Edukira salto egin | Salto egin nabigazioara

Tresna pertsonalak
Hemen zaude: Hasiera Komunitatea Oier Araolaza

Orain arteko ekarpenak

10. Egunean egunekoa eta tokian tokikoa: Haritz Elgoibarren

2006/04/11

Azken urteotako Haritzen ekitaldi kopuruei begiratuz gero pentsa liteke Elgoibar dantzaren herria dela. Ez dago ekitaldi ofizial, ospakizun, inaugurazio, jai, ongi-etorri, urteurren, harrera ekitaldi edo bestelako ekintzarik Haritzen dantzari eta Udalaren txistularirik gabe. Horretaz gain, herritarrei zuzendutako dantza solteko eta erromeriako ikastaroak burutzen dira. Urtea, katekistek antolatzen duten Erregeen kabalgatarekin hasi eta Gabon Zaharreko feriarekin bukatzen du dantza taldeak. ...

Gehiago irakurri

9. Enbor bereko adarrak: familien pisua dantza munduan

2006/04/11

Familia izan da euskal tradizioan kulturaren transmisiorako espazio garrantzitsuena. Nekazal gizartetik hiri bizitzara pasa arren, kultura tradizionalaren zenbait alorretan eragina izaten jarraitzen du familia bidezko transmisioak. Horrela gertatzen da dantzan ere Haritz Dantzari Taldean bertan froga daitekeenez. Dantzaren munduarekin lotura handia erakutsi duten zenbait senitarte jaso ditugu hemen adibide moduan. Familia bereko kideek dantzarako joera erakutsi duten kasu ugari dagoen moduan, ...

Gehiago irakurri

8. Gipuzkoako dantzen ordezkari

2006/04/11

Elgoibarko sokadantza oinarrian hartuta eta Euskal Herri osoko dantzak ikasi eta aurkeztu arren, zerbaitek nabarmendu badu Haritz Dantzari Taldea, bere herrialdeko, hau da, Gipuzkoako dantzak ahalik eta txukunen aurkezteko ahalegina izan da. Lan horretarako erabakigarriak izan dira Haritzeko dantzariek izan dituzten dantza maisu apartak. Juan Antonio Urbeltz eta Argiako dantza maisuak batetik: Iñaki Arregi, Jexus Larrea eta Fernando Aristizabal. Eta Goizaldiko Iñaki Gordejuela dantza maisua, ...

Gehiago irakurri

7. Gure-Kai, Kezka eta Haritz: Deba Beheko dantzariak

2006/04/11

1970ko eta 1980ko hamarkadetan bailarako dantza taldeekin zenbait harreman izan zituen Haritzek. Debako Gure-Kai dantzari taldeko Txaro Garatek irakatsi zizkien elgoibartarrei Iribaseko Ingurutxoa 70eko lehen urteetan eta 80koetan, berriz, Debako San Roke eta Jorrai dantzak ikasi zituzten Haritzekoek Gure-Kaikoekin. Eibarko Kezkako dantza taldearekin Banako Zaharra ikasi zuten 1984an Haritzeko dantzariek. Gainera garai horretan dantza jaialdi bateratuak antolatu zituzten Haritz eta Kezkak, ...

Gehiago irakurri

6. Musikariak

2006/04/11

Haritz Dantzari Taldeko dantzariak zorionekoak dira 25 urte horietan dantzan egin ahal izateko doinuak jartzen izan dituzten musikariekin. Txistulari edo danbolinteroak dira dantza talde batek behar beharrezko dituen musikariak. Badira afinazio eta trebetasun aparta erakusten duten txistulariak, baina dantzariak nahiago izaten du dantza ezagutuko duen danbolinteroa. Poltsikoko txistulariak ere ez dio laguntza handirik eskaintzen dantzariari, dantzaren erritmoa jarraitzeko beharrezkoa duen ...

Gehiago irakurri

5. Dantza taldearen euskarria: Dantza Eskola

2006/04/11

Haritz Dantzari Taldearen sorreran eta 25 urteko ibileran sokadantzak taldeari bizkar-hezurra eskaini badio, Dantza Eskola izan da taldea hezur-mamitu eta biziarazi duen odola. Haritzen sorrerako bultzatzaile nagusia izan zen Ion Arrietak ez du duda izpirik agertzen dantza taldea eta eskolaren arteko loturari dagokionean: "Nik ez nuke ipiniko Haritz Dantza Taldearen sorrera umeen dantza taldearekin loturarik izan gabe. Biak batera". 1966garren urte inguruan abiatu zuen Elgoibarko Izarra ...

Gehiago irakurri

4. Juan Antonio Urbeltz eta Haritz Dantzari Taldea

2006/04/11

4.1. Juan Antonio Urbeltzen argia Euskal dantza tradizionala eta folklorearen alorreko pertsonalitaterik interesgarrienetakoa dugu Juan Antonio Urbeltz. Euskal dantzaren historian eta norabidean funtsezko eragina izan duen gizona da, denboran eta planteamentuetan aitzindaria. Euskal Herri osoko dantza taldeetan nabari daiteke bere lanaren arrasto sakona. Pribilejioa, plazerra eta ohorea da Haritz Dantzari Taldearentzat, dantzan emandako lehenengo urratsetatik Urbeltzeniaren iturri ...

Gehiago irakurri

3. Nazioarteko folklore jaialdiak

2006/04/11

1986an Portugaleteko Elai-Alai dantzari taldearekin harremanetan hasi ziren Haritz dantzari taldeko kideak. Odeoian ospatzen ziren jaialdiei segida eman nahian Juan Antonio Urbeltzengana jo zuten eta honek Portugaleteko taldeari bisita egitea aholkatu zien. Jose Inazio Sarasua eta Lourdes Odriozola Elai-Alaiko Jose Inazio Beitiarekin jarri ziren harremanetan eta berehala bizkaitarrek beren konfidantza osoa eskaini zieten elgoibartarrei. 1974. urtetik munduko folklore jaialdi ...

Gehiago irakurri

2. Odeoiko jaialdiak

2006/04/11

Sokadantzari eta Elgoibarko Izarrako umeen irakaskuntzari begira eman zituen lehenengo urratsak Haritz Dantzari Taldeak, baina taldea indartzen joan ahala emanaldiak zabaltzeko gogoa piztu zen. Umeei irakasteko ikasten ziren dantzen kopurua hazten zihoan eta gutxi behar izan zuten dantzari helduen talde iraunkorra osatu eta dantza saioak eskaintzen hasteko. 1976an, Trinitateetako danborradan dantzatu zuten dagoeneko dantzari gazteek. Urte horretan bertan, ekainaren 9an, Morkaikok ...

Gehiago irakurri

1. Haritz sokadantzak lotuta

2006/04/11

1.1 Elgoibarko aurreskuaren soka luzea Koldo Lizarraldek eta Pello Arrietak artxiboetan egin duten bilaketa lan sakonak erakutsi du dantzak soka luzea duela Elgoibarren. Agiriak testigu ditugunetik, hamaika gosari, bazkari, otordu eta ardo-zahagi jan-edan dituzte dantzariek dantza-lanen ordainetan. Izenik gabeko ehundaka dantzarik osatzen duten soka luze horrek eutsi dio gaurdaino dantza egiteko ohiturari Elgoibarren eta ohitura horrek dantza berezi bat jarraitzen du erakusten ...

Gehiago irakurri

Orain arteko erantzunak

Oier Araolaza on Euskal kultura protagonista izango da Washingtoneko Smithsonian Folklive jaialdian

2015/10/13

Albiste ona da, ea Euskal Kulturaren ordezkaritza dotorea eskaintzen den. Dena den, ulertezina zait zergatik hitzarmena Bizkaiko Foru Aldundiak sinatu duen eta ez Eusko Jaurlaritzak edo Etxepare Institutuak.

Oier Araolaza on Barazki purea

2015/09/22

Aupa Ander, mila esker zure iruzkinagatik. Nire ustez ohituren transmisioak eta errepikatzea balio interesgarri asko ditu. Horiei esker komunitatea egituratzen da, belaunaldien arteko transmisioa gauzatzen da, gure giza-taldearen kultura jasotzen dugu. Horrek ez du esan nahi dena berdin-berdin errepikatu eta mantendu behar dugunik. Ez, noski. Etengabe bahea pasa eta merezi duena mantendu eta komeni ez zaiguna baztertu beharko genuke. Ondo diozun moduan, ohitura onak mantendu behar dira. Gaur egun justu kontrakoa gertatzen dela esango nuke: Berria bilatu eta sustatzen da, eta edozer gauza ontzat ematen da ustez berria bada. Eta hor, ohituratzat aipatutako irizpidea aplikatzea eskatzen dut nik. Berria izate hutsa ez dadila izan balio bakarra, estimatu ditzagun gauzak onak direlako, ez berriak direlako.

Oier Araolaza on Preso batek kantatu zuen 1916an, preso darrai kantuak 2014an

2015/09/15

Maider Bedaxagarrek jakinarazi digunez, igande honetan, irailaren 20an, Ahatsa (Nafarroa Beherea, Donibane Garazitik 8 kmra), Lehen Mundu Gerlan euskal presoei egindako grabaketak entzuteko aukera izango da. Arratsaldeko 14:15ean, 16:30ean eta 17:30ean egingo dira entzunaldiak Ahatsako herriko gelan. Atharratze Jauregian, Bortüan Ahüzki, Donostiako Hiru Damatxo, Ziburutik Sarara, Orai düzü ene maitea...

Oier Araolaza on Preso batek kantatu zuen 1916an, preso darrai kantuak 2014an

2015/09/03

Eskerrak zuri Iñaxio. Zure lana eta arduragatik ez balitz ez genuke altxor horren berri izango, eta gutxiago gozatu ahal izango.

Uste dut presoen grabaketak Baionako Mediatekan ere dituztela. Bertan lan egiten du Maider Bedaxagar-ek eta mahai inguru honetan hitzegin zuen horiei buruz: http://www.xiberokobotza.or[…]toreaz-estabaida-entzuengei

Ondarearen jabe egiteko trikimailuei dagokionez arrazoi osoa duzu. Zenbait museok iparra galdua du fondoen kudeaketan, eta batez ere, jabetza eta eskubideen eremuan.

Animo!

Oier Araolaza on Preso batek kantatu zuen 1916an, preso darrai kantuak 2014an

2015/09/03

Bai, neuk ere entzun ahal izan ditut. Oker ez banaiz Trebisch-enak Iñaxio Lopez de Aranari esker ekarri dira hona eta dokumentazio zentroetan eta ikertzaileentzat badaude eskura. Hemen aldarrikatzen duguna da publiko jartzea, sarean, edonork entzuteko moduan, eta hori da ukatzen dutena Alemaniatik.

Oier Araolaza on Preso batek kantatu zuen 1916an, preso darrai kantuak 2014an

2015/09/03

Mila esker zure erantzunagatik Iñaxio! Rudoldf Trebitsch-en grabaketei buruz egiten ari zaren ikerketen ingurukoak interes handiz irakurri ditugu:
http://www.erabili.com/zer_berri/muinetik/1370504926
http://www.argia.com/argia-[…]h-en-lekukotasun-soinudunak

Izan ere, euskal musika eta dantzaren zaleontzat altxor bikaina ezagutarazi duzu, besteak beste Gernikako arbola kantuaren lehenengo lekukotasun soinuduna. Dantzari dagokionez, 'ostalersa', 'barrikada', 'San Joan zortzikoa', 'monein', edo 'satan-dantza' modukoen 1913ko grabazioak entzun ahal izatea (Trebisch-ek grabatu eta zure ikerketa lanari esker entzun ahal izan ditugunak, dokumentazio zentroetan bada ere) zoragarria da.

Ulertezina da altxor horiek, ondare hori, Gernikako arbolak dion moduan, "Eman da zabalzazu fruitua munduan" egiterik ez izatea. Kulturaren Euskal Kontseiluan aipatuko dut gaia, ea gure kultur agintariek zerbait egiteko biderik ikusten duten, Salamankako paperak bezala, hauek ere gurean, edo gutxienez denon eskura, libre eta publiko, izan beharko lirateke eta.

Eta noski, irrikaz itxarongo dugu honi buruz idatzi duzun artikulua irakurtzeko. Abisatu argitaratzen denean!

Oier Araolaza on Maixuaren irribarrea ispiluan

2015/07/24

Ze testu ederra Mikel! Gogoan dut kuadrilarekin sagardotegira joan eta Joseba bertan topatu nuela behin. Txistulari bat ere agertu zen, eta konturatu orduko aurrez aurre, ispiluan, dantzatzen ari ginen kupel artean. Desafioa bai, baina irribarrez, dantzan eta irribarrez. Halaxe gogoratuko dugu beti Joseba. Bikaina Maixuaren irribarrea ispiluan.

Oier Araolaza on Zein euskal dantza taldek dantzatu zuen Albert Hall-en 1967an?

2015/06/12

Aupa Etor! Mila esker erantzun eta argibide guztiengatik! Nire zalantza Olaeta eta Etorkiren artean izan daiteke. Izan ere, Filipe Oihanburuk Olaetan ikasi eta dantzatu zuen bere taldea, Etorki sortu aurretik, eta koreografia berdintsuak egiten zituzten, estiloa bera zen eta dantzariak ere handik eta hemendik hartzen zituzten, beraz, askotan dantzari berak aritzen ziren batean eta bestean. Horrez gain, bada kontu bat zalantza eragiten didana. Nire ustez argazkian ageri den dantzarietako bat emakumezkoa da. Etorkin ohikoa zen hori, emakumeak prakekin dantzan mutilekin batera aritzea, eta Olaetarekin ostera zalantza dut, hori ez dut uste hain ohikoa zenik. Ea ba argitzen dugun kontua. Eskerrikasko!!

Oier Araolaza on Dantza ez da euskal kultura

2015/06/12

Kaixo Emun Kultura, mila esker zure erantzunagatik.

Diozunez "Emunen ahoan, Emunek esan ez dituen aipamenak jartzen dituzu artikulu honetan". Nik ez dut uste hala denik, Emun-en ahoan esaldi bakarra jarri dut eta hitzez hitz kopiatuta dago zuen webgunetik: "Emunen uste dugu euskal kulturaz ari garenean euskarazkoaz ari garela hizketan, hau da, euskal kulturaren ardatza euskara dela." Hortik aurrera ez dut Emun-en ahotan beste ezer jarri eta zuek ere ez didazue zuen erantzunean zehaztu zein esaldi edo hitzetaz ari zareten.

> badirudi zuregan kezka edo haserrea sortu duela.

Haserrea? Nik ez nuke esango haserrerik adierazi dudanik. Euskal Kulturaren definizioak lantzerakoan dantza kanpoan edo bigarren mailan uzteko ahaleginak daudela jakinarazi dut, baina ez dut uste haserre tonurik erabili dudanik. Ez nago ados horrekin, noski, baina tamalez ohituta nago horretara.

Sorguneak taldearen proposamenean sakonduz Emun Kulturak egindako ñabardurari buruz, nik konpartitzen ez dudan definizioa sendotzera jo duzu. Azken produktua eta prozesuaren arteko bereizketa egin duzu, baina funtsean euskal dantza euskal kultura izateko berbazko lengoaia, euskara, ezartzen duzu ardatzean.

Nik defendatzen dut dantza lengoaia autonomoa dela, ez duela berbazko lengoaiaren beharrik euskal kategoria izateko, mutuek egindako euskal dantza ere euskal kultura dela.

Hortxe dago debatea, ideia trukea, elkarrizketa, iritzi kontrastea. Haserrerik gabe nire aldetik, baina kontrako iritziak ezkutatu gabe.

Oier Araolaza on Legazpiko Oktabario dantza sei argazkitan

2015/05/18

Bada kontu bat azken argazkian lehen kolpean oharkabean pasatu zaidana, baina orain ohartu naizena. Dantzariek abarketa zuriak daramatzate. 80-90ko hamarkadan larruzko abarkak jartzen hasi ziren eta horrela segi dute aurten arte, baina 2015ean espartzuzko abarketa zuriekin ageri dira dantzariak.