Orain arteko ekarpenak
2006/04/11
Zer egiten du 2000. urteko gazte batek
dantza tradizionalak dantzatzen? Ba al du zentzurik hirugarren
milurtearen atarian folklore dantzak egiten jarraitzerik? Euskal dantza
krisiak jota omen dago azken 20 urteetan. 60-70eko hamarkaden boomaren
ondoren krisi existentzialistaren gaitzak jo zituen dantza talde
gehienak, eta ez dirudi 90ekoan horri buelta ematerik lortu zaionik.
Erreferentetzat ziberkultura eta internet dituen gizartean, harrigarria
gertatzen da Elgoibarren ia 300 ikasle izatea ...
2006/04/11
1998an Haritz Dantzari Taldearen 25.
urtemuga ospatzeko hainbat ekitaldi burutu ziren. Udalaren babesarekin
urte osoan zehar aparteko ekitaldiz bete zuten Elgoibar eta San
Bartolome egunean plazaratu zen sokadantza bereziarekin jo zuen
gailurra urteurrenak. Bezperan, 1998ko abuztuaren 23an, 25 urtetan
egindako lana txalotuz herriko Urrezko Domina eskaini zion Gillermo
Garate alkateak Elgoibarko Udalaren izenean Haritz dantzari taldeari
eta San Bartolome egunean, Haritzen lehenengo sokan parte ...
2006/04/11
Azken urteotako Haritzen ekitaldi kopuruei begiratuz gero pentsa liteke Elgoibar dantzaren herria
dela. Ez dago ekitaldi ofizial, ospakizun, inaugurazio, jai,
ongi-etorri, urteurren, harrera ekitaldi edo bestelako ekintzarik
Haritzen dantzari eta Udalaren txistularirik gabe. Horretaz gain,
herritarrei zuzendutako dantza solteko eta erromeriako ikastaroak
burutzen dira.
Urtea, katekistek antolatzen duten Erregeen kabalgatarekin hasi eta
Gabon Zaharreko feriarekin bukatzen du dantza taldeak. ...
2006/04/11
Familia izan da euskal tradizioan
kulturaren transmisiorako espazio garrantzitsuena. Nekazal gizartetik
hiri bizitzara pasa arren, kultura tradizionalaren zenbait alorretan
eragina izaten jarraitzen du familia bidezko transmisioak. Horrela
gertatzen da dantzan ere Haritz Dantzari Taldean bertan froga
daitekeenez. Dantzaren munduarekin lotura handia erakutsi duten zenbait
senitarte jaso ditugu hemen adibide moduan. Familia bereko kideek
dantzarako joera erakutsi duten kasu ugari dagoen moduan, ...
2006/04/11
Elgoibarko sokadantza oinarrian hartuta eta
Euskal Herri osoko dantzak ikasi eta aurkeztu arren, zerbaitek
nabarmendu badu Haritz Dantzari Taldea, bere herrialdeko, hau da,
Gipuzkoako dantzak ahalik eta txukunen aurkezteko ahalegina izan da.
Lan horretarako erabakigarriak izan dira Haritzeko dantzariek izan
dituzten dantza maisu apartak. Juan Antonio Urbeltz eta Argiako dantza
maisuak batetik: Iñaki Arregi, Jexus Larrea eta Fernando Aristizabal.
Eta Goizaldiko Iñaki Gordejuela dantza maisua, ...
2006/04/11
1970ko eta 1980ko hamarkadetan bailarako
dantza taldeekin zenbait harreman izan zituen Haritzek. Debako Gure-Kai
dantzari taldeko Txaro Garatek irakatsi zizkien elgoibartarrei
Iribaseko Ingurutxoa 70eko lehen urteetan eta 80koetan, berriz, Debako
San Roke eta Jorrai dantzak ikasi zituzten Haritzekoek Gure-Kaikoekin.
Eibarko Kezkako dantza taldearekin Banako Zaharra ikasi zuten 1984an
Haritzeko dantzariek. Gainera garai horretan dantza jaialdi bateratuak
antolatu zituzten Haritz eta Kezkak, ...
2006/04/11
Haritz Dantzari Taldeko dantzariak
zorionekoak dira 25 urte horietan dantzan egin ahal izateko doinuak
jartzen izan dituzten musikariekin. Txistulari edo danbolinteroak dira
dantza talde batek behar beharrezko dituen musikariak. Badira afinazio
eta trebetasun aparta erakusten duten txistulariak, baina dantzariak
nahiago izaten du dantza ezagutuko duen danbolinteroa. Poltsikoko txistulariak
ere ez dio laguntza handirik eskaintzen dantzariari, dantzaren erritmoa
jarraitzeko beharrezkoa duen ...
2006/04/11
Haritz Dantzari Taldearen sorreran eta 25
urteko ibileran sokadantzak taldeari bizkar-hezurra eskaini badio,
Dantza Eskola izan da taldea hezur-mamitu eta biziarazi duen odola.
Haritzen sorrerako bultzatzaile nagusia izan zen Ion Arrietak ez du
duda izpirik agertzen dantza taldea eta eskolaren arteko loturari
dagokionean: "Nik ez nuke ipiniko Haritz Dantza Taldearen sorrera umeen dantza taldearekin loturarik izan gabe. Biak batera".
1966garren urte inguruan abiatu zuen Elgoibarko Izarra ...
2006/04/11
4.1. Juan Antonio Urbeltzen argia
Euskal dantza tradizionala eta folklorearen alorreko
pertsonalitaterik interesgarrienetakoa dugu Juan Antonio Urbeltz.
Euskal dantzaren historian eta norabidean funtsezko eragina izan duen
gizona da, denboran eta planteamentuetan aitzindaria. Euskal Herri
osoko dantza taldeetan nabari daiteke bere lanaren arrasto sakona.
Pribilejioa, plazerra eta ohorea da Haritz Dantzari Taldearentzat,
dantzan emandako lehenengo urratsetatik Urbeltzeniaren iturri ...
2006/04/11
1986an Portugaleteko Elai-Alai dantzari
taldearekin harremanetan hasi ziren Haritz dantzari taldeko kideak.
Odeoian ospatzen ziren jaialdiei segida eman nahian Juan Antonio
Urbeltzengana jo zuten eta honek Portugaleteko taldeari bisita egitea
aholkatu zien. Jose Inazio Sarasua eta Lourdes Odriozola Elai-Alaiko
Jose Inazio Beitiarekin jarri ziren harremanetan eta berehala
bizkaitarrek beren konfidantza osoa eskaini zieten elgoibartarrei.
1974. urtetik munduko folklore jaialdi ...
Orain arteko erantzunak
2016/08/12
"haiztur"ak aipatzen dituenean, urrats bakoitza bukatzean egin ohi den "korta" mugimenduaz ari ote da? Hala balitz modu polita da hori izendatzeko! Gaur egur erabiltzen ote da? Edo idazlearen burutazioa izan da?
2016/06/22
60 jaialdi, euskal kultur sarea osatzen dutenak, antzerkia, dantza, zinea, literatura, musika... kultura mugiarazten dutenak, diru-laguntzari gabe utzi ditu Jaurlaritzak eta gainera antolatzen hasi aurretik laguntzarik ez zela izango jakinarazi gabe. Donostia2016-ren albo-kalteak dira hauek? Baina orduan, zertarako da Donostia2016 horren eraginez kultura sarea deusesten bada???
2016/06/14
Ez, ez nion erantzun galderari, arrazoi duzu. Galderak "Euskal kultur sorkuntzaren transmisioan" jartzen zuen fokoa, eta enfoke horretan dantza aintzat hartua izateko ditugun arazoak azaleratu nahi nituen. Algia, euskal kulturaren transmisioa hobetzeko neurri gehienek ez dutela balio dantza tradizionalarentzat definizio horretatik kanpo uzten dugun bitartean.
Zehazki tradiziozko dantzaren egoera ondo bidean jartzeko bost neurri? Ni bakarrarekin konformatuko nintzateke: euskal dantzarekiko gutxiespen eta kontsiderazio ezarekin bukatzea. Baztertzeari uztea alegia, horrekin dagoeneko hamaika neurri etorriko bailirateke natural: hezkuntzan, ikerketan, dokumentazioan, sustapenean, azpiegituretan,...
Alegia, dauden premia eta aukerak aintzat hartzea eta dagozkion erantzunak ematea, ez baztertzea. Dantza eskola bat sortzen bada euskal dantza ere kontuan hartzea; Sorkuntza, sustapen, ekoizpen edo biretarako diru-laguntzak ematen badira euskal dantza ere onartzea eta baloratzea; Mediateka, dokumentazio zentro edo artxibo bat sortzen bada euskal dantza aintzat hartzea. Ikerketa bultzatzeko asmoa dagoenean euskal dantzaren ikerketa ere aintzat hartzea.
Smithsonianekin gertatu dena euskal agintariek beren buruaz dituzten konplejuen erakusgarri aparta da. Beren herriko kulturaz, dantzaz eta folkloreaz lotsatzen diren agintariak ditugu. Diasporaren gain utzi dute euskal dantza tradizionalaren ordezkaritza Washingtonen eta asko pozten naiz diasporako lagunengatik. Baina diasporako dantzarie beraien poltsikotik ordainduko dute dena: bidaia, egonaldiak, jatekoak... dena! Hala ere pozik egingo dute, estatu-batuar hiritar batentzat Etxe Zuriaren aurrean zure kulturaren dantzak erakustea ohore handitzat dutelako, baina euskal agintarien lotsagabekeria antologikoa da.
2016/06/03
Mila esker gonbidapenagatik Jakes. Ezinezkoa zait bertan izatea dantza jarduera bat baitut ordu berean.
2016/05/13
Beraz, "jarduera guztiak laguntzea ezinezkoa" da eta deialdi orokorra "duela hiru urte desagertu zen Etxepareren aurrekontua %33 murriztu zenean". Beraz, euskal dantzaren egoera Etxeparen deialdietan hauxe da: musika zabaltzeko 140.000€, artearentzat 53.000€, dantza garaikidearentzat 33.000€ eta euskal dantzarentzat 0€.
2016/05/03
Bitxia da, Ingalaterran morris dantzariak (literalki, mairuak edo moriskoak) hedapen eta historia zabala baitute, eta Lapurdiko barnekaldeko kaskaroten tankera berak: 6-8 dantzari, xingola koloretsuz apainduak, txintxarriak soinean, makila-dantzak egiten dituzte... Ibarrak lotura horri tira egiten dio, baina dantza, musika eta janzkera eredu hori Europako beste hainbat tokitan ere aurki daiteke, beraz, bide bakarreko azalpenak sinpleegiak gertatzen dira.
2016/04/28
Bai, ulertzen dut diozuna Mikel. Ni saiatzen naiz ez planteatzen gizon eta emakumeen arteko auzi moduan, baizik eta feministen eta mat... tira, feminista ez direnen artean ;-) Beraz, bat nator gizonezkook monopolizatzen ditugun botere-eremuak utzi behar ditugula, baina hori egiterakoan jarrera feministak jarrera ez feministekin ordezkatzeko arriskua badago, eta hor kezka daukat horren onuraz. Alegia, parekidetasuna bultzatzeko prest dauden gizonezkoak botere guneetatik alboratzeak ez dakit aukera edo arrisku moduan identifikatu behar dugun. Ideala biak batera ematea litzateke, noski, gizonezkoak eta ez feministak botere guneetatik urrundu emakumezkoak eta feministak sar daitezen. Bestetik, niretzat gizonezkoak erabat desagertzeak ere ez dio mesederik egiten parekidetasunari, eta hori gertatzen ari da hainbat dantza taldetan, gizonezkook botere posizioan izan dugun protagonismoa parekidetasunarekin kolokan ikustean interesa galtzen dugula eremu horretan eta utzi. Horren ondorioak ere ez dut uste parekidetasunarentzat onak direnik, eta gutxiago "neskek dantzatzen dute mutilek ez dagoelako" moduko azalpenekin osatzen badira.
2016/04/27
Kaixo Mikel,
Dantzaren eremuan, kasu askotan, gizonezko estereotipoa sortzen da emakumezkoarena eraikitzen den unean. Adibidez, korpus dantzariak edo San Joanetako ezpata-dantzariak ez ziren gizon-dantzariak, dantzariak edo ezpata-dantzariak ziren, zapatariak, medikuak edo txistulariak ziren moduan. Une zehatz batean, emakumeen estereotipoa eraikitzen da eta horrekin emakumeei 'dantzari' izateko aukera ukatzen zaie, dantzari emakumearen figura sortuz, eta aldi berean, ordurarteko 'dantzari' figura desagertu egiten da eta 'gizon dantzari' bihurtu.
Beraz, hemen ez gaude bakarrik genero baten konstrukzioa deseraikitzen, sistema bitarra da auzitan jartzen ari garena, eta bi konstrukzioak desegiten. Kasu batzuetan, gonak eta pololoak ez dira feminitatearen ezaugarri, baizik eta genero sistemaren ezaugarri. Niretzat genero kruzeak bultzatzea (emakumeak prakak eta gizonezkoek gonak jartzea) ez du sistema bitarra hausten, baizik eta genero estereotipoak berresten ditu.
Garai batean ez bezala, medikuak gizon eta emakume ditugu gaur egun, medikuntza da alorra eta medikuak horretan jarduten dutenak, ez dago mediku femeninorik ez mediku maskulinorik, eta ez dago mediku izateko modu maskulinorik ez femeninorik. Janzkera gorputzaren araberakoa da (altuagoa, txikiago, argalagoa, gizenagoa, bulartsuagoa, bularrik gabekoa, aldaka zabalduna, estua,...) ez dago emakume medikuaren uniforme bat eta gizon medikuaren uniforme bat. Lehengo emakume medikuek gonak zebiltzaten, baina ez emakume mediku izateko hori behar zutelako, gizarteak (estatuak, elizak eta horien eraginez gizarteak...) emakumeak gona janztera behartzen zituelako baizik.
Orain zaila da irudikatzea, baina orain 50 urte ez zegoen emakume txistularirik. Txistulari izatea, txistua jotzea gizonezkoen jarduera zen. Lehenengo emakume txistulariek gonarekin jotzen hasi ziren. Zure herrian bertan orain gutxi arte emakumeek txistulariek gona jantzi dute. Ez dago txistua jotzeko modu femenino ez maskulino bat. Txistua musika da, eta mila modutakoa izan daiteke, baina ez du generorik. Ez lukeena zentzurik izango da genero estereotipoak deseraikitzeko gizonezkoak gona jartzea txistua jotzeko.
Tradizioan errotua dagoen tokietan gonak ez du genero markarik. Oñatiko Korpusean, Villabuenako dantzetan edo Iturengo joaldunetan, gizonezkoek gona janzten dute. Emakume jantzita daude? Ez, horixe. Dantzari jantzita daude. Emakumeek horietan parte hartuz gero (gehienetan ari dira) ez dute "emakume dantzariaren" estereotipoa eraiki beharrik. Dantzaria generorik gabeko kategoria baita testuinguru horietan, ez dago genero marka erreproduzitu beharrik, dantzari izan eta kitto: batzuk argalago, beste batzuk altuago, norbait gizenago, halako txikiago... dantzariak denak.
2016/04/26
Bakarkako lehen aurreskuak XX. mende hasieran, Lore Joko eta Euskal Festetan antolatzen ziren aurreskularien txapelketetan hasten dira agertzen. Baina txapelketa kontestutik kanpo, aurreskua indibidualki protokoloetan erabiltzen 50-60ko hamarkadetan ezar dezakegu, gutxi gora behera. Dena den, era horretako lehena zein izan ote zen, nik ez daukat jasota.