Orain arteko ekarpenak
Yanza yauci, zortzitan sinple eta burrunba dantza, 1920an Iruñean
2020/05/04
Maskaradez "Eskualduna" astekarian
2020/01/23
Zuberoako maskaradak urtez urte
2020/01/15
Xabierko gazteluan, eskeletoak dantzan
2019/03/25
Lotuneak: Sorginak, Satanak, Dumollet jauna eta haurren lauhazka
2016/11/04
Biba Txantreako Neska-mutil nagusiak!
2016/04/27
Bidador pastorala: auzolanean uxatu dugu betiko agorraldia
2016/03/31
Maskarada berriak, betiko maskaradak
2016/02/01
Iruñeko Baltasar: korapilatutako mataza
2016/01/04
Bolant goiza, Luzaiden
2015/04/20
Orain arteko erantzunak
Aritz Ibañez Lusarreta on Maritzuli: Ixtorio Mixtorio
2012/11/14
Aritz Ibañez Lusarreta on Areatza: Aurreskua 1925
2012/11/09
Baina nik ez dut uste soka-dantza hori parodia bat denik. Beste toki batzuetan ere geratu izan dira bere garaian konplexuagoak eta landuagoak izanen ziren beste dantza batzuen aztarnak. Hola, burura datorkit Zumarragako Antiguako ezpata-dantza (6 ezpata-dantzari baino ez dira ateratzen gaur egun eta pentsatzekoa da beste garai batean gehiago ere izanen zirela eta agian parte-hartze handiagoa izan zezaketela dantzaren baitan), edo Berastegiko dantzariek San Lorenzoko dantzetan egiten dituzten ipurdi mugimendu horiek (beste garai batean muriska batzuk izan zitezkeenak, okurritzen zait).
Areatzako soka-dantza ikusten dudalarik niri zera dotorkit burura: bere garaian izanen zela dantza landuago, zorrotzago, hobe ikasitako... bat. Dantza maisua desagertu, eta dantzak bere bidea egin duela, bizirik zen heinean, agian zorroztasuna galduz, baina mantenduz. Niretako hori izan daiteke ere Hermuan gertatu izan dena. Bertako biztanleek garrantzia eman diote soka-dantzari, hortaz mantendu dute, baina bidean galdu egin dute garai batean dantzak izanen lukeen urratsen zehaztasuna. Dantzariek aldiz, naturaltasun eta freskuraz dantzatzen dute. Dantzak bide berezi bat egin du eta niretako hori ederra da, beste eredu zorrotzagoekin batera aberasten baitu soka-dantzen generoa, dantzatzeko beste modu baten adibide soil gisa, besterik ez bada ere.
Berrizko dantzariek naturaltasun eta freskuraz dantzatzen dutela eta gainera zehaztasun eta zorroztasunez? Doike! baina batak ez du bestea kentzen, niretako.
Aritz Ibañez Lusarreta on Areatza: Aurreskua 1925
2012/11/09
Joxemiel Bidadorrek euskal dantzaren erreformaren inguruko bere liburuan adierazi zuen nola erlijioak, garbizalekeri moralak, ideologia batek edo bestek... eraldatu izan zituzten zenbait dantza "euskal nortasunak merezi bezala", garbiak, serioak, puruak... izan zitezen. Eta eraldaketa nahi horrek adieraziko luke seguraski, ez zirela hain zuzen ere horrelakoak.
Badira oso soka-dantza serioak, eta ez horrenbestekoak eta agian bideokoa azken horietako bat da. Uste dut Patxik ez zuela esan nahi hori eredutzat hartu behar dugunik, egun horrela dantzatu behar dugunik (edo zergatik ez?), baizik eta dantzatzeko modu baten adibide bat dela. Hermuako soka-dantza ikusterakoan jabetzen gara 87 urteko aldearekin dantzatzeko modu bat (eredu bat), ez ohikoa egun (freskoagoa, naturalagoa, eskolatu-gabea), oraindik ere bizirik dela.
Nire ustez, Barteko aurreskuaren bideoan Mikel-ek eta Oier-ek aipatzen zituzten adjetibo horiek beraiek aplikatzen ahal zaizkio Areatzako aurresku honi.
Aritz Ibañez Lusarreta on Maskaradak Zuberoan 1968 urtean
2012/11/09
Aritz Ibañez Lusarreta on Areatza: Aurreskua 1925
2012/11/08
Aritz Ibañez Lusarreta on Mieres: Danza Prima 1928
2012/11/07
Aritz Ibañez Lusarreta on Nicolas Barneix: Zamaltzaina
2012/11/05
Aritz Ibañez Lusarreta on Berriz eta Garaiko nagusiak: erregelak eta jota 1986
2012/11/04
Aritz Ibañez Lusarreta on Juan Arriola eta Arkaitz Miner: Hariari Tiraka diska berria
2012/11/04
Aritz Ibañez Lusarreta on Maskaradak Zuberoan 1968 urtean
2012/11/04