Dokumentuaren akzioak
Gazteen Dantza Topaketak eta hurrengo belaunaldiak
Xabier Mendizabal eta Uxue Oleagordia, Dantzan Ikasi Topaketak, Eibar, 2024-05-11. Argazkia: Josu Garate - Dantzan CC-BY-SA
"Susmoa genuen gazteak taldeak uzten ari direla. EDBren helburua taldeen biziraupena eta dantzen kontserbazioa eta hedatzea bermatzea da, beraz, ikusten genuen belaunaldien arteko erreleboa bermatu behar dela eta gazteei protagonismoa eman", kezka horretatik abiatuta EDBk Gazteen Dantza Topaketak antolatu zituen aurreko urtean, eta topaketa horien nondik norakoak azaldu dituzte Dantzan Ikasi Topaketetan Xabier Mendizabal EDBko idazkariak eta Uxue Oleagordia topaketen batzordeko kideak.
Araia dantzari gazteen topaleku
"Pandemiari erru asko botatzen zaizkio, eta dantza taldeak ia bi urte geldirik egon dira. Horrekin jende askok utzi ditu taldeak eta hortik abiatu ginen", horrela topaketen helburuak azaldu ditu Mendizabalek. Helburu nagusia gazteek dantza taldeak ez uztea da, "taldeko kide izatearen sentimendua areagotuz, hau da, taldearen barruan duten garrantziaren berri emanez". Horretarako gazteek elkartu nahi izan zituzten modu ludiko batean eta beraiei galdetu ea egoera nola ikusten duten.
Topaketetan eztabaidatzeko espazioa eskaini nahi izan zitzaien, taldeen etorkizunaren inguruko hausnarketa egin eta hortik informazioa lortu nahi izan zen ildo estrategikoak planifikatzeko. Dantzari gazteen arteko erlazioak sustatzean ipini zen garrantzia, dantzari izatearen sentimendua areagotuz. Horretarako "Dantzari izateaz harro" leloa erabili zuten.
Oleagordiak topaketen inguruko hainbat datu erakutsi ditu. Araian elkartu ziren ekainaren 30etik uztailaren 2ra 122 dantzari, gehienak emakumeak, 97. Adinari dagokionez, 15-25 urte bitartekoak; erdiak baino gehiago 15-18 urte bitartekoak. Bizkaitarrak ziren dantzarien %82. Garbi zuten antolaketan gazteek egon behar zutela eta horretarako antolaketa batzordea sortu zuten; bertan batu ziren EDBko, delegazioetako eta Hasparrenako Udaleko kideak eta dantzari gazteen ordezkariak.
Landu eta jaso
Dantzarako zein hausnarketarako tartea izan zen hiru egunetan. Txistulariekin kalejira, Dantza Plaza, Dantzen desafioa, bingo musikala... antolatu zituzten eta larunbat eta igande goizean dinamikak egin zituzten; gazteen proposamenak jaso eta ideia horietatik abiatuta txosten bat egiteko aurrera begira.
Dinamiketan hainbat galdera planteatu zituzten. Besteak beste; zergatik dantzatu? Ze trebetasun eta gaitasun lortzen ditut dantzarekin? Zer ematen dit dantza taldeko kide izateak? Ze ekarpen ematen diogu dantzariok gure herriari? Dantza taldeak ematen didanaren zein alderdik balioko didate bizitzan? Gazteek zergatik uzten diote dantza egiteari?
Gazteek diote euren kultura gordetzeko, harremanak egiteko eta ariketa fisikoa egiteko dantzatzen direla. Euskal giroarekin guztiz identifikatzen dute dantza eta dantzari esker egiten diren harremanak nabarmendu dituzte, eta ardura, errespetua, esfortzua, konpromisoa, diziplina... bezalako baloreak jasotzen dituztela diote dantza taldearen bidez. Dantza taldeak uztearen arrazoi nagusitzat euskal dantza modan ez egotea edota ikasketak kanpoan egitea direla uste dute.
Gazte zein antolatzaileen ondorioak
Oleagordiak eta Mendizabalek azaldu dizkigute topaketak pasata atera dituzten zenbait ondorio. Positibotzat jo dituzte jardunaldiak, gazteak jabetzen baitira haiek bezalako gazte askok gozatzen dutela euskal dantzan eta herriaren parte izatearen sentimendua ere adierazten dute. Kultura eta tradizioen sustapena nabarmentzen dute eta beste pertsona eta talde batzuekin sozializatzeko aukera ona direla topaketak uste dute. Ikusten dute euskal dantzan lortzen dituzten trebetasunak eta gaitasunak beste esparru batzuetara transferi ditzaketela. Gazteek adierazi dute haien ikuspegia entzun eta kontuan hartu behar dela eta etorkizunean ere jarduera honetan protagonistak izan nahi dutela.
Antolatzaileek ere bi eguneko dinamiketatik hainbat kontu ondorioztatu dituzte eta gazteen hausnarketekin bat egiten dute. Ikusten dute gazteek garbi daukatela dantzariek eta dantza taldeek herri honen kulturari eta orokorrean gizarteari egiten dioten ekarpena. Dantza taldeak aukera ezin hobea ematen du harremanetarako eta dantzari gazteek erantzukizunak hartu nahi dituzte. Beraz, lan egiten eta ardurak hartzen utzi behar zaiela uste dute antolatzaileek eta bide hori modu egokian egiteko beharrezkotzat jotzen dute formazioa. Komunikazioak garrantzi handia duenez gazteek erabiltzen dituzten komunikazio tresnak eta baliabideei etekina atera behar zaiela pentsatzen dute. Gazteak motibatu behar direla uste dute, erakutsi behar zaie euskal dantza besteei ere interesatzen zaiela eta gizarteak garrantzia ematen diola.
Eta aurten zer?
Bukatzeko, aurtengo topaketen berri eman digute. 2024ko Dantzari Gazten Topaketak Areatzan izango dira ekainaren 21-23, "Dantzaria naiz!" leloarekin. Oraingoz 106 gaztek eman dute izena, %58,5 berriak dira, aurreko urtean parte hartu gabeak.
Aurtengoan ere helburua da gazteei protagonismoa ematea, hau da, gazteen papera areagotzea: folklorearen, dantzen komunitatean... Hainbat taldetako dantzarien arteko harremanak sustatuko dira, horrela, harrotasun eta pertenentzia sentimendua areagotu nahi da. Eta nola ez, dantzaz gozatzeko espazio ere eskainiko da.
Etorkizunean ere topaketekin jarraitzeko asmoa adierazi dute EDBko kideek, "urtez urte joan beharko gara proiektua egokitzen emaitzen arabera eta dantzarien balorazioen arabera".
Dokumentuaren akzioak
Erantzun
Dantzan Ikasi
Dantza tradizionalaren irakaskuntzan laguntzeko asmoz Gipuzkoako Foru Aldundiak abian jarritako programa da Dantzan Ikasi. Gipuzkoako Dantzaguneak dantza sustapenean egiten dituen ekintzen baitan, dantza tradizionala irakasgai duten irakasleei eta ikasten jarraitu nahi duten dantzariei, beren formazioan sakontzen jarraitu ahal izateko aukera eskaintzea da helburua. http://dantzanikasi.com
__ __ __
Hurrengo saioak
Egindakoak
2024
Mintegia: Zer-nola dantzatzen da Tolosan
Hitzaldia: Donostiako dantzaeraren bilakaera
Ikastaroa: Gipuzkoako dantza-maisuen puntuak eta aldairak
Mintegia: Nola dantzatzen da Antzuolan? Antzuolako dantza-sistemak zein harreman du inguruko eta Gipuzkoako beste dantza-eskolekin? // Kronika
Topaketak 2024 // Kronika
2023
Ikastaroa: Tipi-tapa! Klakearen teknikara hurbiltzea // Kronika
Mintegia: Zer dantzatzen da Elgoibarren? Elgoibarko dantza-sistemaren bilakaera Gipuzkoako dantza-eskolaren testuinguruan // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar // Kronika
Ikastaroa: Aragoiko jota // Bertan behera
2022
Aurkezpena: Euskal Herriko plazetarako dantza berriak // Kronika
Ikastaroa: Haurrekin dantzan jolasteko baliabideak // Kronika
Dantzan Ikasi Topaketak 2022 // Kronika
Hitzaldi dantzatua: Jon Olazkuaga: Pamperruque // Kronika
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak Eibar I // Beasain // Eibar II // kronika // Bideoa
2021
Sorkuntzaren bideak: Argiaren Martin Zalakain // Kronika // Bideoa
Topaketak 2021: Dantzaren transmisioa, proposamenak eta lanketak // Kronika
Maialen Araolaza: Dantzaren onurak // Bideoa
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan II // Bideoa II
2020
Ikastaroa: Lau urrats eta kitto! // Kronika
Oier Araolaza: Genero-identitate euskal dantzan I // Bideoa I
Ikastaroa: Dantzan irakasteko baliabideak // Bertan behera
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
2019
Gogoeta saioa: Sorkuntzaren soka // Kronika
Bisita-dantzatua Patxi Labordarekin // Kronika
Urbeltz, Arregi, Sarriegi: Soka-dantza // Kronika I, Kronika II, Kronika III
Lantzeko zortzikoa Bizkai Elkartea // Kronika
Gaskoiniako herri-dantzak // Kronika
Ibis Albizu: Euskal dantza eta balleta // Kronika
Dantza-luzeak Carles Mas // Kronika
2018
Zuberoako dantzakera // Kronika
Arantzako dantza-luzea // Kronika
Thierry Truffaut: Lapurdiko inauteriak // Kronika
Mikel Alberdi: XIX. mendeko euskal aisia // Kronika
2017
Berastegiko San Juan dantzak // Kronika
Rapper ezpata-dantzak // Kronika
Makilaria // Kronika
Hirunangoak: balsa, mazurka, fandangoa eta ingrutxoak // Kronika
Patxi Perez: Mutxiko dantzaldien bilakera aztergai // Kronika
2016
Kontra-dantzen sistema // Kronika
Dantza lotua aberasten // Kronika
Larrain-dantza, Lizarrako ingurutxoa // Kronika
Gipuzkoako dantzak IV // Kronika
Gipuzkoako dantzak III // Kronika
2015
Berpizkundeko dantza-maisuen sistema // Kronika
Gipuzkoako dantzak I // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Dantzan irakasteko baliabideak // Kronika
Jean Michel Guilcherri esker ona // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
Zuberoako dantzak // Kronika
2014
Antton Luku: Dantza libertitzeko? // Kronika
Gipuzkoako urratsak, aldairak eta dantzak // Kronika
Arabako dantzak // Kronika
Durangaldeko dantzari-dantza // Kronika
Erromerien bidaiak // Kronika
Nafarroako Erriberako Paloteadoak // Kronika
Dantza-jauzietatik aitzineko püntüetara //Kronika
Lesakako dantzak // Kronika Ikastaroa eta bisita
2013
Nondik nora // Kronika
Luzaideko dantzak // Kronika
Nafarroa Behereko dantzak // Kronika
Emakumea euskal dantzan // Kronika
2012
Lizartzako dantzak // Kronika
Lau urrats eta kitto // Kronika
Lapurdiko inauteriak // Kronika
Axeri-dantza // Kronika
2011
Ingurutxoak // Kronika
Musika eta dantza // Kronika
Haur folklorea // Kronika
Rapper dantzak // Kronika
2010
Zarauzko folklorea // Kronika
Dantza kantatuak borobilean// Kronika
Xemeingo ezpata-dantza// Kronika
Araba Errioxako dantzak // Kronika
Gorputz prestaketa // Kronika
Dantza-jauziak // Kronika
2009
Zuberoako dantzak // Kronika
Argiaren inguruan // Kronika
Pedagogia // Kronika
Goierriko dantzak // Kronika
Mutil-dantzak // Kronika
Jotak // Kronika
Boletinak
Dantzan Ikasi 1(pdf) - Apirila 2009
Dantzan Ikasi 2(pdf) - Urria 2009
Dantzan Ikasi 3(pdf) - Apirila 2010
Dantzan Ikasi 4(pdf) - Azaroa 2010
Dokumentazioa
Dantza curriculuma(pdf) - 2010
Gipuzkoako dantza irakasleak(pdf) - 2010
Dantzan Ikasi Gipuzkoako Foru Aldundiaren ekimena da. Dantzan elkartea arduratzen da egitasmoaren kudeaketa teknikoaz. Gipuzkoako Euskal Dantzarien Biltzarra eta Ikerfolk elkarteek gainbegiratzen dute proiektuaren ibilbidea Dantzan Ikasiren Jarraipen Batzordetik.
Dantzan Ikasi
ikasi@dantzan.com
Tfnoa. 943 53 04 40
www.dantzanikasi.com
Jasotako azken erantzunak
- Patxi Montero on Ba al datoz gazteak euskal dantzara?
- Amaia Irastorza Otamendi on Euskal dantzaren ikasketak aldarri
- Patxi Montero on Plazako dantzen errepertorioa berritzen eta aberasten
- Patxi Montero on Biribilketa: jakina da edo lantzea komeni da?
- Patxi Montero on Genero identitatea euskal dantzan I
- Oier Araolaza on Genero identitatea euskal dantzan I
- Lide Azkue on Genero identitatea euskal dantzan I
- bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
- bea on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16
- Patxi Montero on Gaztemundu eta Dantzan Ikasiren ikastaro eskaintza 2014/06/16