Dokumentuaren akzioak
Iñaki Arregi: “Dantzari onak teknika ahazten du”
      
      Dantzan Ikasi
    
  Euskal dantzaren estiloari erreparatu dio Iñaki Arregik, Argia eta Ikerfolkeko kideak Dantzan Ikasi topaketetan. Horretarako, esperientzia pertsonaletik abiatu da, eta dantzari ibilbidean erreferente izan dituen Iñaki Gordejuelari eta Juan Antonio Urbeltzi esker ikasi, ikusi eta bizitakotik hainbat gogoeta egin ditu. Argiak, estiloaren esparruan markatu duen bideari heldu dio, zazpi kontradikzio edo argi itzalen bidez azaldu du hori, kontrakoak laguntzen digulako, maiz, adierazi nahi dena ondoen agertzen.
Organiko vs. Zurruntasuna
Dantza pelikularako prestaketa lanetan, Argia taldearen bideoak errepasatzerakoan filmaren lantaldeko bati atentzioak eman omen zion dantzariek dantza egiteko zuten modu organikoak. Terminoaren definiziora joan da: "Mugimendu naturala, jariakorra, harmonikoa, askea eta orekatua. Tentsioetatik eta blokeoetatik libre dagoena, gorputz sentikor, malgu eta adierazkorraren adierazpena dena". Hori ikusita “bide onetik ginela sentitu nuen” dio Arregik.
Kontrako aldean, “zehaztasunaren eta bikaintasunaren bila joan eta dantzari zurrunak eta agian tenteegiak” aurkituko genituzke. Bestalde, “zorigaitzez, manierismoan bilatu nahi izan da zurruntasunak duen espresio falta itxurakeriaz betetako mugimenduen segida”, maiz “gaizki ulertutako eredu akademikoak” erreferentzia bezala hartuz. Mundu tradizionalean aritu eta aritzen diren dantzariak aldiz “modu naturalean eta konturatu gabe irteten den mugimenduez” osatzen dute beraien dantza.
Utzi entseatzeari eta hasi dantzan

Energia eta bizitasuna vs. Teknika eta zehaztasuna
Teknikari eta zehaztasunari heltzen diogu “eta maiz horrek hoztasuna dakar, eta ez dio ematen arima dantzari”. Bizitasunari eusteko musika izan daiteke akuilu eta haren arima barneratzea garrantzitsua dela dio Arregik: “Musika arimarekin jotzen bada eta tenplea badauka, behartuta sentitzen zara urratsak tenple horretara atxikitzera”. Bestetan, konpasek markatzen duten urratsen inertzia geldoa hautsi eta egin ahala bideratu ahalik eta urrats biziez horiek betetzen, adibidez Iztuetak Gipuzkoako dantza gogoangarrien kondaira edo historia (1824) liburuan azaltzen duen lehen zortzikoko aldaira batean bezala. Bide horietan “dantzaria beti limitean jarri behar da”. Horrela, puntu horretara heltzean “ez da hain garrantzizkoa urratsen akabera edo exekuzio baten perfekzioa, dantzak arima izango badu”.
Kontrolak segurtasuna eman baina, benetakotasuna kentzen du

Teknika vs. zabarkeria
“Berezko dantzari elegante prestuak gutxi dira, dantzaria egin egiten da”, bizitasunaren aldeko apustua eginda, zabarrak izan nahi ez badugu, teknika ere inportantea dela uste du Arregik. Prestaketa sistemaren beharra eta errepiken jarduera ezinbestekoa da. Gure tradizioan hain erroturik ditugun eta dantza-maisuen bidez jaso ditugun dantza preklasikoek eskaintzen diguten marko pedagogikoa erreferentziazko modelo ezin hobea izan daiteke.
Sistema akademikoak, bere arriskuez jakitun garen neurrian, lagungarriak izan badaitezke ere, sarritan gehiago balio izan dute euskal dantzen itxura aldatzeko beste edozertarako baino. Esaten denez “pianista ona teknika ahazten duena omen da”, beraz, dantzariok badugu zer ikasia esaldi horretatik Arregiren iritziz.
Dantzari onak teknika ahazten du

Lurra vs. Zerua
"Guk dantza egiterakoan, salto egiten dugu lurra bilatzeko ahalik eta azkarren", grabitatearen aurrean aldarte aktiboa hartuz. Gureak dantza telurikoak dira, dantza lurtarrak, zeruaren bila baino lurrari itsatsiak daudenak. Dantza “telurikoen” indarra eta dirdira gure egiten dugu.
Euskal dantzek, beste hainbat dantza tradizionalek bezala, lurrera bideratzen dute bere energia. Inguruan eta harago ditugun dantzak ikusmin pixka batekin begiratu besterik ez dago horretaz jabetzeko. “Azentu koreografiko” terminoa erabili izan dugu urratsak, bere eboluzioan, non proiektatu behar duen bere energia azaltzeko eta lurra izaten da maiz energia horren hartzailea. Errumaniako dantzari mirestuek, calusariak dioten moduan:
Tinka zaitez lur, calusari batek zapalduko zaitu eta

Asmoa vs. Noraeza
Estiloari buruz ari garenean asmoa oso garrantzitsua dela dio: "Asmoak emango dio egiazkotasuna eta benetakotasuna dantzariak egiten duenari". Hobeto ulertzeko, pilotariaren eta dantzariaren arteko konparaketa egin du: "Pilotariak pilota jotzerakoan sortzen dituen formak erakargarriak zaizkigu, baina zergatik? Pilota jotzeari bideratzen du pilotariak bere indarra, hor jartzen du gogoa eta horren ondorioa da beste guztia". Horrek egiten du pilotariaren mugimenduak ederrak izateaz gain, benetakoak izatea. Asmoak mugimendua definitzen du eta sakontasuna ematen dio. Arregik uste du irudi hori oso baliagarria izan daitekeela dantzariaren mugimenduen dinamika bideratzerakoan alegia, "zein da egiten ari naizen mugimenduaren asmoa?".
Pelotariak nola, dantzariak hala

Eredua vs. Inbentoa
Ereduetatik edatea eta horiek lantzearen garrantzia nabarmendu du, "Gure dantzak eta gure estiloa, mundu zabalean dauden hainbat kultura koreografiko eta erritualekin partekatzen dugula esan dezakegu. Hor ditugu gure ereduak eta bertara zuzendu behar dugu gure jakin-mina”, dio Arregik. Aurretik gure lan esparrua garbi edukitzea garrantzizkoa da. Arregirentzat, euskal dantza da abiapuntua; hor da gure dantza tradizionala, eta, gero, tipula baten geruzak nola, gure ezagutza bideratu barrutik kanpora.
Oinarrizko ezagutza indartsu baten beharra

Proportzionaltasuna vs. Gehiegikeria
Dantzaren oreka bilatzen badugu neurritasuna oso da inportantea; Antzinako maisuek “mesura” deitzen zioten horri. Urrats deigarri eta ikusgarriez aldairak gehiegi betetzeko ohitura, bere ustetan okerraz, jardun da Arregi, adibide batzuk emanaz. Kontrastea bilatzeak eman dezake proportzionaltasuna aurkitzeko modu bat. Zuria ez da ikusgarri beltza ez badu ondoan. Ildo beretik keinuen edo jestuen erabilpen neurrikoa ere garrantzizkoa dela dio Arregik, eta zenbait adibide eman ditu zentzu horretan: Imotzeko esku-dantzan saltoak eta txaloak egiten diren momentuko txistua sistematikoki errepikatzen denean esaterako. Keinuak momentu bat azpimarratu nahi du, eta asmo hori galdu egiten da etengabe errepikatzerakoan.
Dantzanen jasotako artikulu eder batean Jose Zarragak “Eperrak” zioen:
Los “aurreskularis” jóvenes hacen demasiados giros y contorsiones, rodeos violentos, piruetas inverosímiles. Nosotros, en nuestro arte, tenemos una palabra para explicar esa hinchazón y abarrocamiento del baile. Decimos que son “giribillas” Bere hitz horiek gogoan:
Dantzak ez du “giribillen” beharrik

Dantzan Ikasi Topaketak 2021
- Iñaki Arregi: “Dantzari onak teknika ahazten du”
 - Maitane Eyheramonho: "Euskal dantzak biziarazi behar ditugu eta dantzen ekosistema horretan kokatu"
 - 
Patxi Laborda: "Interesgarria da ulertzea musika irakasten ari naizela gorputzaren bidez"
 - 
Jon Iruretagoiena: “saltoan atez ere lurreko fase guztia da garrantzitsua”
 - 
Maite Irizar: "Aurreko belaunaldiekiko zor morala sentitzen dugu, eta orain guri dagokigu ondorengoei erakustea"
 - 
Kronika orokorra: Dantzaren transmisioan dihardutenen biltoki izan dira Dantzan Ikasi Topaketak
 
Dokumentuaren akzioak
Erantzun
                  Dantzan Ikasi
Dantza tradizionalaren irakaskuntzan laguntzeko asmoz Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako programa da Dantzan Ikasi. Gipuzkoako Dantzaguneak dantza sustapenean egiten dituen ekintzen baitan, dantza tradizionala irakasgai duten irakasleei eta ikasten jarraitu nahi duten dantzariei, beren formazioan sakontzen jarraitu ahal izateko aukera eskaintzea da helburua. http://dantzanikasi.com
__ __ __
Hurrengo saioak
Egindakoak
2025
Mintegia: Gipuzkoako eta Errenteriako dantza moldeak // Kronika
Ikastaroa: Bourreea 2 eta 3 denboratan Bernard Cocletekin // Kronika
2024
Mintegia: Zer-nola dantzatzen da Tolosan // Kronika
Hitzaldia: Donostiako dantzaeraren bilakaera // Kronika
Ikastaroa: Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak
Mintegia: Nola dantzatzen da Antzuolan? Antzuolako dantza-sistemak zein harreman du inguruko eta Gipuzkoako beste dantza-eskolekin? // Kronika
2023
Ikastaroa: Tipi-tapa! Klakearen teknikara hurbiltzea // Kronika
Mintegia: Zer dantzatzen da Elgoibarren? Elgoibarko dantza-sistemaren bilakaera Gipuzkoako dantza-eskolaren testuinguruan // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar // Kronika
Ikastaroa: Aragoiko jota // Bertan behera
2022
Aurkezpena: Euskal Herriko plazetarako dantza berriak // Kronika
Ikastaroa: Haurrekin dantzan jolasteko baliabideak // Kronika
Dantzan Ikasi Topaketak 2022 // Kronika
Hitzaldi dantzatua: Jon Olazkuaga: Pamperruque // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar I // Beasain // Eibar II // kronika // Bideoa
2021
Sorkuntzaren bideak: Argiaren Martin Zalakain // Kronika // Bideoa
Topaketak 2021: Dantzaren transmisioa, proposamenak eta lanketak // Kronika
Maialen Araolaza: Dantzaren onurak // Bideoa
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan II // Bideoa II
2020
Ikastaroa: Lau urrats eta kitto!  // Kronika
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan I // Bideoa I
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak // Bertan behera
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
2019
Gogoeta saioa: Sorkuntzaren soka // Kronika
Bisita-dantzatua Patxi Labordarekin // Kronika
Urbeltz, Arregi, Sarriegi: Soka-dantza // Kronika I, Kronika II, Kronika III
Lantzeko zortzikoa Bizkai Elkartea // Kronika
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
Ibis Albizu: Euskal dantza eta balleta // Kronika
Dantza-luzeak Carles Mas // Kronika
2018
Zuberoako dantzakera // Kronika
Arantzako dantza-luzea // Kronika
Thierry Truffaut: Lapurdiko inauteriak // Kronika
Mikel Alberdi: XIX. mendeko euskal aisia  // Kronika 
 2017
Berastegiko San Juan dantzak // Kronika
Rapper ezpata-dantzak // Kronika  
Makilaria // Kronika 
Hirunangoak: balsa, mazurka, fandangoa eta ingrutxoak // Kronika 
Patxi Perez: Mutxiko dantzaldien bilakera aztergai // Kronika
 2016 
 Kontra-dantzen sistema // Kronika
 Dantza lotua aberasten  // Kronika 
 Larrain-dantza, Lizarrako ingurutxoa // Kronika 
 Gipuzkoako dantzak IV // Kronika 
 Gipuzkoako dantzak III // Kronika 
2015
Berpizkundeko dantza-maisuen sistema // Kronika
 Gipuzkoako dantzak I // Kronika
 Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
 Dantzan irakasteko baliabideak  // Kronika
Jean Michel Guilcherri esker ona // Kronika 
 Zuberoako dantzak // Kronika
 Zuberoako dantzak // Kronika
 2014
 Antton Luku: Dantza libertitzeko? // Kronika
 Gipuzkoako urratsak, aldairak eta dantzak // Kronika
 Arabako dantzak // Kronika
 Durangaldeko dantzari-dantza // Kronika
 Erromerien bidaiak // Kronika
 Nafarroako Erriberako Paloteadoak // Kronika
 Dantza-jauzietatik aitzineko püntüetara //Kronika
 Lesakako dantzak // Kronika Ikastaroa eta bisita 
 2013
Nondik nora // Kronika
 Luzaideko dantzak // Kronika 
 Nafarroa Behereko dantzak // Kronika 
Emakumea euskal dantzan // Kronika 
 2012
 Lizartzako dantzak // Kronika
 Lau urrats eta kitto // Kronika
 Lapurdiko inauteriak // Kronika
 Axeri-dantza // Kronika
 2011
 Ingurutxoak // Kronika 
 Musika eta dantza // Kronika 
 Haur folklorea // Kronika 
 Rapper dantzak // Kronika
 2010
 Zarauzko folklorea // Kronika
 Dantza kantatuak borobilean// Kronika
 Xemeingo ezpata-dantza// Kronika
 Araba Errioxako dantzak // Kronika
 Gorputz prestaketa // Kronika
 Dantza-jauziak // Kronika
 2009
  Zuberoako dantzak // Kronika
 Argiaren inguruan //  Kronika
 Pedagogia // Kronika 
 Goierriko dantzak //  Kronika
 Mutil-dantzak  // Kronika
 Jotak  // Kronika
 Boletinak
Dantzan Ikasi 1(pdf) - Apirila 2009
 Dantzan Ikasi 2(pdf) - Urria 2009
 Dantzan Ikasi 3(pdf) - Apirila 2010
 Dantzan Ikasi 4(pdf) - Azaroa 2010
 
 Dokumentazioa
 Dantza curriculuma(pdf) - 2010
 Gipuzkoako dantza irakasleak(pdf) - 2010
 
 Dantzan Ikasi Gipuzkoako Foru Aldundiaren ekimena da. Dantzan elkartea arduratzen da egitasmoaren kudeaketa teknikoaz. Gipuzkoako Euskal Dantzarien Biltzarra eta Ikerfolk elkarteek gainbegiratzen dute proiektuaren ibilbidea Dantzan Ikasiren Jarraipen Batzordetik.
 Dantzan Ikasi
ikasi@dantzan.com
Tfnoa. 943 53 04 40 
 www.dantzanikasi.com
Jasotako azken erantzunak
- Patxi Montero on Ba al datoz gazteak euskal dantzara?
 - Amaia Irastorza Otamendi on Euskal dantzaren ikasketak aldarri
 - Patxi Montero on Plazako dantzen errepertorioa berritzen eta aberasten
 - Patxi Montero on Biribilketa: jakina da edo lantzea komeni da?
 - Patxi Montero on Genero identitatea euskal dantzan I
 - Oier Araolaza on Genero identitatea euskal dantzan I
 - Lide Azkue on Genero identitatea euskal dantzan I
 - bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
 - bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
 - Patxi Montero on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
 
    
  
                
        
        
        
        
        
        
        
        
 
