Dokumentuaren akzioak
Errenteriako dantzakeraz Sarriegi eta Gastesirekin
Dantzan Ikasi
Gipuzkoako eta Errenteriako dantza moldeak, Mikel Sarriegi, Dantzan Ikasi, Errenteria, 2025-04-11. Argazkia: Josu Garate - Dantzan CC-BY-SA
Gipuzkoak dantza sistema, batez ere, begia Errenteriako fokuan ipinita aztertu du Sarriegik Errenterian egindako saioan. Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak. Oinordetza ezkutua liburua aurkeztu du. Gipuzkoa osoko dantza-maisuek gorde duten eta hain ezaguna ez den Iztuetaren oinordetza horren ezaugarri nagusienak aurkeztu ditu lehendabizi eta gero Errenterian 1950eko hamarkadatik aurrera ezagutu ziren zenbait dantzakera eta molderi begira ibili gara bertaratutakoak. Horretarako Xexilio Gastesiren laguntza izan du Sarriegik; eta gozatu ederra hartu dugu bere 87 urterekin, mugak muga, argi eta intentzio guztiarekin dantzan ikustean.
Errenteriako lehen testigantzak eta dantza-maisuak
Dokumentuetan ageri diren Errenteriako dantzen edo dantzarien inguruko hainbat testigantza erakutsi ditu Sarriegik, baita argazki zaharrak ere. Aurkitu duen aipamen zaharrena 1599koa da:
… azaltzen da nolatan Korpus egunetan egiten ziraden eleiz biretan dantzariak partaide izaten ziradela, eleiz kutsuko dantzak eginaz. Orobat Magdalen jaietan ere “Ijito dantza”. Jazkera dantza (Danza de libreas) “Alero danza” eta “Agai dantza” izeneko orduko dantza ezagunak dantzatzen ziradela…
1615 Felipe III-ak Donostiara egin zuen bisita batean ere Errenteriako dantzari emakumeak aipatzen dira:
“Mereció singular complacencia de la reina el modo con que le festejaron algunas señoras de Rentería, componiendo una danza al estilo del país.”
Eta 1917ko San Joan egunean Donostian Errenteriako dantzari-txikiak izan ziren:
… se presentó el grupo de dantzari-chikis de Rentería, comparsa de reciente fundación, que han constituído los reputados maestros de bailes vascos Antonio Corta y Francisco Arzamendi. Desarrollaron el siguiente programa: Paseo, Zortziko, baile de palos pequeños, ídem de grandes, ezpata-dantza, brokel-dantza, zinta-dantza, ballesta-dantza, zagi-dantza y el vistoso arku-dantza. (...)
Beste hainbat testigantza ere erakutsi ditu eta aipatu du nola XX. mendean, nolabait, Errenteriako dantzarien urrezko aroa izan zela. Gallop-en esanetan joan den mende erdialdeko euskal dantzaririk onenak Errenteriakoak omen ziren:
"... ballarines tradicionales, los mejores de los cuales se encuentran en Renteria y en Berriz."

Mende hasieratik ezagutzen da Errenterian etenik gabeko Gipuzkoako dantzetan aritutako dantza talde eta dantza-maisu segida. Sarriegik honako izen-abizenak jaso ditu 1917tik 1950eko hamarkadara: Antonio Korta, Frantzisko Arzamendi, Eusebio Guruzeaga, Frantzisko Salsamendi "Patxiku Aso", Ireneo Rekalde, Ramon Basurto, Iñaki Rekalde, Agustin Iriberri, Regino Taberna eta Xexilio Gastesi.
Xexilio ez dago geldirik egoteko
Dantza-maisuen segida horrek berrikuntza bat ezagutu zuen 1950eko hamarkada amaieratik aurrera, Xexilio Gastesi (Errenteria, 1939-10-07) eta Ereintza taldearen eskutik, batez ere, Donostiako eskolaren eragina jaso zuenean. Errenteriako berri batez ere Gastesiren bidez jakin duela dio Sarriegik, “dantzakera zaharrei dagokionez. Goizaldin ere ibili zen eta hori kontutan eduki beharreko gauza bat da. Berak oso ondo bereizten du zer ikasi zuen aurretik eta zer aldatu zuen Goizaldin ibili ondoren”.
Liburuan ere jasoak ditu Sarregik Xexilio Gastesiren nondik norakoak: Sei urterekin hasi sen lehen aldiz aurreskua prestatzen eta 1955. urte inguruan hasi zen dantza-maisu gisa aurreskuaren ardura hartzen. 1958an Ereintza taldea sortu zenean Goizaldira joan zen dantza gehiago ikasteko asmoz, Iñaki Gordejuela maisuarekin, 1961 arte. Kandido Pujana ere ezagutu zuen, entseguetara joaten zelako tarteka. 1962tik 1967ra arte Oinkari dantza taldean aritu zen. Bitarte horretan, Udaberri dantza taldera ere joan zen bolada batez dantzak erakustera.
Errenteriako dantzakera identifikatzeko Xexilio Gastesi ezinbesteko pieza izan zaio Sarriegiri eta guk aurrez aurre bera dantzan ikustea ere baliagarria eta hunkigarria izan da; nolako memoria duen gorputzak. 90 urterako bidean, ez dago geldi egoteko eta ez dio bat pasatzen utzi Sarriegiri. Zuzendu dizkio zenbait kontu eta ahalegindu da Sarriegiri besotik helduta dantzan ematen azalpenak. Emaztea behin baino gehiagotan beldurtu da besoak burura emanez, baina Gastesik urratsen ahaleginean jarraitu du.
Sistemaren barruan Errenteriako berezitasunak
Sarriegik Gipuzkoako dantza sisteman aurkitu dituen azpi-sistemak erakutsi ditu; “antzekotasun gehienak Errenteriako dantza zaharrak Hernani eta Usurbilgoarekin eduki dezake, nahiz eta Donostiako eragin handia izan duen; baina nolabait Donostiako eragina jaso aurretik zeuzkan ezaugarri horiek”. Liburuan, hamaika ataletan, dantza mugimenduak jaso ditu eta hainbat ondorio atera ditu. Ateratako zenbait ondorio azaldu ditu, batez ere, Errenteriarekin jokatuz.
Aipatzen du nola aurkitu diren tradizio zaharretan sentziloa egiteko hainbat modu; “Errenterian bazegoen beste bat, desberdina baita. Orduan, horrekin ikusten da Iztueta zuzen zebilela. Nolabait deszifratu dugunean nola funtzionatzen duen sistemak, ikusi dugu oinarrizko mugimenduak daudela, eta gero apaingarriak”.
Erakutsi digu baita ere oin-puntakoa, Errenteriako dantzariek egiten zuten gisan eta Iztuetak deskribatzen zuen bezala. “Esaten digu kanpora saihetsera eta saihetsetik honantz. Hori da Iztuetak deskribatzen zuena eta hori hainbat herritan, Beasainen, Andoainen gorde da, eta Errenterian ere bazegoen itxura batean”.
Kontrapaseko itxieraz ere aritu da, “beharbada arrastan egin izan da, baina Goierrin bazegoen joera saltatuan egiteko eta Pujanak saltarazi egiten zien. Horretan Errenteriako sistema zaharrak bat egiten du”. Baita ere aipatu du, “agurreko itxieran punteatuen joko hori Errenterian bakarrik ikusi duela. “Lurreko oinjirak ere egiten ziren bueltan, Errenterian bakarrik jaso dugu. Asmakizun bat da, beharbada norbaiti bururatu zitzaion bere momentuan, baina azkenean konfirmazio bat da, sistemak nola funtzionatzen duen erakusten duena”.
Aipaturiko mugimenduak Sarriegik eta Gastesik, tandemean, hitzez eta urratsez azaldu dizkigute. Saioa bien arteko besarkada ederrarekin bukatu da.
Dokumentuaren akzioak
Erantzun
Dantzan Ikasi
Dantza tradizionalaren irakaskuntzan laguntzeko asmoz Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako programa da Dantzan Ikasi. Gipuzkoako Dantzaguneak dantza sustapenean egiten dituen ekintzen baitan, dantza tradizionala irakasgai duten irakasleei eta ikasten jarraitu nahi duten dantzariei, beren formazioan sakontzen jarraitu ahal izateko aukera eskaintzea da helburua. http://dantzanikasi.com
__ __ __
Hurrengo saioak
Egindakoak
2025
Mintegia: Gipuzkoako eta Errenteriako dantza moldeak // Kronika
Ikastaroa: Bourreea 2 eta 3 denboratan Bernard Cocletekin // Kronika
2024
Mintegia: Zer-nola dantzatzen da Tolosan // Kronika
Hitzaldia: Donostiako dantzaeraren bilakaera // Kronika
Ikastaroa: Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak
Mintegia: Nola dantzatzen da Antzuolan? Antzuolako dantza-sistemak zein harreman du inguruko eta Gipuzkoako beste dantza-eskolekin? // Kronika
2023
Ikastaroa: Tipi-tapa! Klakearen teknikara hurbiltzea // Kronika
Mintegia: Zer dantzatzen da Elgoibarren? Elgoibarko dantza-sistemaren bilakaera Gipuzkoako dantza-eskolaren testuinguruan // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar // Kronika
Ikastaroa: Aragoiko jota // Bertan behera
2022
Aurkezpena: Euskal Herriko plazetarako dantza berriak // Kronika
Ikastaroa: Haurrekin dantzan jolasteko baliabideak // Kronika
Dantzan Ikasi Topaketak 2022 // Kronika
Hitzaldi dantzatua: Jon Olazkuaga: Pamperruque // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar I // Beasain // Eibar II // kronika // Bideoa
2021
Sorkuntzaren bideak: Argiaren Martin Zalakain // Kronika // Bideoa
Topaketak 2021: Dantzaren transmisioa, proposamenak eta lanketak // Kronika
Maialen Araolaza: Dantzaren onurak // Bideoa
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan II // Bideoa II
2020
Ikastaroa: Lau urrats eta kitto! // Kronika
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan I // Bideoa I
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak // Bertan behera
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
2019
Gogoeta saioa: Sorkuntzaren soka // Kronika
Bisita-dantzatua Patxi Labordarekin // Kronika
Urbeltz, Arregi, Sarriegi: Soka-dantza // Kronika I, Kronika II, Kronika III
Lantzeko zortzikoa Bizkai Elkartea // Kronika
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
Ibis Albizu: Euskal dantza eta balleta // Kronika
Dantza-luzeak Carles Mas // Kronika
2018
Zuberoako dantzakera // Kronika
Arantzako dantza-luzea // Kronika
Thierry Truffaut: Lapurdiko inauteriak // Kronika
Mikel Alberdi: XIX. mendeko euskal aisia // Kronika
2017
Berastegiko San Juan dantzak // Kronika
Rapper ezpata-dantzak // Kronika
Makilaria // Kronika
Hirunangoak: balsa, mazurka, fandangoa eta ingrutxoak // Kronika
Patxi Perez: Mutxiko dantzaldien bilakera aztergai // Kronika
2016
Kontra-dantzen sistema // Kronika
Dantza lotua aberasten // Kronika
Larrain-dantza, Lizarrako ingurutxoa // Kronika
Gipuzkoako dantzak IV // Kronika
Gipuzkoako dantzak III // Kronika
2015
Berpizkundeko dantza-maisuen sistema // Kronika
Gipuzkoako dantzak I // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Jean Michel Guilcherri esker ona // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
2014
Antton Luku: Dantza libertitzeko? // Kronika
Gipuzkoako urratsak, aldairak eta dantzak // Kronika
Arabako dantzak // Kronika
Durangaldeko dantzari-dantza // Kronika
Erromerien bidaiak // Kronika
Nafarroako Erriberako Paloteadoak // Kronika
Dantza-jauzietatik aitzineko püntüetara //Kronika
Lesakako dantzak // Kronika Ikastaroa eta bisita
2013
Nondik nora // Kronika
Luzaideko dantzak // Kronika
Nafarroa Behereko dantzak // Kronika
Emakumea euskal dantzan // Kronika
2012
Lizartzako dantzak // Kronika
Lau urrats eta kitto // Kronika
Lapurdiko inauteriak // Kronika
Axeri-dantza // Kronika
2011
Ingurutxoak // Kronika
Musika eta dantza // Kronika
Haur folklorea // Kronika
Rapper dantzak // Kronika
2010
Zarauzko folklorea // Kronika
Dantza kantatuak borobilean// Kronika
Xemeingo ezpata-dantza// Kronika
Araba Errioxako dantzak // Kronika
Gorputz prestaketa // Kronika
Dantza-jauziak // Kronika
2009
Zuberoako dantzak // Kronika
Argiaren inguruan // Kronika
Pedagogia // Kronika
Goierriko dantzak // Kronika
Mutil-dantzak // Kronika
Jotak // Kronika
Boletinak
Dantzan Ikasi 1(pdf) - Apirila 2009
Dantzan Ikasi 2(pdf) - Urria 2009
Dantzan Ikasi 3(pdf) - Apirila 2010
Dantzan Ikasi 4(pdf) - Azaroa 2010
Dokumentazioa
Dantza curriculuma(pdf) - 2010
Gipuzkoako dantza irakasleak(pdf) - 2010
Dantzan Ikasi Gipuzkoako Foru Aldundiaren ekimena da. Dantzan elkartea arduratzen da egitasmoaren kudeaketa teknikoaz. Gipuzkoako Euskal Dantzarien Biltzarra eta Ikerfolk elkarteek gainbegiratzen dute proiektuaren ibilbidea Dantzan Ikasiren Jarraipen Batzordetik.
Dantzan Ikasi
ikasi@dantzan.com
Tfnoa. 943 53 04 40
www.dantzanikasi.com
Jasotako azken erantzunak
- Patxi Montero on Ba al datoz gazteak euskal dantzara?
- Amaia Irastorza Otamendi on Euskal dantzaren ikasketak aldarri
- Patxi Montero on Plazako dantzen errepertorioa berritzen eta aberasten
- Patxi Montero on Biribilketa: jakina da edo lantzea komeni da?
- Patxi Montero on Genero identitatea euskal dantzan I
- Oier Araolaza on Genero identitatea euskal dantzan I
- Lide Azkue on Genero identitatea euskal dantzan I
- bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
- bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
- Patxi Montero on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16


