Dokumentuaren akzioak
Mikel Sarriegi: "Dantza hizkuntza garrantzitsuagoa da adierazpen koreografikoa baino"
Mikel Sarriegi. Dantzan Ikasi Topaketak, Eibar, 2024-05-11. Argazkia: Idoia Lahidalga - Dantzan CC-BY-SA
400 erreferentzia bibliografiko, 170 erregistro bideografiko, 30 herri eta 90 berriemaile; iturri horietatik jasotakoa baliatu du Mikel Sarriegik Gipuzkoako dantzaren gramatika deskribatzeko, eta Dantzan Ikasi Topaketetan ondorio nagusi batzuk aurreratu ditu, baita hemendik aurrerako proposamenak luzatu ere.
Dantza-maisuen sarea
Sarriegik ere euskal dantza hizkuntza gisa ulertzen du, "bazegoen informazioa eta horren antolaketa kronologiko eta geografikoak eman digu aukera ikusteko gure dantza hizkuntza bezala". Dantza zehatzei baino hizkuntzari, sistemari ematen dio balioa, "dantza hizkuntza garrantzitsuagoa da adierazpen koreografikoa baino. Askotan fokua dantzan ipini dugu eta garrantzitsuagoa da dantza hori nola eraiki den".
Eta hizkuntzalaritzan erabiltzen den diasistemaren ideia ekarri du, "dantza eskola ezberdinen gerturaketa egiten saiatu naiz. Ikusi dut ze aldaera ezberdin zeuden, ze aberatsak ziren denak eta azpi sistema horien baturak diasistema osoa osatuko luke".
Atzera begirako lan handia egin du Sarriegik. Aipatzen du Iztuetari esker XVIII. mendeko irudi finko bat daukagula eta XIX. mendean zehar bilakaera bat izan dela, "batetik ezagutu ahal izan dugun dantza maisuen blokea dugu eta hor ardatz bezala Goierriko sistema; baina ahaztu gabe Gipuzkoan zehar bazeudela azpi sistema edo aldaera gehiago". Iztueta eta Pujanatarren lineatik jarraitu zuen Donostiako eskola izan da eredua, eta ikusi du eredu horren ondorioz hainbat mugimendu multzo galdutzat jo direla, "ezezagunak dira, ezin berreskuratu, baina izan dugu aukera XX. mendean beste zenbait berreraikitzeko. XXI. mendera iritsi gara sistema osatu samar batekin, eta hori jaso dut liburuan".
Gure ereduaren aurrekari historikoen ezagutza
Sarriegik dio lan honek eman digula aukera ikusteko izendegian zein funtzionatzeko eta irakaskuntza metodoan antzekotasunak daudela gure eta Europako beste dantza sistemen artean.
Bi irudi hauei erreparatuta ikusten da XVII. mendean eta XXI. mendean metodo antzekoak erabili izan direla dantza erakusteko. Juan Esquivel Navarrok (Sevilla, XVII. mendea) eta Xabier Sarriegi Pasatxok (Beasain, (1958-2021), esaterako, aurrez aurre eta banan-banan erakutsi izan diete ikasleei.
Aurretiko ahalegin arauemaileak
Azken 60 urteetan gure dantzen sistematizazioan egin diren lanak zerrendatu ditu: Gaizka Barandiaranek Goizaldiren egikeraren arabera jaso zuen Danzas de Euskalerria lanean, Ikerfolkek Gipuzkoako dantza-maisuen taula gimnastiko koreografikoa proposatu zuen eta EDBk Ramon Sanchezekin dantza txapelketei begira argitaratu zuen Aldaerak: Gipuzkoako dantzen urratsak.
Aurrekari horiek Donostiako sisteman zentratu zirela dio gehienbat, "neurri batean gehitu zituzten galdutzat geneuzkan zenbait mugimendu, berreraiki egin ziren eta horrekin funtzionatu dugu XX. mende bukaeran dantza talde gehienok".
Donostiako Goizaldi dantza taldea aurkeztu izan da Iztuetaren eskolaren jarraipen modura, Pujanatarren transmisio bidea oinordetzan hartu baitzuen, baina orain kontraesanak agertu dira, "oinordetzan jaso zen korpus horretan bazterrean gelditzen ziren hainbat herrietako tradizioak".
Ondorengo irudian ikusten dira ustez Pujanatarrak egon ez ziren herriak, "horrek esan nahi du oinordetza horrek ihes egiten ziola Gipuzkoako sistema dantzatu parte handi bati".
Usteak erdia ustel
Zenbait sistema bazterrean utzi dira eta ondorioz egungo dantzarion komunitatean hainbat uste oker sortu dira. Sarriegiren ustez arazoa izan da beste herri horietako dantzaerak juzgatu egin direla ikuspuntu zentralistatik, "Ez zutela ondo dantzatzen, ez zela Iztuetaren tradiziokoa eta askotan utzikeriagatik zela. Beste argumentu bat izan da infantilizazioa, edota ezintasun mugak ere aipatu izan dira". Jatorri aitortzarik ez ematea ere gertatu izan dela dio, "Oñatikoak askotan ez dira Gipuzkoakotzat jo edo Antzuolan bereizi egiten dituzte Gipuzkoako dantzaera eta bertakoa".
Aldiz, ikusi dugu bazterrean gelditu diren leku horietan oso ondo gorde dela sinergia koreografikoen ideia, "mugimendu mota asko, mugimenduak elkarrekin lotzeko edo amaitzeko estrategiak, inprobisatzeko ahalmena..."
Eredu zentralistatik Iztueta kuestionatzera iritsi izan garela dio Sarriegik, "gure jakintza murritzetik Iztueta interpretatzean arazoak sortzen ziren, ez zetozen bat Iztuetak esandakoekin. Dantza maisu sare zabal horrek ematen digun jakintzarekin hobeto ulertzen dugu Iztueta. Lagundu digu ikusten Iztuetaren sistema oso koherentea dela".
Gipuzkoako dantzen puntuak eta aldairak zailtasun maila handikoak direla esan izan da sarri, "hartu dugulako erreferentzia bezala Donostiako eskola eta eskola horrek dantza arte bezala ulertu izan du. Ondorioa izan da eszenifikaziorako eta estetizaziorako bidea. Horrek sortu du itxura batean teknikoak eta zailak direla ustea gipuzkoarren dantzak".
Sarriegik erakutsi dizkigu zenbait adibide ikusteko horrek ez duela zertan hala izan, eta urratsen oinarrira jo du. Hernaniko abarketetako edo Abaltzisketako txantxoen aldairak erabili ditu adibide gisa. "Hizkuntza bat izan daiteke oso apaindua eta hori da gipuzkoar dantzatzat hartu duguna, baina Gipuzkoa bihotz-bihotzean egiten diren zenbait egikera bazterrean eta ezkutuan utzi ditugu".
Proposamenak eta gogoetak
Sistematizazio berri bat egiteko proposamena egiten du liburuan Sarriegik. "sistema ulertu, barneratu eta lagungarri izateko proposamena da. Egitura irekia ematen saiatu gara beste hainbat aldaerari eta berriei ere lekua egiteko". Hala ere dantza sistematizatzeak ekar ditzakeen arriskuez ohartzen da, "paperera ekarri denean beti sortu da txirotze eta uniformizazio bat. Garrantzitsua da hori kontutan hartzea. Gramatika, hiztegiak idaztera, baina kontuan hartu behar da garrantzitsua dela dantza izateko beharrezkoak diren balioak ez ahaztea".
Katalogo eta hiztegi zabal horretatik dantza talde gehienetan zati murritza ari garela erabiltzen dio eta gainera apainkeriarako joera handia daukagula, "apaintasuna erabili behar dugu, baina apainkeria gehiegizkoa da".
Amaitzeko, aniztasunaren eta malgutasunaren aldarria egin du Sarriegik, "malgutasuna erabili behar dugu batez ere arlo koreografikoan. Ez eduki beldurrik gauzak aldatzeko, baina arau orokorrak bete behar ditugu dantza maisuen sistemari fidel izanda". Eta argi ulertzeko ahozko eta idatzizko hizkuntzarekin lotu du, "idatzi dezakegu nahi duguna, baina gutxieneko arau gramatikalak beteta".
Datorren ikasturtean lan honen aurkezpen xeheagoa eskainiko du Sarriegik, Dantzan Ikasiren baitan sei saiotan garatuko da eta horrez gain tokian tokiko aurkezpen batzuk egingo dira, Elgoibarren dagoeneko egindakoaren erakoak. Lehenengoa Antzuolan izango da ekainean.
Dokumentuaren akzioak
Erantzun
Dantzan Ikasi
Dantza tradizionalaren irakaskuntzan laguntzeko asmoz Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako programa da Dantzan Ikasi. Gipuzkoako Dantzaguneak dantza sustapenean egiten dituen ekintzen baitan, dantza tradizionala irakasgai duten irakasleei eta ikasten jarraitu nahi duten dantzariei, beren formazioan sakontzen jarraitu ahal izateko aukera eskaintzea da helburua. http://dantzanikasi.com
__ __ __
Hurrengo saioak
Egindakoak
2024
Mintegia: Zer-nola dantzatzen da Tolosan
Hitzaldia: Donostiako dantzaeraren bilakaera
Ikastaroa: Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak
Mintegia: Nola dantzatzen da Antzuolan? Antzuolako dantza-sistemak zein harreman du inguruko eta Gipuzkoako beste dantza-eskolekin? // Kronika
Topaketak 2024 // Kronika
2023
Ikastaroa: Tipi-tapa! Klakearen teknikara hurbiltzea // Kronika
Mintegia: Zer dantzatzen da Elgoibarren? Elgoibarko dantza-sistemaren bilakaera Gipuzkoako dantza-eskolaren testuinguruan // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar // Kronika
Ikastaroa: Aragoiko jota // Bertan behera
2022
Aurkezpena: Euskal Herriko plazetarako dantza berriak // Kronika
Ikastaroa: Haurrekin dantzan jolasteko baliabideak // Kronika
Dantzan Ikasi Topaketak 2022 // Kronika
Hitzaldi dantzatua: Jon Olazkuaga: Pamperruque // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar I // Beasain // Eibar II // kronika // Bideoa
2021
Sorkuntzaren bideak: Argiaren Martin Zalakain // Kronika // Bideoa
Topaketak 2021: Dantzaren transmisioa, proposamenak eta lanketak // Kronika
Maialen Araolaza: Dantzaren onurak // Bideoa
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan II // Bideoa II
2020
Ikastaroa: Lau urrats eta kitto! // Kronika
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan I // Bideoa I
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak // Bertan behera
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
2019
Gogoeta saioa: Sorkuntzaren soka // Kronika
Bisita-dantzatua Patxi Labordarekin // Kronika
Urbeltz, Arregi, Sarriegi: Soka-dantza // Kronika I, Kronika II, Kronika III
Lantzeko zortzikoa Bizkai Elkartea // Kronika
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
Ibis Albizu: Euskal dantza eta balleta // Kronika
Dantza-luzeak Carles Mas // Kronika
2018
Zuberoako dantzakera // Kronika
Arantzako dantza-luzea // Kronika
Thierry Truffaut: Lapurdiko inauteriak // Kronika
Mikel Alberdi: XIX. mendeko euskal aisia // Kronika
2017
Berastegiko San Juan dantzak // Kronika
Rapper ezpata-dantzak // Kronika
Makilaria // Kronika
Hirunangoak: balsa, mazurka, fandangoa eta ingrutxoak // Kronika
Patxi Perez: Mutxiko dantzaldien bilakera aztergai // Kronika
2016
Kontra-dantzen sistema // Kronika
Dantza lotua aberasten // Kronika
Larrain-dantza, Lizarrako ingurutxoa // Kronika
Gipuzkoako dantzak IV // Kronika
Gipuzkoako dantzak III // Kronika
2015
Berpizkundeko dantza-maisuen sistema // Kronika
Gipuzkoako dantzak I // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Jean Michel Guilcherri esker ona // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
2014
Antton Luku: Dantza libertitzeko? // Kronika
Gipuzkoako urratsak, aldairak eta dantzak // Kronika
Arabako dantzak // Kronika
Durangaldeko dantzari-dantza // Kronika
Erromerien bidaiak // Kronika
Nafarroako Erriberako Paloteadoak // Kronika
Dantza-jauzietatik aitzineko püntüetara //Kronika
Lesakako dantzak // Kronika Ikastaroa eta bisita
2013
Nondik nora // Kronika
Luzaideko dantzak // Kronika
Nafarroa Behereko dantzak // Kronika
Emakumea euskal dantzan // Kronika
2012
Lizartzako dantzak // Kronika
Lau urrats eta kitto // Kronika
Lapurdiko inauteriak // Kronika
Axeri-dantza // Kronika
2011
Ingurutxoak // Kronika
Musika eta dantza // Kronika
Haur folklorea // Kronika
Rapper dantzak // Kronika
2010
Zarauzko folklorea // Kronika
Dantza kantatuak borobilean// Kronika
Xemeingo ezpata-dantza// Kronika
Araba Errioxako dantzak // Kronika
Gorputz prestaketa // Kronika
Dantza-jauziak // Kronika
2009
Zuberoako dantzak // Kronika
Argiaren inguruan // Kronika
Pedagogia // Kronika
Goierriko dantzak // Kronika
Mutil-dantzak // Kronika
Jotak // Kronika
Boletinak
Dantzan Ikasi 1(pdf) - Apirila 2009
Dantzan Ikasi 2(pdf) - Urria 2009
Dantzan Ikasi 3(pdf) - Apirila 2010
Dantzan Ikasi 4(pdf) - Azaroa 2010
Dokumentazioa
Dantza curriculuma(pdf) - 2010
Gipuzkoako dantza irakasleak(pdf) - 2010
Dantzan Ikasi Gipuzkoako Foru Aldundiaren ekimena da. Dantzan elkartea arduratzen da egitasmoaren kudeaketa teknikoaz. Gipuzkoako Euskal Dantzarien Biltzarra eta Ikerfolk elkarteek gainbegiratzen dute proiektuaren ibilbidea Dantzan Ikasiren Jarraipen Batzordetik.
Dantzan Ikasi
ikasi@dantzan.com
Tfnoa. 943 53 04 40
www.dantzanikasi.com
Jasotako azken erantzunak
- Patxi Montero on Ba al datoz gazteak euskal dantzara?
- Amaia Irastorza Otamendi on Euskal dantzaren ikasketak aldarri
- Patxi Montero on Plazako dantzen errepertorioa berritzen eta aberasten
- Patxi Montero on Biribilketa: jakina da edo lantzea komeni da?
- Patxi Montero on Genero identitatea euskal dantzan I
- Oier Araolaza on Genero identitatea euskal dantzan I
- Lide Azkue on Genero identitatea euskal dantzan I
- bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
- bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
- Patxi Montero on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16