Edukira salto egin | Salto egin nabigazioara

Tresna pertsonalak
Hemen zaude: Hasiera Komunitatea Dantzan Ikasi 2025eko Dantzan Topaketek emandakoak

Dokumentuaren akzioak

2025eko Dantzan Topaketek emandakoak

2025/11/26 11:25
2025eko Dantzan Topaketek emandakoak

Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22.

Dantza hezkuntza arautuan sartzeko behar, onura eta ahaleginen inguruan aritu dira Jon Sarasua, Julen Agirre eta Ixone Aroma; Laia Cachenautek emakumeek Uztaritzeko kaskarotetan parte hartzeko azken 50 urteetan eman dituzten urratsak erakutsi dizkigu; Amagoia Egiluzek eta Jon Fernandezek Arabako euskal dantza taldeen diagnosiaren zertzeladak erakutsi dizkigute eta Jexux Larrea eta Patxi Monterok “Sortutakoak 11” diru-laguntzetan hautaturiko proiektuen nondik norakoak azaldu dituzte; eta Idoia Lahidalga, Patxi Laborda eta Josu Garatek dantza irakasleen gaikuntzen inguruko eztabaidarako atea ireki dute. Azkenik, ipurdiak altxa eta Patxi Labordarekin soka-dantzan banan-banangoa emateko zenbait modu landu ditugu.

Dantzan Topaketak
Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22. Argazkia: Idoia Lahidalga - Dantzan CC-BY-SA

Pasa den larunbatean Euskal Herriko hainbat dantzari, ikertzaile, irakasle eta dantzazale batu gara UEUk Eibarren duen egoitzan, eta egun osoko jardunaldian aipaturiko gaien inguruan hausnartu eta eztabaidatu dugu. Hizlariek mahai-gaineratu dituzte gai nagusiak, baina publikotik ere izan da zeresana. Eta nola ez, pasilo, kafe eta bazkari bueltako hitz trukeek ere eman dute berea.

Dantzan alfabetatutako gizartea

Euskara ez da bakarrik hizkuntza bat, hizkuntza bat baino zabalagoa den kultur fluxu bat da”, hala ikusten du Jon Sarasuak. Eta iraun nahi badugu euskaldun izaten, modu sakonagoa batean ulertu behar dugula uste du, “komunitate loturak, komunitate zuntzek irauten duten neurrian euskarak irauteko aukera gehiago izango ditu”. Horrela, herri kultura eta masa kultura aurrez aurre ipini ditu; alde batetik kultura kontsumo elementu bezala ulertu daiteke eta bestetik herri kultura deitu dezakegun esparrua egongo litzateke. “Ez da herriak kontsumitzen duen kultura, herriak egiten duen kultura baizik” eta hor, nola ez, dantza kokatuko genuke. Sarasuaren iritziz, eskola arautuak lortu behar du haurrak prestatzea herri-kulturgintzarako lehen alfabetizazioan. Bide horretatik, HUHEZItik martxan jarri nahi duten proiektu pilotuaren berri eman zigun. Dantza, kantua, antzerkia, bertsoa eta jaia dira ardatz nagusiak.

Dantzan Topaketak
Jon Sarasua, Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22. Argazkia: Idoia Lahidalga - Dantzan CC-BY-SA

Julen Agirrek ere argi du euskal dantza hezkuntza arautura gerturatu beharra dagoela, eta dantzaren hainbat dimentsio nabarmendu ditu: aisia, artistikoa, terapeutikoa eta hezkuntzari dagokiona; eta bide horretan hainbat funtzio ikusten dizkio: sozializatzailea, musikala, ludikoa, identitarioa, politikoa... Ondorioz, dantza ikasteak onura akademikoak dakartzala azaldu du. Hortik abiatuta Kultur eragiletzako master amaierako lanean, dantza hezkuntza arautuan lantzeko proposamen bat egin du, “egun euskal dantzak curriculumetan oso presentzia urria baitu”. Dantza-jauziak, fandango eta arin-arina eta kontra-dantzak lantzea proposatzen du, “modu mailakatuan, errepertorio egokia aukeratuta, jolas giroan eta dinamika egokiak aukeratuta”.

Dantzan Topaketak
Ixone Aroma, Julen Agirre, Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22. Argazkia: Idoia Lahidalga - Dantzan CC-BY-SA

Ixone Aroma Arratia BHI zentroan literatura irakaslea da eta zirrikitu bat ikusi du ikastetxean dantza lantzeko hautazko ikasgai gisa DBH4ko mailan. Literatura testuetatik abiatuz, hainbat gairi buruz eztabaidatuz eta dantzan trebatuz pentsatu dute ikasgaia. Branlea, jauziak, soka-dantza, fandango/arin-arina, bikote dantzak, ezpatak-dantzak... lantzea da helburua. Euskal-dantza euskararen komunitateko parte izateko beharrezkotzat jotzen du Aromak. Oraingoz hautazko gisa landu ahal izan dute, baina publikotik kezka azpimarratu da: “lehen urratsa izan daiteke, baina hautazko izanda ez da bermatzen alfabetatze orokorra eta horrek behar luke helburua”.

Uztaritzeko emakumeak sukaldetik plazara

Alaia Cachenaut uztariztarra Antropologian doktoregaia da eta bere doktoretza tesian lantzen ari den gaia ekarri digu. Azken berrogeita hamar urteetan Uztaritzeko kaskarotetan egin diren aldarrikapenak eta izan diren erresistentziak kontatu dizkigu. Emakumeen parte-hartzea kultur eskubide gisa ulertzen du; honela jasotzen da eskubide hori 1948ko giza eskubideen aldarrikapen unibertsal gisa: “pertsona orok komunitateko kultura bizitzan libreki parte hartzeko, arteez gozatzeko eta aurrerapen zientifikoan eta horren ondoriozko onuretan parte hartzeko eskubidea du”.

Dantzan Topaketak
Alaia Cachenaut, Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22. Argazkia: Idoia Lahidalga - Dantzan CC-BY-SA

Azaldu du emazteen rolaz ez dela ezer esaten XX. mendeko azterlanetan, nahiz eta emakumeak hor ziren. Dantzan ez baziren ere jantzien edota jatorduen prestaketetan ezinbesteko papera zuten. Pixkanaka dantzan parte hartzeko aldarrikapenak eta erresistentziak hasi zituzten. “2022an onartu da neskak parte hartzea, agian neskak taldetik joatearen mehatxuagatik”, egun bi talde mistoetan antolatzen dira.

Bakoitza beretik

Amagoia Egiluz eta Jon Fernandez Gasteizko indarra dantza taldeko kideak Araban euskal dantzaren egoera nolakoa den erreparatu nahian hasi ziren, eta hortik abiatuta dantza taldeen inguruko diagnosia egin dute. Hainbat datu erakutsi dizkigute eta beren lanaren arabera honakoak dira ondorio nagusiak: neska-mutil kopuruaren desoreka, begiraleen formazioa gabezia, koreografiak egiteko obsesioa, diru-laguntza gutxi, taldeen arteko kohesio falta...

Dantzan Topaketak
Jon Fernandez eta Amagoia Egiluz, Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22. Argazkia: Idoia Lahidalga - Dantzan CC-BY-SA

Gipuzkoako Dantzaguneko Sortutakoak Tradizionala 11 diru-laguntzak banatu ditu aurten eta bi proiektu aukeratu dira. Argia dantzari taldearen "Zalakain Argentinan" eta Patxi Monteroren "Euskal dantzako ibilbidea haurrekin".

Dantzan Topaketak
Amaiur Aristi, Patxi Montero eta Jexux Larrea, Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22. Argazkia: Idoia Lahidalga - Dantzan CC-BY-SA

2025eko azaroan, Tandil (Argentinako) hirian, Argentinako Euskal Etxeen Euskal Aste Nazionalean Argentinako eta Uruguaiko 25 Euskal Etxetako euskal dantza taldeek, Euskal Herriko Argia dantzari taldearen Martin Zalakain ikuskizuna plazaratu dute. Hilabeteetan elkarlanean aritu dira itsasoa tartean dela; eta azken astean bertaratu dira Argiako musikari eta dantzari taldetxoa. Horietako bat izan da Jexux Larrea eta horrelako ekimena aurrera eramateko izan dituzten zailtasunak eta horiek nola kudeatu dituzten kontatu digu, “aberasgarria izan da denontzat eta proiektu honi esker ikusi da denek elkarlanean aritzeko gaitasuna dutela. Lan egiteko beste modu bat erakutsi da”. 

Patxi Monteroren proiektuaren helburua "haurrekin euskal dantzaren ibilbidea egiteko oinarrizko irizpideen dekalogoa osatzea, eta ariketa eta praktika egokien bilduma aurkeztea" da. Orain arte egindakoak eta hemendik aurrera emango dituen urratsak azaldu dizkigu. Aurretik dokumentazio lana eta aholku eta jarraipen batzordea osatuak zituen eta oraingo fasean asmoa da dekalogoa eta ariketak lantzea; eta jarraian etorriko dira froga pilotuak.

Titulua lortu bitartean gaikuntzak

Musika eta Dantza Eskoletako euskal-dantza irakasleen gaikuntza sistema berriaz aritu dira Josu Garate, Patxi Laborda eta Idoia Lahidalga. Lehen pertsonan bizi izan dute azterketa fasea; lehen biek epaimahaikide gisa eta Lahidalgak azterketa egin behar izan du, “Musika Eskola batean aritzen naiz dantza irakasle eta lantokian bertan eskatu didate azterketa gainditzea”, prozesu deserosoa izan dela dio eta presio handiarekin bizi izan duela. Kontua da dekretu berria dela eta orain EAEeko Musika eta Dantza eskoletan euskal dantza ematea derrigorrezkoa dela eta horretarako irakasle tituludunak exijitzen dira; baina euskal-dantzako titulaziorik ezean irakasleak dantzako klaseak emateko gai direla frogatzen duten gaikuntza frogak egin dira. Labordarentzat ere prozesua ez da atsegina izan, “hutsune asko ditu prozesuak. Baliabideak eman behar zaizkie hautagaiei”. Hala ere, alde positiboari ere begiratu nahi izan dio, “azterketara aurkeztu denak denbora bat pasa du dantzari buruz irakurtzen, ikasten eta hausnartzen. Bada zerbait”.

Dantzan Topaketak
Idoia Lahidalga eta Patxi Laborda, Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22. Argazkia: Amaiur Aristi - Dantzan CC-BY-SA

Gaia mahai-gainean ipini bezain pronto ireki da eztabaida bertaratutakoen artean. Gaikuntza sistemaren gabezia eta alderdi onen inguruan aritu badira ere, ondorio orokorra honakoa izan da: euskal dantzetan titulazio ofiziala behar da.

Dantzan Topaketak
Dantzan Topaketak, Eibar, 2025-11-22. Argazkia: Idoia Lahidalga - Dantzan CC-BY-SA

Hauexek, labur-labur larunbateko saioak emandakoak. Datozen asteetan mintzaldi bakoitzari dagozkien kronika xeheagoak argitaratzen joango gara.

Dokumentuaren akzioak

Erantzun

Erantzuna emateko identifikatu egin behar zara, gure webgunean erabiltzaile bat sortuz.

Dantzan Ikasi

Dantzan Ikasi

Dantza tradizionalaren irakaskuntzan laguntzeko asmoz Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako programa da Dantzan Ikasi. Gipuzkoako Dantzaguneak dantza sustapenean egiten dituen ekintzen baitan, dantza tradizionala irakasgai duten irakasleei eta ikasten jarraitu nahi duten dantzariei, beren formazioan sakontzen jarraitu ahal izateko aukera eskaintzea da helburua. http://dantzanikasi.com

__ __ __

Dantza irakasleen lan-poltsa

 

Hurrengo saioak

Topaketak 2025

 

Egindakoak

2025

Mintegia: Gipuzkoako eta Errenteriako dantza moldeak // Kronika

Ikastaroa: Bourreea 2 eta 3 denboratan Bernard Cocletekin // Kronika

2024

Mintegia: Zer-nola dantzatzen da Tolosan // Kronika

Hitzaldia: Donostiako dantzaeraren bilakaera // Kronika

Ikastaroa: Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak

Mintegia: Nola dantzatzen da Antzuolan? Antzuolako dantza-sistemak zein harreman du inguruko eta Gipuzkoako beste dantza-eskolekin? // Kronika

Topaketak 2024 // Kronika

2023

Ikastaroa: Tipi-tapa! Klakearen teknikara hurbiltzea // Kronika

Mintegia: Zer dantzatzen da Elgoibarren? Elgoibarko dantza-sistemaren bilakaera Gipuzkoako dantza-eskolaren testuinguruan // Kronika

Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar // Kronika

Ikastaroa: Aragoiko jota // Bertan behera

2022

Aurkezpena: Euskal Herriko plazetarako dantza berriak // Kronika

Ikastaroa: Haurrekin dantzan jolasteko baliabideak // Kronika

Dantzan Ikasi Topaketak 2022 // Kronika

Hitzaldi dantzatua: Jon Olazkuaga: Pamperruque // Kronika

Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar I // Beasain // Eibar II // kronika // Bideoa

2021
Sorkuntzaren bideak: Argiaren Martin Zalakain // Kronika // Bideoa
Topaketak 2021: Dantzaren transmisioa, proposamenak eta lanketak // Kronika
Maialen Araolaza: Dantzaren onurak // Bideoa
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan II // Bideoa II
2020
Ikastaroa: Lau urrats eta kitto!  // Kronika
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan I // Bideoa I
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak // Bertan behera
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
2019
Gogoeta saioa: Sorkuntzaren soka // Kronika
Bisita-dantzatua Patxi Labordarekin // Kronika
Urbeltz, Arregi, Sarriegi: Soka-dantza // Kronika I, Kronika II, Kronika III
Lantzeko zortzikoa Bizkai Elkartea // Kronika
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
Ibis Albizu: Euskal dantza eta balleta // Kronika
Dantza-luzeak Carles Mas // Kronika
2018
Zuberoako dantzakera // Kronika
Arantzako dantza-luzea // Kronika
Thierry Truffaut: Lapurdiko inauteriak // Kronika
Mikel Alberdi: XIX. mendeko euskal aisia  // Kronika
2017
Berastegiko San Juan dantzak // Kronika
Rapper ezpata-dantzak // Kronika  
Makilaria // Kronika 
Hirunangoak: balsa, mazurka, fandangoa eta ingrutxoak // Kronika 
Patxi Perez: Mutxiko dantzaldien bilakera aztergai // Kronika
2016
Kontra-dantzen sistema // Kronika
Dantza lotua aberasten // Kronika
Larrain-dantza, Lizarrako ingurutxoa // Kronika
Gipuzkoako dantzak IV // Kronika
Gipuzkoako dantzak III // Kronika
2015
Berpizkundeko dantza-maisuen sistema // Kronika
Gipuzkoako dantzak I // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak  // KronikaJean Michel Guilcherri esker ona // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
2014
Antton Luku: Dantza libertitzeko? // Kronika
Gipuzkoako urratsak, aldairak eta dantzak // Kronika
Arabako dantzak // Kronika
Durangaldeko dantzari-dantza // Kronika
Erromerien bidaiak // Kronika
Nafarroako Erriberako Paloteadoak // Kronika
Dantza-jauzietatik aitzineko püntüetara //Kronika
Lesakako dantzak // Kronika Ikastaroa eta bisita
2013
Nondik nora // Kronika
Luzaideko dantzak // Kronika
Nafarroa Behereko dantzak // Kronika
Emakumea euskal dantzan // Kronika
2012
Lizartzako dantzak // Kronika
Lau urrats eta kitto // Kronika
Lapurdiko inauteriak // Kronika
Axeri-dantza // Kronika
2011
Ingurutxoak // Kronika
Musika eta dantza // Kronika
Haur folklorea // Kronika
Rapper dantzak // Kronika
2010
Zarauzko folklorea // Kronika
Dantza kantatuak borobilean// Kronika
Xemeingo ezpata-dantza// Kronika
Araba Errioxako dantzak // Kronika
Gorputz prestaketa // Kronika
Dantza-jauziak // Kronika
2009
Zuberoako dantzak // Kronika
Argiaren inguruan // Kronika
Pedagogia // Kronika
Goierriko dantzak // Kronika
Mutil-dantzak // Kronika
Jotak // Kronika

Boletinak
Dantzan Ikasi 1(pdf) - Apirila 2009
Dantzan Ikasi 2(pdf) - Urria 2009
Dantzan Ikasi 3(pdf) - Apirila 2010
Dantzan Ikasi 4(pdf) - Azaroa 2010

Dokumentazioa
Dantza curriculuma(pdf) - 2010
Gipuzkoako dantza irakasleak(pdf) - 2010

Dantzan Ikasi Gipuzkoako Foru Aldundiaren ekimena da. Dantzan elkartea arduratzen da egitasmoaren kudeaketa teknikoaz. Gipuzkoako Euskal Dantzarien Biltzarra eta Ikerfolk elkarteek gainbegiratzen dute proiektuaren ibilbidea Dantzan Ikasiren Jarraipen Batzordetik.

Dantzan Ikasi
ikasi@dantzan.com
Tfnoa. 943 53 04 40
www.dantzanikasi.com

logoa