Dokumentuaren akzioak
Kontra-dantza, kadrila edota polka bereizten
Kadrillea, Dantza Ikasiren kontra-dantzei buruzko ikastaroan. Argazkia: Oier Araolaza - Dantzan.eus CC BY-SA
Motz geratu zitzaigun Claude eta Jon Iruretagoiena aita-semeek kontra-dantzen inguruan Beasaingo Antzizar kiroldegian emandako kontra-dantzen sistemari buruzko ikastaroa. Beasaingo udalak babestua, itxi egin behar izan genuen izena emateko aukera jasotako eskaerak gaindituta. Herrian bertan antolatutako aukerari muzinik egin ez zioten beasaindarrei, ingurukoez gain, haragoko jendea batu zitzaien, Iruñea, Gasteiz edo Lekeitio aldetik ere etorritakoekin. Guztira 50 lagunek bete-bete egin zuten aretoa.
Kontra-dantzen ustezko edota itxurazko sinpletasunetik harago, mugimendu eta aldaera aberatseko sistema bat ireki ziguten dantza-maisu lapurtarrek. Horrekin batera, Euskal Herriko beste probintziatako hainbat dantzetan, oharkabean, ditugun kontra-dantza eta kadrilla ereduak ikusi genituen.
Zenbait izen eta kontzepturen gaineko azalpenekin ekin zion Jonek ikastaroari. Kontra-dantza izena ingelesezko country dance izenetik abiatuta, dantzon bilakaera azaldu zuten Iruretagoienatarrek. Bikoteka, elkarri eskutik helduta soka osatu eta oinarrizko urratsak eta aldaerak landu genituen elkarren atzean jarrita. Haien ikuskizunetan erabilitako doinuak oinarri genituela ("Aurrez aurre" edota "Nundik nora"), simple eta double urratsak tartekatuz zirkuluan eboluzionatuz joan ginen long way erako kontra-dantza lantzeko. Oinarrian sinplea zirudienak, izenari kontrajarriz, lanak eman zizkien ikasleei proposatutako segida jarraitu ahal izateko. Bide horretan hamar urteotan Euskal Herrian hedatu den txapeloaz gisa ezagutzen dugun dantzaren oinarrian dagoenaz ohartarazi gintuzten.
Jarraian bikoteak elkarren parean jarriz, gehienoi ezagunak egin zitzaizkigun mugimenduak errepasatu genituen laukotean karratu forma osatuz, kontra-dantza frantsesei tarte eginda oraingoan. Aukerak buruak eman ahala bestekoak izan daitezkeela ikusi genuen, eta barneraturik ditugun zenbait mugimenduren aldaerekin jolastu genuen, izan ere nahasmendurik ere sortu zuen hain barneratu ditugun moldeak apurtzeak (apurtzeko ahaleginak...). Hala, zenbait mugimendu ohikoenak identifikatuz joan ginen eta izena jarri genien hala elkar agurtzeari (présenter edo allemande, moduaren arabera), bikotean ardatzaren gainean emandako bueltei (balancer), 8 forma hartzen duen mugimenduari (le queue du chat) edota zigi-zaga egiteari (chaîne anglaise). Bide horretan, kontra-dantzen sistema hainbat dantzaren oinarrian dagoela ikusi ahal izan genuen: Gipuzkoako brokel-dantzaren zikloan (bereziki uztai-handien dantzan), Eltziegoko dantzetan, etab.
Ildo horretatik, lau bikoteko unitateetan beste hainbat eboluzio egiten hasi ginen: kadrilak. Oro har, Lapurdiko eta Behe Nafarrroako hainbat inauterietako dantzen bidez hedatu dira Euskal Herrian kadrilak. Kontra-dantza izenaz ezagunak ditugun arren berez kadrilak direla azpimarratu nahi izan zigun Claudek, eta horrela beharko genituzkeela deitu. Polka izenarekin ere identifikatu izan dira sarri erabilitako musika dela eta. Koreografia aukerak musikak bestekoak izaki, 1995ean Lekorneko kabalkadarako apropos sortutakoa (gerora "Aurrez aurre" ikuskizunerako berreskuratu zena) muntatzea proposatu ziguten. Ez zen erronka makala izan... Azalpenak entzun eta mugimenduak errepikatuz, eboluzio guztia osatzea lortu genuen, gutxi gora behera, laukiak erronbo eta borobilak obalo bihurtuz! Baina ahaleginean ongi pasatu genuenik ezin uka. Hiru orduen muga gaindituta goizak ez zuen gehiagorako eman.
Laburbilduz, giro atseginean, kontra-dantzen sistemaren oinarria izkiriatzen ahalegindu ziren Iruretagoienatarrak, beste inongo xederik lanketa sakonagoa eskatuko lukeela agerian utziz. Era berean dantza hauek izan duten bilakaera eta hedapenak behar bezala besarkatzea zailtzen dute, baina kontrara, dantza irakaslearen lanketa propiorako bidea eta tartea uzten du bereziki. Etxeko lanekin joan ginen denok etxera beraz.
----------------------------------------------------------------------------------
Dantzan Ikasi (dantzanikasi.com), dantza tradizionalaren irakaskuntzan dihardutenen formaziorako Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako ekimena da. Ikastaro hau, Gipuzkoako Foru Aldundiaren eta Beasaingo Udalaren laguntzarekin, Ostadar eta Aurtzaka dantza taldeekin koordinatuta, Gipuzkoako Dantzagunearen babesean, eta dantzan.com-ek kudeatuta antolatu da.
Dokumentuaren akzioak
Erantzun
Dantzan Ikasi
Dantza tradizionalaren irakaskuntzan laguntzeko asmoz Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako programa da Dantzan Ikasi. Gipuzkoako Dantzaguneak dantza sustapenean egiten dituen ekintzen baitan, dantza tradizionala irakasgai duten irakasleei eta ikasten jarraitu nahi duten dantzariei, beren formazioan sakontzen jarraitu ahal izateko aukera eskaintzea da helburua. http://dantzanikasi.com
__ __ __
Hurrengo saioak
Egindakoak
2024
Mintegia: Zer-nola dantzatzen da Tolosan
Hitzaldia: Donostiako dantzaeraren bilakaera
Ikastaroa: Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak
Mintegia: Nola dantzatzen da Antzuolan? Antzuolako dantza-sistemak zein harreman du inguruko eta Gipuzkoako beste dantza-eskolekin? // Kronika
Topaketak 2024 // Kronika
2023
Ikastaroa: Tipi-tapa! Klakearen teknikara hurbiltzea // Kronika
Mintegia: Zer dantzatzen da Elgoibarren? Elgoibarko dantza-sistemaren bilakaera Gipuzkoako dantza-eskolaren testuinguruan // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar // Kronika
Ikastaroa: Aragoiko jota // Bertan behera
2022
Aurkezpena: Euskal Herriko plazetarako dantza berriak // Kronika
Ikastaroa: Haurrekin dantzan jolasteko baliabideak // Kronika
Dantzan Ikasi Topaketak 2022 // Kronika
Hitzaldi dantzatua: Jon Olazkuaga: Pamperruque // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar I // Beasain // Eibar II // kronika // Bideoa
2021
Sorkuntzaren bideak: Argiaren Martin Zalakain // Kronika // Bideoa
Topaketak 2021: Dantzaren transmisioa, proposamenak eta lanketak // Kronika
Maialen Araolaza: Dantzaren onurak // Bideoa
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan II // Bideoa II
2020
Ikastaroa: Lau urrats eta kitto! // Kronika
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan I // Bideoa I
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak // Bertan behera
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
2019
Gogoeta saioa: Sorkuntzaren soka // Kronika
Bisita-dantzatua Patxi Labordarekin // Kronika
Urbeltz, Arregi, Sarriegi: Soka-dantza // Kronika I, Kronika II, Kronika III
Lantzeko zortzikoa Bizkai Elkartea // Kronika
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
Ibis Albizu: Euskal dantza eta balleta // Kronika
Dantza-luzeak Carles Mas // Kronika
2018
Zuberoako dantzakera // Kronika
Arantzako dantza-luzea // Kronika
Thierry Truffaut: Lapurdiko inauteriak // Kronika
Mikel Alberdi: XIX. mendeko euskal aisia // Kronika
2017
Berastegiko San Juan dantzak // Kronika
Rapper ezpata-dantzak // Kronika
Makilaria // Kronika
Hirunangoak: balsa, mazurka, fandangoa eta ingrutxoak // Kronika
Patxi Perez: Mutxiko dantzaldien bilakera aztergai // Kronika
2016
Kontra-dantzen sistema // Kronika
Dantza lotua aberasten // Kronika
Larrain-dantza, Lizarrako ingurutxoa // Kronika
Gipuzkoako dantzak IV // Kronika
Gipuzkoako dantzak III // Kronika
2015
Berpizkundeko dantza-maisuen sistema // Kronika
Gipuzkoako dantzak I // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Jean Michel Guilcherri esker ona // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
2014
Antton Luku: Dantza libertitzeko? // Kronika
Gipuzkoako urratsak, aldairak eta dantzak // Kronika
Arabako dantzak // Kronika
Durangaldeko dantzari-dantza // Kronika
Erromerien bidaiak // Kronika
Nafarroako Erriberako Paloteadoak // Kronika
Dantza-jauzietatik aitzineko püntüetara //Kronika
Lesakako dantzak // Kronika Ikastaroa eta bisita
2013
Nondik nora // Kronika
Luzaideko dantzak // Kronika
Nafarroa Behereko dantzak // Kronika
Emakumea euskal dantzan // Kronika
2012
Lizartzako dantzak // Kronika
Lau urrats eta kitto // Kronika
Lapurdiko inauteriak // Kronika
Axeri-dantza // Kronika
2011
Ingurutxoak // Kronika
Musika eta dantza // Kronika
Haur folklorea // Kronika
Rapper dantzak // Kronika
2010
Zarauzko folklorea // Kronika
Dantza kantatuak borobilean// Kronika
Xemeingo ezpata-dantza// Kronika
Araba Errioxako dantzak // Kronika
Gorputz prestaketa // Kronika
Dantza-jauziak // Kronika
2009
Zuberoako dantzak // Kronika
Argiaren inguruan // Kronika
Pedagogia // Kronika
Goierriko dantzak // Kronika
Mutil-dantzak // Kronika
Jotak // Kronika
Boletinak
Dantzan Ikasi 1(pdf) - Apirila 2009
Dantzan Ikasi 2(pdf) - Urria 2009
Dantzan Ikasi 3(pdf) - Apirila 2010
Dantzan Ikasi 4(pdf) - Azaroa 2010
Dokumentazioa
Dantza curriculuma(pdf) - 2010
Gipuzkoako dantza irakasleak(pdf) - 2010
Dantzan Ikasi Gipuzkoako Foru Aldundiaren ekimena da. Dantzan elkartea arduratzen da egitasmoaren kudeaketa teknikoaz. Gipuzkoako Euskal Dantzarien Biltzarra eta Ikerfolk elkarteek gainbegiratzen dute proiektuaren ibilbidea Dantzan Ikasiren Jarraipen Batzordetik.
Dantzan Ikasi
ikasi@dantzan.com
Tfnoa. 943 53 04 40
www.dantzanikasi.com
Jasotako azken erantzunak
- Patxi Montero on Ba al datoz gazteak euskal dantzara?
- Amaia Irastorza Otamendi on Euskal dantzaren ikasketak aldarri
- Patxi Montero on Plazako dantzen errepertorioa berritzen eta aberasten
- Patxi Montero on Biribilketa: jakina da edo lantzea komeni da?
- Patxi Montero on Genero identitatea euskal dantzan I
- Oier Araolaza on Genero identitatea euskal dantzan I
- Lide Azkue on Genero identitatea euskal dantzan I
- bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
- bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
- Patxi Montero on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16