Dokumentuaren akzioak
3. Goizeko barrikadak
Maskaraden ikuskizunak bi zatitan banatzen dira, goizean egiten diren ‘Barrikada hauste’-etan eta arratsaldez egiten diren ‘joko’-etan. Biak erabat desberdinak dira.
‘Barrikadak hausteak’ hain zuzen, gaur egun metaforikoki ulertzen diren herrietan sartzeak dira. Metaforikoak dira egun bere zentzu osoan. Hala eta guztiz ere, iraganean benetako ‘barrikadak’ osatzen zirela esan genezake, denboraren poderioz aldatzen joan dira eta.
1899an argitaratutako "La tradition au Pays Basque" lanaren 269. orrialdean, J. D. J. Salaberryk honela deskribatzen ditu orduan nola egiten ziren barrikada hausteak:
Georges Herelle ikertzaileak pista gehiago ematen dizkigu gero. 1840an datatutako elementuetatik abiatuta, Herellek "Le théâtre comique" (1925) liburuan honela dio:
"[J.] Badé sinetsi behar bada, jarraian deskribatutakoa bere garaian eraso orokorraren aurretik gertatu zena da: 'Entseinariak', edo bandaren liderrak, aurrea hartzen du, setiatuei, kapitulatzera deitzen dien gutun bat eramaten die, eta, bere ezezkoaren aurrean, setiatzaileek errifle eta pistola batzuk disparatzen dituzte".
Gero, beste artikulu batean, barrikadak XX. mendearen hasieran ikusi zituen bezala deskribatzen ditu. Bi zatitan banatzen ditu, antzezleen bidean beste herri batzuetan aurki daitezkeen barrikaden aurkako eraso simulakro bat, eta, ondoren, maskarada jasotzen duen herriko agintariei bisita bat. Gogoan izan, herritik herrira lehen oinez joaten zirenez, esaterako urdiñarbetarrek Atharratze bitarteko bidean zituzten herrietako barrikadak gainditu behar izaten zituzten: Garindaine, Maule, Gotañe...
Dominika Agergaraik (Patrick Queheillerekin batera) 2002ko otsailaren 14an Donibane Lohizuneko Ducontenian emandako UEUren hitzaldian azaldu zuenez, barrikaden elementua sakratua da, garai zaharretan, hain zuzen, herritako dantzariak onak ote ziren probatzeko erabiltzen ziren. Orduan, dantzariek soka baten gainean dantzatu behar zuten, eta haren gainetik ezin bazuten saltorik egin, buhameek, beltzek, beharrez sartzen ziren herrian. Esan bezala, herriz herri oinez joaten zirenez, bertako barrikadak gainditu behar zituzten.
Gurdiz ere egiten ziren oztopoak; geroago botilak aurrean dituztela, aitzindariek dantzatutako Barrikadak ikusi ditugu, edo baita ere botilarik gabeko barrikadak.
Dantzariak dantzan aritzen dira. Johañe Etxebestek adierazi bezala, “Maskaradako barrikadetako dantzak, adibidez, desafioa agerrarazi behar du. Dantzariak haien arteko norgehiagokan aritu behar dira (nor goren jauzi egiten duen, zeinek urrats ederrena...)“; ondoren, buhame eta kauterak trumilka agertuko dira.
Egunen batean Maskaradak ezagutu nahi badituzu, zalantzarik gabe goizean Xiberuan izan beharko duzu.
Ondorengo bideoan, 2017an Ezpeizen, Pettarreko maskaraden lehen barrikada.
Iturriak
- Maskaraden inguruko mahai ingurua (UEU, Donibane Lohizune, 2002-02-14)
- Xiberoko dantza (Iulen Guirresse, Naiz, 2015-04-03)
- 10 gomendio maskaradetan ez galtzeko (Aritz Ibañez Lusarreta (moldatua), Ikasbil, Dantzan, 2014-02-19)
- La tradition au Pays Basque (J. D. J. Salaberry, 1899, 269. orrialdea)
- LES MASCARADES - Autrefois en Soule.
Dokumentuaren akzioak
Erantzun
Jonmikel Intsausti
Lazkaon sortua, Urretxu-Zumarragan hazia eta azkenik oñatiartatua. Aita, informatikari, mendizale, argazki zaletu; historia eta euskal kulturazale, Zuberoarekin izan du harreman estua. Polonian ere jartzen du arreta.
Maskaradak 50 argazkitan
20. Hou Pitxu Hou! - Biarnesarekin jolasean
24. Zuberoako dantzak neskei esker
25. Xorrotx nagusia Pitxurekin lanean
35. Joseba Aurkenerenaren interpretazioa