Orain arteko ekarpenak
2006/04/11
“Metafísica de la Danza”, in Príncipe de Viana, XVI, 58 (1955), 83-92. orr.
“Lurreko piztien ekiketak”, Euzko Gogoa, Guatemala, 1-2 zk, (1955), 13-14. orr.
“Nietzsche (1844-1900)”, Euzko Gogoa, Guatemala, 5-12 zk, (1955), 108-109. orr.
“Izatasun filosofia”, Euzko Gogoa, Guatemala, (1956).
“Ceremonias e interpretación de danzas vascas [resumen de
conferencia]”, in Boletin de la Real Sociedad Vascongada de Amigos del
País, 1956, XII, 361-363. orr.
“Roncal, riñón de ...
2006/04/11
Gaizka Barandiaran - Biografia laburra
Oier Araolaza, 2006/01/29.
1916ko martxoaren hiruan jaio zen Salvador
“Gaizka” Barandiaran Oñatin. Bi urte zituela gurasoak Arrasatera joan
ziren bizitzera eta han hazi zen, Mentu baserrian.
Hamabi urte zituela Durangora joan zen
jesuiten ikastetxera eta Jesusen Konpainiaren eskutik hamaika herritara
eramango zuen ibilbideari heldu zion. Beljikako Tournain jarraitu
zituen Durangon hasitako ikasketak, gero Marneff-en izan zen, ...
2006/04/11
Zer egiten du 2000. urteko gazte batek
dantza tradizionalak dantzatzen? Ba al du zentzurik hirugarren
milurtearen atarian folklore dantzak egiten jarraitzerik? Euskal dantza
krisiak jota omen dago azken 20 urteetan. 60-70eko hamarkaden boomaren
ondoren krisi existentzialistaren gaitzak jo zituen dantza talde
gehienak, eta ez dirudi 90ekoan horri buelta ematerik lortu zaionik.
Erreferentetzat ziberkultura eta internet dituen gizartean, harrigarria
gertatzen da Elgoibarren ia 300 ikasle izatea ...
2006/04/11
1998an Haritz Dantzari Taldearen 25.
urtemuga ospatzeko hainbat ekitaldi burutu ziren. Udalaren babesarekin
urte osoan zehar aparteko ekitaldiz bete zuten Elgoibar eta San
Bartolome egunean plazaratu zen sokadantza bereziarekin jo zuen
gailurra urteurrenak. Bezperan, 1998ko abuztuaren 23an, 25 urtetan
egindako lana txalotuz herriko Urrezko Domina eskaini zion Gillermo
Garate alkateak Elgoibarko Udalaren izenean Haritz dantzari taldeari
eta San Bartolome egunean, Haritzen lehenengo sokan parte ...
2006/04/11
Azken urteotako Haritzen ekitaldi kopuruei begiratuz gero pentsa liteke Elgoibar dantzaren herria
dela. Ez dago ekitaldi ofizial, ospakizun, inaugurazio, jai,
ongi-etorri, urteurren, harrera ekitaldi edo bestelako ekintzarik
Haritzen dantzari eta Udalaren txistularirik gabe. Horretaz gain,
herritarrei zuzendutako dantza solteko eta erromeriako ikastaroak
burutzen dira.
Urtea, katekistek antolatzen duten Erregeen kabalgatarekin hasi eta
Gabon Zaharreko feriarekin bukatzen du dantza taldeak. ...
2006/04/11
Familia izan da euskal tradizioan
kulturaren transmisiorako espazio garrantzitsuena. Nekazal gizartetik
hiri bizitzara pasa arren, kultura tradizionalaren zenbait alorretan
eragina izaten jarraitzen du familia bidezko transmisioak. Horrela
gertatzen da dantzan ere Haritz Dantzari Taldean bertan froga
daitekeenez. Dantzaren munduarekin lotura handia erakutsi duten zenbait
senitarte jaso ditugu hemen adibide moduan. Familia bereko kideek
dantzarako joera erakutsi duten kasu ugari dagoen moduan, ...
2006/04/11
Elgoibarko sokadantza oinarrian hartuta eta
Euskal Herri osoko dantzak ikasi eta aurkeztu arren, zerbaitek
nabarmendu badu Haritz Dantzari Taldea, bere herrialdeko, hau da,
Gipuzkoako dantzak ahalik eta txukunen aurkezteko ahalegina izan da.
Lan horretarako erabakigarriak izan dira Haritzeko dantzariek izan
dituzten dantza maisu apartak. Juan Antonio Urbeltz eta Argiako dantza
maisuak batetik: Iñaki Arregi, Jexus Larrea eta Fernando Aristizabal.
Eta Goizaldiko Iñaki Gordejuela dantza maisua, ...
2006/04/11
1970ko eta 1980ko hamarkadetan bailarako
dantza taldeekin zenbait harreman izan zituen Haritzek. Debako Gure-Kai
dantzari taldeko Txaro Garatek irakatsi zizkien elgoibartarrei
Iribaseko Ingurutxoa 70eko lehen urteetan eta 80koetan, berriz, Debako
San Roke eta Jorrai dantzak ikasi zituzten Haritzekoek Gure-Kaikoekin.
Eibarko Kezkako dantza taldearekin Banako Zaharra ikasi zuten 1984an
Haritzeko dantzariek. Gainera garai horretan dantza jaialdi bateratuak
antolatu zituzten Haritz eta Kezkak, ...
2006/04/11
Haritz Dantzari Taldeko dantzariak
zorionekoak dira 25 urte horietan dantzan egin ahal izateko doinuak
jartzen izan dituzten musikariekin. Txistulari edo danbolinteroak dira
dantza talde batek behar beharrezko dituen musikariak. Badira afinazio
eta trebetasun aparta erakusten duten txistulariak, baina dantzariak
nahiago izaten du dantza ezagutuko duen danbolinteroa. Poltsikoko txistulariak
ere ez dio laguntza handirik eskaintzen dantzariari, dantzaren erritmoa
jarraitzeko beharrezkoa duen ...
2006/04/11
Haritz Dantzari Taldearen sorreran eta 25
urteko ibileran sokadantzak taldeari bizkar-hezurra eskaini badio,
Dantza Eskola izan da taldea hezur-mamitu eta biziarazi duen odola.
Haritzen sorrerako bultzatzaile nagusia izan zen Ion Arrietak ez du
duda izpirik agertzen dantza taldea eta eskolaren arteko loturari
dagokionean: "Nik ez nuke ipiniko Haritz Dantza Taldearen sorrera umeen dantza taldearekin loturarik izan gabe. Biak batera".
1966garren urte inguruan abiatu zuen Elgoibarko Izarra ...
Orain arteko erantzunak
2023/06/26
Tradizioen patrimonializazioaz eta identitatea elikatzen duten osagai kulturalen merkantilizazioaz Jean eta John Comaroff-ek (2009) idatzitakoak etorri zaizkit gogora hegalarien profesionalizazioa eta merkaturatzeaz irakurrita. Identitatearen industriaz mintzatzen dira eta nola zenbaitetan kulturaren salmentak ordezkatu duen lanaren salmenta.
Interesgarria da halaber betaurreko horiek gure zilborrera begira jartzea eta gogoratzea ez dugula oraindik ikuspegi ekonomikotik aztertu gure euskalduntasuna eraikitzeko gako izan diren hainbat ikur, hala nola Etxahun-Iruri, Maurizia ala Jose Lorenzo Pujana.
Papantlako hegalariek behinola txapela gorriarekin hegal egin zutela jakinda ezin dugu aldarrikatu erritoan euskaldunok badugula ere partea eta souvenirrak saldu?
2023/06/21
Hainbat herritan euskal dantza gainbeheran sentitzen dugun garaiotan harrigarria gertatzen zaigu beste zenbait herritan, Oñatin hala-nola, zein osasuntsu eta oparo ari diren euskal dantzan. Horren atzean hainbatetan baldintza eta giro bereziak azpimarratzen dira: bakandutako herria, dantza-tradizio handikoa eta festa distiratsu bat duena, errepertorio zoragarri bat eta urte askotako lan sistematikoa, zuzendaritza zorrotz eta lantalde zabala tarteko direla. Baina Dantzan Ikasi topaketetan Maite Irizarrek beste zenbait gako agerian jarri zizkigun moduan oraingo Amaiurren kronika xehe honek beste zenbait gako bistarazi ditu. Aurretik aipatutakoekin bateragarri ezezik, osagarri direnak, alegia, elkar elikatzen dutela. Guzti hori kontuan hartu beharrekoa gertatzen da Oñatiko mirakulua izendatu dezakeguna azaltzeko orduan.
2023/04/26
Arrakastaz hil deitzen zaio horri. Bueno, hil agian gogorregia da, baina tira, zauritu... Niri espazio publikoaren tira-bira bizi hori asko gustatzen zait, dantzariak jende artean tokia egin nahian. Tentsio hori. Baina argi dago batzuetan tentsio hori gatazka bihurtu eta dantzarako espaziorik gabe geratzen garela, beraz, horrelakoen aurrean neurriak hartu behar.
Dantzarako espazioen mugatzeak baditu bere ertzak. Garai batean kolore horiko hesi zatar batzuk jartzen zizkiguten zenbait udalek. Elgoibarko Jose Inazio Sarasuari ikasi genion horrelako hesi itsusiekin inguratzen gaituztenean oiloak kaiolan dirudigula eta badirela beste hainbat modu eremuak mugatzeko hesitu gabe: aulkiak, zintak, sokak, e.a. Tokiaren arabera batzuk egokiagoak dira besteak baino, hemen guk erabilitako hiru adibide:
Aulkiek, adibidez, ez dute balio toki guztietarako, baina posible denean oso ondo funtzionatzen dute. Batetik espazioa mugatzen dute, aulkien mugatik barrura ez delako sartzen jendea. Bestetik, zutik baino jende gehiagok ikusi dezake, lehen lerro osoa altura baxuagoak kokatzen baitu, beraz, eseritakoen atzean dagoen bigarren lerro osoa ikusteko lehen lerroan moduan dago. Gainera, eseritako lehen ikusle lerroa eroso dago eta adinekoek eta zutik luzaz egoteko arazoak dituztenek eskertzen dute hori. Bisualki ere polita da publikoak dantzarien fondo egiten duela maila desberdinetako aurpegiekin, batzuk beherago eta besteak gorago eta horrek berotasuna ematen dio dantzariari.
Beste batzuetan lurrean zinta bat jarriz (pegatuz) mugatu daiteke espazioa. Zintaren kolorea lurraren arabera eta mugari eman nahi zaion ikusgarritasunaren arabera hautatu daiteke. Zuria nahiko argi ikusten da normalean, baina zerbait diskretuagoa ere izan daiteke kolore ilunago batekin. Zintarekin bi perimetro markatu daitezke. Bata dantzariek erabiliko dutena eta bestea publikoak zeharkatu beharko ez lukeena eta bien artean metro bat edo bi (tokiaren arabera) utzi daitezke.
Sokari dagokionez, badaude pibote batzuk sokekin lotu daitezkeenak espazio bat mugatzeko erabiltzen direnak. Piboterik gabe ere, golfean erabiltzen den estilora, jendeari soka eman eta ikusle batzuri beraien txokoan tinko izateko eskatuz egin daiteke. Hau ere tokiaren eta ekitaldiaren arabera, baina jende asko biltzen den okasioetarako hau ez zait iruditzen oso eraginkorra izaten denik, jendea gainera etortzen denean soka ez baita ikusten eta jendeak bultza eta bultza egiten du, soka berarekin aurrera eramanez.
Ostiral honetan, Dantzaren Nazioarteko Eguna ospatzeko lehen biak erabiliko ditugu. Bost espazio antolatuko ditugu dantzarako eta bitan aulkiak jarriko ditugu, beste bitan harmailak daude eta ez dago espazio mugatu beharrik eta hirugarrenean harmailak izan arren plazaren beste ertzak aulkiekin mugatuko ditugu.
2023/04/19
Elkarlana beharrezkoa da, zalantzarik gabe. Eta honakoa hau horrela ulertzen dut. Gure bidean agertzen zaizkigun zalantzak publikoki agertu eta bidegurutzeetan egiten ditugun hautuak azaltzea ezinbestekoa da hizkuntzalariek dantzarion ibilbideak ezagutu ditzaten eta hiztegietan egiten dituzten okerrak zuzentzeko aukera izan dezaten.
2023/04/17
Eskerrik asko Mikel. Ez dakigu egunen batean atzera egin beharko dugun erabaki hauekin, baina 20 urtetik gora dira Dantzan.com sortu zenetik eta horrek esan nahi du 20 urte daramatzagula ia-egunero dantzari buruz euskaraz idazten eta argitaratzen, beraz, iruditzen zaigu hartzen goazen erabakiak azaldu eta partekatu behar ditugula. Ez diogu beldurrik eztabaidari eta prest gaude okertzen garela ohartarazten digutenean zuzentzeko.
Hain zuzen ere, kontraste hau gabe zailagoa baita okerretaz ohartzea. Adibidez, kontradantzari buruz diozunak zer pentsatua eman digu. Euskaltzaindiak kontra- aurrizkiarekin hasten diren hitz guztiak lotuta eta marratxorik gabe idaztea erabaki izanak ez gintuen guztiz konbentzitzen 'kontradantza' era horretan idaztera. Zergatik? Ba kontra- hasten diren hitz guztiekin batasunaren izenean, alegia, ezaugarri horri lehentasuna emanez gero,-dantza bukatzen diren hitz guztien batasuna hausten dugulako. Zergatik eman lehentasuna batasun bati eta ez besteari?
Kontradantzak badu lotuta idazteko ibilbide luze bat eta horrekin jakitun ginen, eta horrek berak zalantzak sortzen zizkigun gure irizpidea horri ere aplikatzeko orduan. Baina orain, zure erantzunari bueltaka beste kontu batekin ohartu gara: kontradantza da -dantza bukatzen diren izen guztien artean euskaraz sortu ez den bakarra. Alegia, hitz elkarketa dagoeneko egina zuela iritsi dena. Country Dance-k eman ditu contradance/contradanse/contradanza eta euskaraz egin dugun gauza bakarra dagoeneko batuta zegoen horretan dance/danse/danza hori euskaraz jartzea izan da: kontradantza.
Beste guztiak euskaraz egindako hitz elkarketak dira: soka-dantza, ezpata-dantza, makila-dantza, zinta-dantza, bordon-dantza,... Ez da hori kontradantzaren kasua, dagoeneko elkarketa egina iritsi baitzen hitza. Beraz, hori kontuan hartuta kontradantza salbuespen moduan hartu eta marratxorik gabe batuta idazteko aukera aztertuko dugu.
Eskerrik asko!
2023/03/02
Eskerrik asko ohar hauengatik. Dantzaren garrantziaz ohartaraztea eta dantzak jokatzen duen funtzio sinbolikoaz kontzientzia hartzea beharrezkoa da, bai.
Dantzariak dantzan trebatzen eskas ibiltzea kezkatzekoa da, eta horren ardura ageri da nagusiki oharretan, baina Maitia ikertzaileak "bolanteengandik erantzun gutiago ukan dituelako" agertu duen arrangura beste norabide batean doala iruditu zait.
Mary Wigman-ek zioenez, "dantzaren bidez adierazten dudana hitzen bidez adierazteko gai banintz, ez nuke dantzarako arrazoirik izango". Hain zuzen dantzaren bidez pentsamenduak ordenatu eta sentimenduak iradokitzen direla dio Bourdieuk. Dantzariak dantzan espresa daitezela. Horretan txukun badabiltza ez gara hainbeste kezkatuko berbazko erantzun idorrekin.
2023/01/31
Irri-marra ongi luzatuta irakurtzen ditut zure turista-kronista abentura mexikanoak Xabier. Oraingoan hunkitu naiz hilerriko isiltasuna Euskal Herritik entzutean. Baina berbereen esaera zaharraren oroitzapenak zelako arrazoia: "Erraitekoa dukana ez bada ixiltasuna beino ederragoa, hago ixilik". Kar, kar, kar. Pasa den astean Angel Errok Berrian esana gogorarazi dit: "Ez da betidanik esan isiltasuna urrea dela?".
https://www.berria.eus/[…]/urrea-da.htm
2022/12/14
Bai abentura zirraragarriak dituzuela bizitzen ohitura eta festen arrastoan. Ze ederrak argazkiak eta mozorroak! Bagolinoko inauterien airea hartu diet kapeluei.
2022/11/21
Ona Mikel! Hau da hau esku-dantza!
2022/11/17
Ze ondo zabiltzaten Xabier!
Revival airearen aipamenak etxera itzuli dit beha, amets mitikoz jantzitako asmazioak ez ote ditugun haiek beste sinesten. Hor dira Aker eta sorginen fartsak, akelarre amestu eta asmatuen iruditeriak dantzan jarriak.
Atzerritar begietatik nola ikusiko gaituzten ohartzeko ariketa polita San Mateoko neo-azteken antzezpena. Baina hara, bihotza xamurrago sentitzen dut Coyoacaneko indiar berrasmatuekiko. Ezin gaitzetsi mundu gotor eta berdinduan urtu aitzin gorputz eta bizitza asmatuak antzezteko nahirik.
Hurrengo kroniken zain irrikitan gaituzu.