzan Ikasi Gipuzkoako Foru Aldundiaren ekimena da. Dantzan elkartea arduratzen da egitasmoaren kudeaketa teknikoaz. Gipuzkoako Euskal Dantzarien Biltzarra eta Ikerfolk elkarteek gainbegiratzen dute proiektuaren ibilbidea Dantzan Ikasiren Jarraipen Batzordetik.

Dantzan Ikasi
ikasi@dantzan.com
Tfnoa. 943 53 04 40
www.dantzanikasi.com

logoa