Edukira salto egin | Salto egin nabigazioara

Tresna pertsonalak
Hemen zaude: Hasiera Komunitatea Dantzan Ikasi Maite Irizar: "Aurreko belaunaldiekiko zor morala sentitzen dugu, eta orain guri dagokigu ondorengoei erakustea"

Dokumentuaren akzioak

Maite Irizar: "Aurreko belaunaldiekiko zor morala sentitzen dugu, eta orain guri dagokigu ondorengoei erakustea"

2021/06/22 08:00
Maite Irizar: "Aurreko belaunaldiekiko zor morala sentitzen dugu, eta orain guri dagokigu ondorengoei erakustea"

Maite Irizar, Dantzan Ikasi topaketak, 2021-05-08. Argazkia: Josu Garate - Dantzan: CC-BY-SA

11.000 biztanleko herrian ia 400 dantzari mugitzen ditu Oñatz dantza taldeak; taldearen filosofia, transmisioa eredua, komunitatea eta egituraren inguruko kontuak azaldu ditu Maite Irizarrek Dantzan Ikasi topaketetan. Oñatik badu bereizgarri egiten duen dantza ziklo propioa. Korpus-dantzak herriaren identitate marketako bat dira eta oso errotuta daude. Tokian tokiko dantza horiek eta lanerako eredu zorrotz eta komunitarioa izan daitezke Oñatz fenomenoaren gakoa. 

Oñatz diapositiba

Etxetik, familiatik jasotakoa

Korpus-dantzak gaurdaino heldu ahal izateko ezinbestekoa izan da transmisioa: "festaren eta dantzen transmisio orokorra etxean eta gertuko komunitatean eman izan da. Horretan Irizar abizenak badu pisu esanguratsu bat". Irizarrek azaldu du bere familian tradizioz jaso izan dela dantzari taldean kapitaina izatearena. Alejandro Irizar aitona dantza-maisu izan zen, eta orain Jesus aita dabil, eta haren figura azpimarratu du, "batetik antolakuntza buruetako bat delako, dantzariontzat erreferentea delako eta guretzat transmisioan katebegi garrantzitsu bilakatu delako".

Jesus Irizar
Jesus Irizar, Dantzan Ikasi topaketak, 2021-05-08. Argazkia: Josu Garate - Dantzan: CC-BY-SA

Zortedun sentitzen dela dio Maite Irizarrek, "ondare hau etxean eta lehen eskutik jaso dut. Txiki txikitatik ikusi izan ditut ama eta aita beti dantza munduari lotuak. Haien eguneroko praktiketatik jaso izan dut nik zer, zergatik eta zertarako egiten zituzten niretzat egunerokoak bilakatu ziren praktika haiek". Horren eraginez, berak ere bide horri jarraitu dio, aurrekoekiko zor morala izan eta lanean segitzeko beharra sentitzen duela dio.

Oñatz komunitatea

Oñatz dantza taldea 1970 sortu zen, Euskal Herriko eta, nagusiki, Oñatiko Korpus dantzak mantendu eta ezagutzera emateko helburuarekin. "Garai hartan euskal nortasunaren aldeko militantzia egiten zen, ez zen egiteko beste modurik ikusten, eta dena zegoen oinarrituta borondatezko lanean", eta Oñatzek eredu horri eusten dio oraindik ere. Jarduteko modu horrek, ordea, ez du zentzurik komunitaterik gabe, "belaunaldi guztiok daukagu taldeko partaide izatearen batasun sentimendua eta denboraren joanean ere mantentzen den errealitate da".

Maite Irizar
Dantzan Ikasi topaketak, 2021-05-08. Argazkia: Josu Garate - Dantzan: CC-BY-SA

67 nagusik eta 320 haurrek osatzen dute taldea, "haur horiei guztiei dantza eskolak ematen 37 irakaslek jarduten dute, denak borondatez. Eskolaz kanpoko ekintzen artean doakoa den bakarrenetakoa da gurea". Irabazi ekonomikoari begiratu beharrean, dantza zaletasuna sortu eta komunitatea eta harrobia eraikitzeari ematen diote balioa, "aurreko belaunaldiekiko zor morala sentitzen dugu, eta orain guri dagokigu ondorengoei erakustea. Ohorea eta saria da haur zirela jasotako dantzari gaztetxoak talde nagusira nola sartzen diren ikustea, eta are ederragoa dantza ikasle izan dituzunekin batera dantzatzea".

Oñatz diapositiba

Aipatutako dimentsioko taldea kudeatzeko, ordea, ezinbestekoa da antolaketa zehatza, "ia enpresa txiki bateko egitura daukagu, eta gure funtzionatzeko moduak oso markatuak daude". Duela urte batzuk arte Oñatz dantza taldearen antolaketa eta gidaritza Jesus Irizarrek zeraman, baina barne antolaketa berria proposatu zuen: "egiten erakutsi zigun eta bere heldulekutik ardurak hartu eta konpromiso eta mimoz talde-kudeaketa berria diseinatu genuen".

Orain artekoari eutsi eta etorkizunari begira

Taldearen erronka nagusiena aurreko belaunaldiengandik jasotakoari eustea dela uste du, "egitura sendoa dugun arren, belaunaldien arteko transmisioak arrakalak izaten ditu, zaintza berezia eskaini beharko diogu horri, eta balioan jartzeko bideak bilatu". Izan ere, ohartzen dira konpromisoaren kulturaren galera eta gizartearen norabidea horrelako militantzia ereduetatik aldentzen doala. Irakasleen formazioan ere badela zer hobetua ikusten du: "Gure jarduteko moduetan bakoitzak ahal duen moduan eta duen jakintzaren arabera aritzen da. Plangintzaren eta errepertorioren mailaketa eginda dagoen arren, egunerokoan irakasleak eman beharreko horretan gabezia eta desoreka handiak ditugula uste dugu".

Maite Irizar
Maite Irizar, Dantzan Ikasi topaketak, 2021-05-08. Argazkia: Josu Garate - Dantzan: CC-BY-SA

Hala ere, ez da dudarik, Oñatz taldea eredugarria dela, eta sendo dagoela momentu hauetan. "Taldeko filosofia, dimentsioa eta antolatzeko moduak giltza garrantzitsuak dira herriko dantzak eta taldea osasuntsu mantentzeko", borondatezko lana eta militantzia dira euren balore bizienak, eta argi dute lan horri esker komunitateak irabazi egiten duela.

Dantzan Ikasi Topaketak 2021

Hona hemen orain arte argitaratutako kronikak:

Dokumentuaren akzioak

Erantzun

Erantzuna emateko identifikatu egin behar zara, gure webgunean erabiltzaile bat sortuz.

Dantzan Ikasi

Dantzan Ikasi

Dantza tradizionalaren irakaskuntzan laguntzeko asmoz Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako programa da Dantzan Ikasi. Gipuzkoako Dantzaguneak dantza sustapenean egiten dituen ekintzen baitan, dantza tradizionala irakasgai duten irakasleei eta ikasten jarraitu nahi duten dantzariei, beren formazioan sakontzen jarraitu ahal izateko aukera eskaintzea da helburua. http://dantzanikasi.com

__ __ __

Dantza irakasleen lan-poltsa

 

Hurrengo saioak

 

Egindakoak

2024

Mintegia: Zer-nola dantzatzen da Tolosan

Hitzaldia: Donostiako dantzaeraren bilakaera

Ikastaroa: Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak

Mintegia: Nola dantzatzen da Antzuolan? Antzuolako dantza-sistemak zein harreman du inguruko eta Gipuzkoako beste dantza-eskolekin? // Kronika

Topaketak 2024 // Kronika

2023

Ikastaroa: Tipi-tapa! Klakearen teknikara hurbiltzea // Kronika

Mintegia: Zer dantzatzen da Elgoibarren? Elgoibarko dantza-sistemaren bilakaera Gipuzkoako dantza-eskolaren testuinguruan // Kronika

Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar // Kronika

Ikastaroa: Aragoiko jota // Bertan behera

2022

Aurkezpena: Euskal Herriko plazetarako dantza berriak // Kronika

Ikastaroa: Haurrekin dantzan jolasteko baliabideak // Kronika

Dantzan Ikasi Topaketak 2022 // Kronika

Hitzaldi dantzatua: Jon Olazkuaga: Pamperruque // Kronika

Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar I // Beasain // Eibar II // kronika // Bideoa

2021
Sorkuntzaren bideak: Argiaren Martin Zalakain // Kronika // Bideoa
Topaketak 2021: Dantzaren transmisioa, proposamenak eta lanketak // Kronika
Maialen Araolaza: Dantzaren onurak // Bideoa
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan II // Bideoa II
2020
Ikastaroa: Lau urrats eta kitto!  // Kronika
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan I // Bideoa I
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak // Bertan behera
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
2019
Gogoeta saioa: Sorkuntzaren soka // Kronika
Bisita-dantzatua Patxi Labordarekin // Kronika
Urbeltz, Arregi, Sarriegi: Soka-dantza // Kronika I, Kronika II, Kronika III
Lantzeko zortzikoa Bizkai Elkartea // Kronika
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
Ibis Albizu: Euskal dantza eta balleta // Kronika
Dantza-luzeak Carles Mas // Kronika
2018
Zuberoako dantzakera // Kronika
Arantzako dantza-luzea // Kronika
Thierry Truffaut: Lapurdiko inauteriak // Kronika
Mikel Alberdi: XIX. mendeko euskal aisia  // Kronika
2017
Berastegiko San Juan dantzak // Kronika
Rapper ezpata-dantzak // Kronika  
Makilaria // Kronika 
Hirunangoak: balsa, mazurka, fandangoa eta ingrutxoak // Kronika 
Patxi Perez: Mutxiko dantzaldien bilakera aztergai // Kronika
2016
Kontra-dantzen sistema // Kronika
Dantza lotua aberasten // Kronika
Larrain-dantza, Lizarrako ingurutxoa // Kronika
Gipuzkoako dantzak IV // Kronika
Gipuzkoako dantzak III // Kronika
2015
Berpizkundeko dantza-maisuen sistema // Kronika
Gipuzkoako dantzak I // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak  // KronikaJean Michel Guilcherri esker ona // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
2014
Antton Luku: Dantza libertitzeko? // Kronika
Gipuzkoako urratsak, aldairak eta dantzak // Kronika
Arabako dantzak // Kronika
Durangaldeko dantzari-dantza // Kronika
Erromerien bidaiak // Kronika
Nafarroako Erriberako Paloteadoak // Kronika
Dantza-jauzietatik aitzineko püntüetara //Kronika
Lesakako dantzak // Kronika Ikastaroa eta bisita
2013
Nondik nora // Kronika
Luzaideko dantzak // Kronika
Nafarroa Behereko dantzak // Kronika
Emakumea euskal dantzan // Kronika
2012
Lizartzako dantzak // Kronika
Lau urrats eta kitto // Kronika
Lapurdiko inauteriak // Kronika
Axeri-dantza // Kronika
2011
Ingurutxoak // Kronika
Musika eta dantza // Kronika
Haur folklorea // Kronika
Rapper dantzak // Kronika
2010
Zarauzko folklorea // Kronika
Dantza kantatuak borobilean// Kronika
Xemeingo ezpata-dantza// Kronika
Araba Errioxako dantzak // Kronika
Gorputz prestaketa // Kronika
Dantza-jauziak // Kronika
2009
Zuberoako dantzak // Kronika
Argiaren inguruan // Kronika
Pedagogia // Kronika
Goierriko dantzak // Kronika
Mutil-dantzak // Kronika
Jotak // Kronika

Boletinak
Dantzan Ikasi 1(pdf) - Apirila 2009
Dantzan Ikasi 2(pdf) - Urria 2009
Dantzan Ikasi 3(pdf) - Apirila 2010
Dantzan Ikasi 4(pdf) - Azaroa 2010

Dokumentazioa
Dantza curriculuma(pdf) - 2010
Gipuzkoako dantza irakasleak(pdf) - 2010

Dantzan Ikasi Gipuzkoako Foru Aldundiaren ekimena da. Dantzan elkartea arduratzen da egitasmoaren kudeaketa teknikoaz. Gipuzkoako Euskal Dantzarien Biltzarra eta Ikerfolk elkarteek gainbegiratzen dute proiektuaren ibilbidea Dantzan Ikasiren Jarraipen Batzordetik.

Dantzan Ikasi
ikasi@dantzan.com
Tfnoa. 943 53 04 40
www.dantzanikasi.com

logoa