Edukira salto egin | Salto egin nabigazioara

Tresna pertsonalak
Hemen zaude: Hasiera Komunitatea Oier Araolaza

Orain arteko ekarpenak

Ez da efimeroa, ez, euskal dantza-hizkuntza

2024/10/30

Dantzaren munduan gabiltzanok askotan errepikatzen dugun ideia da dantza efimeroa dela. Elhuyar hiztegiak espainoleko "efímero"-ren ordaintzat ematen ditu honakoak: efimero, suntsikor, galkor, iragankor, iraungikor, ilaun. Ez dut gogoan nori irakurri nion lehen aldiz dantza efimeroa deneko ideia h...

Gehiago irakurri

Dantza utzi du lagunek burla egiten diotelako

2024/07/16

Sei urte ditu. Gustura ari da dantzan. Baina gurasoek jakinarazi digute utzi egingo duela dantza. Arrazoia? Eskolan burla egiten diote lagunek dantzan aritzeagatik. Sei urte. Eta dagoeneko genero estereotipoen indarkeria sufritzen. Nahikoa da! Gurasoak, eskolak, irakasleak, pedagogoak, komunikabide...

Gehiago irakurri 6

Eskrima eta euskal dantza ezpatek lotuta

2024/05/20

Eskrima historikoari buruzko erakustaldi didaktiko bat ikusten izan gara Eibarko Armagintzaren Museoan . Hiru gauza partekatzen ditugu gutxienez euskal dantzariok eskrima historikoarekin: 1. Tresnak (ezpatak, makilak, brokelak...). 2. Tresna horien erabilera eskuekin. 3. Hain ezaguna ez den gorput...

Gehiago irakurri

Oier Araolaza: "Gizarte osoa euskal dantzan alfabetatzea behar dugu"

2024/05/16

"Azken urteetan behin eta berriz diogu dantza gure gorputz hizkuntza dela, indarra jartzen ari gara hizkuntza izaera horretan", euskal dantza, euskaldunon gorputz hizkuntza dela aldarrikatu du Oier Araolazak eta euskal dantza hizkuntza gisa ulertzeak dakartzan onurak eta ondorioak azaldu ditu ...

Gehiago irakurri

Zer egin behar dugu tradizioarekin?

2024/05/03

Txutxin ez zen itzul-ingurutan ibiltzekoa. Dantza-maisuengandik gorputzaren ezagutza izatea espero da, baina zientzialariak behin eta berriz ari zaizkigu gogorarazten buru-adimena bera gorputzetik abiatzen dela. Txutxin Irizar ezagutzean mugimenduak zer nolako xehetasun mailarekin ikusi eta definit...

Gehiago irakurri

Dantza arte konplexuena da Lamennais-en esanetan

2024/04/11

Konplexutasun maila handiena duen artea dantza dela zioen Félicité Robert de Lamennais (Saint-Malo, 1782-Paris, 1854) filosofo, teologo eta politikari ak. Aita Donostiak aipatu zuen Lamennais, dantza hizkuntza bat dela eta "hitz egiten" duela hari irakurri ziola gogoratuz. Jatorrizko aipuaren...

Gehiago irakurri

Ez da gauza erraza ama gezurtatzen: kiri-kiri-ken-du, dena jakiten du

2024/02/27

Egingo dugu txango bat Mursegotik Dalcrozera kantuan? Egiletza eta herri-musikaren arteko nahas-mahasean ibiliko gara? Mursegoren Lapur(ari)keten artean, Txistulari pitxulari-rekin nahasian kantatzen duen Kirikiriken kantak eramango gaitu batetik bestera. Ezagutzen duzu? Egi...

Gehiago irakurri

Sokari helduta Vilanovako festa-labirintoan

2023/10/04

Gure festetako zenbait adierazpenek beste testuinguru batzuetan dituzten aldaerak ikusi eta erritoen kaosean murgildu gara uda honetan Vilanova i la Geltru herri katalanean. 2023ko uztailaren 28tik abuztuaren 2ra 22 dantzari Kezkatu Vilanova i la Geltruko labirintoan harrapatuta ibili gara, irtee...

Gehiago irakurri

"Behar-beharrezkotzat jotzen dut euskal dantza eskolan irakastea"

2023/07/21

Hezkuntza aztergai duen Hik Hasi aldizkarirako elkarrizketatu nau Ainara Gorostitzuk. Dantza, euskal dantza eta hezkuntzaz aritu ginen eta euskal dantza euskal herritar guztiok ezagutu beharko genukeen gorputz hizkuntza dela aldarrikatzen dudan esaldia ekarri du Gorostitzuk titularrera: "Euskal...

Gehiago irakurri

Nola idatzi dantza izenak? sokadantza, soka dantza ala soka-dantza?

2023/04/14

Dantza izenak euskaraz idazteko moduak zalantza asko sortzen ditu. Hitz elkartzeetan 'dantza' daramatenak  Euskaltzaindiaren Hiztegian  hiru eratan agertzen dira idatzita: Lotuta: sokadantza , pordondantza eta  kontradantza . Marrarekin: dantza-soka , Bizkai-dantza Bereizita: ...

Gehiago irakurri 4

Orain arteko erantzunak

Oier Araolaza on El Mayorazgo de Basterretxe (1928)

2012/11/13

Joe, itxuraz aurreko bideoko dantzari simetrikoarekin afektatuta geratu naiz, eta orain edozein tokitan ikusten ditut ispilu dantzatzen dutenak... Konturatu zarete bideo honetan, dantzari batek zati batean alderantzizko hanka altxatu eta kontrara ematen duela buelta? Begiratu, begiratu adi! 0:57 segunduan gertatzen da. Ikusi duzue?

Nik orain urte batzuk ikusi nuen bideo hau, eta orduan konturatu nintzen, eta orain Andra Marikoek bideoa igo dutenean, horren bila joan naiz. Baina oraingo honetan iruditu zait, atzetik aurrera etortzerakoan galdu egiten duela urratsa, eta berreskuratu nahian kontrara hartzen duela... Edo hori, edo bestela, hau Rufino Garai bera da, gaztetan! kar, kar, kar. http://www.dantzan.com/[…]/elburua-gernika-gotzon-elorza

Oier Araolaza on Maskaradak Zuberoan 1968 urtean

2012/11/12

Beñat Aranburu da beraz dantzari ikaragarri hori. Mila esker Aritz peskisagatik!
Bai Iñaki, niretzat herritarren "gorputz espresioa" nabarmena da. Dantzarako aire berezi bat dute, tentea, dotorea, airosoa. Nik esango nuek formazio akademikoa (zuberotar dantzetako trebakuntza sistematikoa bezala ulertua) testuinguru erlaxatuan agertzen denean, antzematen dela eredu hori bere ederrenean.

Oier Araolaza on Areatza: Aurreskua 1925

2012/11/12

Niri bideoa harribitxi bat iruditzen zait. Soka-dantzaren inguruan eta garai horretako soka-dantzei buruz dokumentazioa irakurtzen denbora asko daramagu, baina testuak ez du erakusten nola dantzatzen zuten, eta bideo bakar batek ere ez du osotasuna erakusten, baina bat, soka-dantza bat, erakusten du, eta bada zerbait.

XX. mende hasieran soka-dantzen "loraldi" moduko bat gertatzen da. Lore Jokoen eta Euskal Jaien testuinguruan agintari eta herriko jauntxoek beren burua goratzeko erabiltzen dituzte soka-dantzak, eta horiek dantzatzen zituzten esku-dantzen hainbat testigantza eta argazki ditugu. Baina nola dantzatzen zuten? Noiz edo noiz egokituko zen agintariren gaztetatik dantzan oso trebatua izatea, baina baina garaiko testuak irakurriz, nik beti izan dudan irudipena da, normalean aldez aurretiko ezagutza urriarekin plazaratzen zirela.

XX. mende hasierako erromerietan, ordaindik soka-dantzak bizirik zeuden. Arraten adibidez, 1910-20 inguruan, erromeria egun batean 8-10 soka-dantza egiten ziren, bata bestearen segidan. Inguruko herrietatik etorritako kuadrilla bakoitzak berea egin nahi izaten zuen, horixe baitzuten neska-mutilen artean harremanak egiteko modua, sokara atera eta elkarrekin dantzatu. Herrien arteko leiha pizten zen hor. Elgoibartar kuadrilla batek soka ateratzen bazuen eta Eibarko eta Ermuko neskak sartu sokan, ondoren eibartarrak amorratuta izaten ziren eta beraien soka atera nahi izaten zuten, neskak beraien ingurura ekartzeko. Lehia hauetan ohikoak izaten ziren istiluak eta zenbaitetan muturka bukatzen zuten.

Herri, auzo eta ingurune zehatz batzuetan soka-dantzarako egitura zehatz, konplexu eta teknikoak izango ziren. Dantzari batzuk horietan trebatuta izango ziren, baina hortik aurrera, gainontzekoek dantzarako era ireki, soil eta askeak erabiliko zituztela iruditzen zait. Batzuk elaboratuagoak eta beste batzuk oso sinpleak. Beraz, dantzakera elaboratu eta konplexuak, eta aske eta soilagoak elkarbizitzen zutela pentsatzen dut, denbora konpartitzen zuten, eta batzuetan eremua ere bai. Aibidez, Arrateko erromeria horretan, gerta zitekeen, Durangaldeko kuadrilla bat hurbilduz gero (Mallabia, Berriz eta Zaldibartik oso ohikoa zen) eta haietako batzuk erregelak dantzatzen jakinez gero, ba haiek askoz ere soka-dantza tekniko eta konplexuagoa dantzatzea.

Aurresku libre eta irekiaz ari garenean nik honako hauxe dut buruan:
http://www.dantzan.com/bideoak/bergara-1926-02

Garai bera da, Areatzakoa 1925 eta Bergarakoa 1926. Bergarako aurresku txapelketan ikusten diren dantzariek ez dute patroi zehatz baten arabera dantzatzen. Batek lasterka eta muriska konbinazio batzuk egiten ditu, baina hortik aurrera nahiko aske dantzatzen du. Besteak ordea badirudi ez duela egitura zehatz baten arabera dantzatzen, baizik eta urratsak proposatzen ditu dantzaren une jakinetan, eta espazioan mugituz egiten duen sentzillo batekin lotzen ditu. Aurresku txapelkeketan horrela dantzatzen zuten dantzariak baldin bazeuden (eta ziur aski izango ziren beste dantzari batzuk modu konplexu eta egituratuagoan egiten zutenak) pentsatzekoa da soka-dantzetan ere horrela dantzatzen zutenak nahiko arruntak izango zirela.

Gerta zitekeen soka-dantza berean ongi trebatutako dantzaria eta batere trebatu gabea elkarren ondoan aritzea ere bai. Gure aitxitxa Juan Arrieta elgoibartarrari jaso nion horrelako pasadizo bat. 1935eko San Roke egunean, meza ostean, aurreskua ateratzen hasi ziren eta Tiburtzio Beristain dantzari trebatua egokitu zen aurresku, eta gure aitxitxia Juan Arrieta atzesku. Nik galdetu nion aitxitxari "baina zuk bazenekien dantzan?", "Buenooooo, ikasita ez, baina zerbait egin genuen!".

Aintarien soka-dantzetan beste horrenbeste gertatuko zen. Izango ziren agintariak dantza-egitura zehatz eta konplexuetan trebatuak, eta izango ziren trebakuntza handirik gabe, nahiko modu librean dantzatzen zutenak. Areatzako hau horietarikoa dela esango nuke. Ikusten den apurrean zaila da antzematea patroi zehatz baten oinarrituta dantzatzen duen, baina badirudi ezetz.

XX. mendean dantza tradizionala "eskolatu" eta soka-dantzak urritu ahala, aurreskua dantzatzeko modu hauek desagertzen joan dira. Baina gutxi batzuk geratzen dira. Zenbait herri eta auzotan, oilasko biltzeen eta puska biltzeen inguruan, badira soka-dantza batzuk, inolako dantza-trebakuntzarik gabe eta dantza egiterakoan inolako patroi koreografikorik gabe egiten direnak.

Gaur egun zer egin behar den, beste eztabaida bat da, baina orain 100 urteko soka-dantzetaz hitz egiten dugunean, ezin dugu pentsatu denak konplexuak, landuak eta trebatuak izango zirela. Tartean, bideo honetan ikusten den erakoak izango ziren batzuk, eta ziur aski, ez gutxi...

Oier Araolaza on Nicolas Barneix: Zamaltzaina

2012/11/05

Bai, egia esan ez-ohiko dantzaria zen, bikaina. Aro latza Zuberoan, kolpea kolpearen ondortik azken aldiotan.

Oier Araolaza on Maskaradak Zuberoan 1968 urtean

2012/11/04

Altxor ederra da hau. Besteak beste Gat Aran atabala jotzen ikusteko aukera eskaintzen digu, zorte hori izan ez genuenoi. Dantzarien artean harrigarria iruditu zait Enseinaria, ikaragarri ona da. Zer ditu oinetan, malgukiak? Inork badaki nor den?

Oier Araolaza on San Lorentzo (Berriz): Dantzari-dantza eta erregelak 1989

2012/10/31

Beste bideo bikain bat Andra Mariren eskutik. Dantzari-dantzaren eredu nagusietakoa izan den Berrizko San Lorentzo dantza taldea, Alejandro Aldekoa berak gidatuta, dantzari-dantza eta erregelak osorik dantzatzen orain 23 urte. Talde bikaina ageri da dantzan, dudarik gabe. Mila esker Andra Mariri berriz ere beste dokumentu bikain bat konpartitzeagatik.

Oier Araolaza on Berriz eta Garaiko nagusiak: erregelak eta jota 1986

2012/10/29

Irudi hauek izugarrizko altxorra dira. Badago zer ikasia. Mila mila esker Galdakaoko Andra Mari dantzari taldeari grabazio hauek egiteagatik eta ondoren, denon esku jartzeagatik. Zenbaitek uste dute horrelako grabazioak gordeta izanik "garrantzitsuago" direla, baina errotik erratzen ari dira. Euskal kulturaren ondarea dira irudi hauek, eta horiek jaso, gorde eta zabaldu dituztenekin zorretan geratzen gara. Biba zuek!

Oier Araolaza on Zarauzko Mollarri eta Iratzarri dantza taldeek bat egin dute

2012/10/22

Albiste ona! Zenbat herritan dauzkagun bi (edo hiru eta lau!) dantza-talde, lan berdina egiten, eta denetan arazoekin taldeak osatzeko, eskolak emateko, e.a. Eta talde askotan gaur egun dauden dantzariak ez dakite zergatik sortu (edo banatu) ziren bere garaian bi talde.

Oier Araolaza on Zeraingo dantza-soka: beste behin ere herritar sentitu naiz

2012/10/10

Ze polita Joxe Sarriegirena!
Pujanarenak makina bat daude horrelakoak:
http://www.dantzan.com/[…]/1942-08-29_Tolosa-Pujana-1015557_o.jpg

Egia da Bartekoa ere bai, konturatu gabe nengoen!

Mila esker!!

Oier Araolaza on Zeraingo dantza-soka: beste behin ere herritar sentitu naiz

2012/10/09

Zorionak artikuluagatik Arantzazu! Oso polita!
Bada argazkietan kontu bat atentzioa deitu didana. Bi urte desberdinetako argazkietan Jesus Mari Garate dantzarien ondo ondoan ageri da, dantza bertatik bertara jarraitzen. Garai bateko argazkiak gogorarazi dizkit, Jose Lorenzo Pujana dantzari taldea eszenatoki bertatik zuzentzen erakusten duten horietakoa. Ordiziako Santaneroen esku-dantzan ere, irakasle aritzen direnak (Enrike Lacalle, Joseba Juarez eta Gurutz Ojanguren adibidez) ikusi izan ditut dantza oso gertutik jarraitzen eta laguntzen, baina makurtuta gehienetan. Zeraingo honetan, dantza-irakaslea tente-tente ageri da dantzarien ondoan, ensaioa izango balitz bezala, baina saioa bera da.
Horrelako beste adibiderik, dantza-maisua dantzaldian bertan zuzentzen aritzen denik inork?