Dokumentuaren akzioak
Dantzaren orainaz eta geroaz gogoetatxo bat
Azken egunotan buruan bueltaka izan ditudan zenbait ideia ordenatzeko modua besterik ez da sarrera hau, baina besteekin ere partekatu nahi nituen, eta beraz, blogean plazaratu. Desordenatua izanen da testua agian, edo ideien arteko zalantzazko loturak izanen dira, nondik hasi ere ez dakit ongi, baina tira...
Aspaldiko tendentzia da baina azken denboretan oraindik errotuago ez ote dagoen, ikuskizun sortzaile abiatzen diren dantza taldeen mugimendu hori. Lapurdin, Nafarroa Beherean eta Zuberoan indar handi bat du, baina Bidasoaz honataragoko lurraldeetan ere bota du erroa tendentziak. Molde berezi bateko ikuskizunak izaten dira gainera, traola hauek lagun dituztenak: #berritzaile, #kontzeptu, #moderno, #istorio, #komunikatu #koreografoa. Beste arte espresio batzuekin eta dantzaren beste genero batzuekin uztartzen da horietan dantza tradizionala, jantzi eta doinu ez-ohikoez lagunduta, ikus-entzunezko baliabideekin batera, zenbaitetan.
Bide hori bilakatu da dantza talde askoren funtzio, bizi eta helburu. Eta pena hartzen dut.
Aurrekoan irakurri nion Kalakan taldearekin Maddona laguntzen mundua ezker eskuin korritu zuen Thierry Biscary-ri, Pop kantari famatuaren ikuskizunak 2 orduko argi, dir-dir eta ilusio ikuskizunak zirela, baina benetazko emoziorik ez zutela sortzen finean.
Eta zer zaila emozioak sortzea…
Dantza legoai metaforikoa da eta azken aldian usu erabiltzen da istorio literalak kontatzeko. Horrek dantzak emozionatzeko duen gaitasunaren parte handia ebasten dio. Gorago deskribatutakoen gisako ikuskizunekin hori bera gertatzen zait, ikusgarriak dira bai (batzuk), nahi beste argi, baliabide eta unean-uneko indarra izan dezakete, baina hortik haratago zer?
Niretako beste zerbait sendoago baten beharra du dantza tradizional deitzen dugun horrek eta dantzariak berak.
Dantzaren mundua korridore baten gisara irudikatuko nuke nik, alde batean zein bestean hamarnaka ate eta ate bakoitzean, dantza sistema ezberdinen izena (ingurutxoak, dantza-jauziak, dantza preklasikoak, soka-dantzak, ezpata-dantzak, trokeo-dantzak, bikote-dantzak, dantza-lotuak, kontra-dantzak…) eta argazki bat. Ate horietako bakoitza zabalduz gero, mundu oso bat bilatuko dugu eta bertan nahi bezainbeste sakontzeko aukera izanen dugu, gure paseatzeko gogoaren arabera.
Aitzitik, atean dagoen argazkiari erreparatuta, barruan dagoena ezagutuko dugula uste badugu, horra gure akatsa! Areago, argazki soil horiekin colage bat egiten badugu. Denborapasa gisa ongi egon daiteke, baina dantza tradizionala zaindu eta hurrengo belaunaldiari emateko ardura gure bizkarren gainean dugu, lagunok!
Xabier Silveirak irabazi du berriki 2013ko Nafarroako Bertsolari Txapelketa eta garaipenaren biharamunean etorkizunari buruz galdetu dio Jon Artanok. Urak bere bidera (bere neurrira) bueltatu diren etorkizuna imajinatzen du Silveirak, horrenbeste argi eta fokorik gabe, neurriz kanpoko handi-nahikeririk gabe, bertsolari bikotea unitate izanen duen sistema batera, hiriko bertsolari ilustratuari eman zaion gainbalorearen hautsa pixka bat harrotzen lortuko duen bertsolaritza.
Dantzariok ere hasi beharko ginateke gure alorraren etorkizun horretan pentsatzen.
Dokumentuaren akzioak
Erantzun
Aritz Ibañez Lusarreta
Jasotako azken erantzunak
- Aritz Ibañez Lusarreta on Euskararen zinta-dantza: euskal dantza, euskara eta komunitatea txirikordatuz
- Xabier Etxabe on Euskararen zinta-dantza: euskal dantza, euskara eta komunitatea txirikordatuz
- Aritz Ibañez Lusarreta on Zirtzilen liluraz, dantzarien funtzioaz
- Xabier Etxabe on Zirtzilen liluraz, dantzarien funtzioaz
- Anartz Ormaza Ugalde on Zirtzilen liluraz, dantzarien funtzioaz
- Aritz Ibañez Lusarreta on Zirtzilen liluraz, dantzarien funtzioaz
- Oier Araolaza on Zirtzilen liluraz, dantzarien funtzioaz
- Patxi Laborda on Nafar eta zuberotar dantzariak Bartzelonako 1929ko Nazioarteko Erakusketan
- Aritz Ibañez Lusarreta on Yanza yauci, zortzitan sinple eta burrunba dantza, 1920an Iruñean
- Ekaitz Santazilia on Yanza yauci, zortzitan sinple eta burrunba dantza, 1920an Iruñean
Betean ados, Aritz. Oso jabetuta nago azkenaldiko joera horrekin. Ez dakit pena hartzen dudan, ez dut kritikatzen, nork bere motibazioei heldu behar baitie bidean jarraitzeko, baina zuk diozun bezala, ez didate emoziorik sortzen.
Aitortuko dizut zein ikuskizunek sortu ohi didaten barruan zirrara, emozioa, emozio-malkoak ere bai, eta inbidia sanoa: Argia-ren (ia) ikuskizun bakoitza, Maritzuliren Aurrez-aurre (zenbatetan joan ote naiz ikustera, eta aldi oro hunkitu?), Andramari-tarrak jotan, herri edo auzo txiki-txiki batetako plazan adin guztietako herritarrak Erdizka Lauetan bezalako talde baten eskutik elkarrekin dantzan ondo pasatzen... azken adibide batzuk jartzeagatik.
Baina horiek ere... nire zaletasun partikularrak dira, besterik ez.
Bat nator korridorearen irudiarekin, eta ate BAKOITZAREN barrena mundu oso bat dagoela gure zain.
Horrek hunkitzen nau. Eta horri esker, hainbeste daukat oraindik deskubritzeko, ikasteko... emozionatzen jarraitzeko... Bide horretatik, urrutian ere ez dut antzematen aspertuko naizen eguna.
Eusko Gaztedi / Sección femenina-ren garaiz-kanpoko eredu itogarri aspergarritik, performance garaikidearen modernotasunera 'salbamen' edo 'aire' bila? Bidean galdutakoa ulertu gabe balitz, hori bai pena.
Bizi dantzan! Dantzan bizi!
Metafora polita da korridore, ate eta gelena. Gainera, politena da behin gela batean sartuta ohartzen zarela ez dagoela hormarik beste gelekin bereizten duenik, eta konturatu gabe galdu egiten zarela zabaldu ez dituzun geletan barrena kuxkuxeatzen...
Ruper Ordorikak kantatzen duen bezala:
Nik ere gauza orotarik
Gauza erabiliak ditut gehien maite.
Akatsdunak, amotz xamarrak,
Lagun zaharrak bezala urkoak diren hoiek
Baliagarritasun kontu hoietan
Gaindituak izan diren gauzak ere.
Gauza arruntak, gauza sotilak
Gauza erabiliak maite ditut gehien..