Dokumentuaren akzioak
Ramon Laborda eta Poxpoliñak
Txiki marrazkigile famatuak Ramon Labordari egin zion karikatura. El día egunkarian, 1934.eko uztailaren 3an argitaratu zen eta 4. eranskinan datorren gaztelaniazko artikulu laburraren ondoan agertu zen.
HAURRENTZAKO EUSKAL KANTAK ETA DANTZAK GERRA AURREKO DONOSTIAN
Cuando hablaba sobre su infancia con mis padres, tíos y otros muchos mayores donostiarras, aparecía un elemento común: Poxpoliña. Se trataba de una organización radicada en el Teatro Kursaal, que existió en los años anteriores a la guerra de 1936, a la cual acudían niños y niñas a aprender danzas y cantos vascos desde los tres años hasta el comienzo de su adolescencia. Fue una iniciativa del sacerdote bergarés Ramón Laborda Etxebarria1, que había colaborado anteriormente en el movimiento cultural Saski-Naski2, y que generó una ilusión desbordante entre miles de niños de la ciudad. He rebuscado aquí y allá, y recogido testimonios de personas que conocieron a Don Ramón3 y Poxpoliña, para dejar constancia un poco ordenada de esta eclosión de alegría que vivieron aquellos niños, la mayoría ya fallecidos, en torno a la cultura popular vasca y del singular sacerdote que dirigió el movimiento.
Haurtzaro eta gaztaroa
Ramon Laborda Etxebarria Bergaran jaio zen. 1892ko irailaren batean bataiatu zuten. Aita ere bergararra, Jose Maria Laborda Burgada. Bi aldiz ezkondu zen: aurrenik María Josefa Vicenta Azpiazu Astigarraga mutrikuarrarekin. Bost seme-alaba izan zituzten: Josefa Natalia, Casildo, Ignacio Tiburcio, Maria Genara eta Enrique. Azken horren erditzearen ondorioz hil zen emaztea, 1887ko urte amaieran eta 1888an berriro ezkondu zen, Paula Ascension Echeberria Ugarte beizamarrarekin. Bikote honek, berriz, beste bi seme-alaba izan zituen: Eustaquia Juana, 1889ko azaroaren 3an bataiatua eta Ramón4, ia hiru urte gazteagoa. Bergarako bataio agirietan Eustakia Juanari eta Ramoni amaren deitura aldatu egin zieten eta bizkaitar erara jarri.
Gaztetatik deigarri izan ziren, berezko izaera xalo eta alaiarekin batera, musikarako eta kanturako zuen erraztasuna eta zaletasuna. Elizaren inguruan hazi zen, kantari eta meza-mutil. San Pedro bere parrokian, Pedro Fernández de Retana5, gasteiztar apaiz musikaria zen organo jotzaile eta haur kantarien arduradun. Horrek berehala igarri zizkion musikarako zituen dohainak, nolako ahots fin eta garbiaren jabe zen eta horretan jarraitzeko gogoa suspertu zion. Abade horrek sortua zuen Aritz maitea abesbatza, Bergarako Orfeoiaren aurrekari. Horretan aritu zen gaztetan Ramontxo, eta denon harridura sortu zuen bere boz dotore eta erakargarriarekin.
Retana maisua Ramon zazpi urtekoa zenean Sevillako Katedralera6 joan zen arren, urrutitik, eskutitzen eta Bergarara egindako oso tartekako bisiten bidez, jarraitu zituen gaztearen aurrerapenak. Batez ere Juan Bautista Elustiza bergararraren bitartez, Retanaren ikasle eta Ramon bera baino zazpi urte zaharrago besterik ez zena. Elustiza apaiztegira gazterik joan zen, baina ederki ezagutu zuen mirarizko ahots hura. Ramon koskortu zenean, 1910etik aurrera bost urtez jarraian, Aste Santuan Sevillako Katedralean kantatzera deitu zuten. Hasieran Retanak eskatuta eta 1912tik aurrera Elustizari esker, hau izan baitzen haren ordezkoa postu horretan. Horietako batean han zen Alfonso XIII. erregea. Txundituta geratu omen zen tenorearen ahots ederraz eta eskaera egin zion Madrilgo bere jauregira joan zedin, gaixorik zuen seme baten aurrean kantatzera. Horrela lotu ziren eta, Sevillatik itzultzeko bidaia baliatuz, Madrilen geratu eta jauregian abestu zuen, errege familia osoaren aurrean. Alfonso XIII.ak galdetu omen zion saritzat zer nahiago zuen: erregearen argazki bat eskaintza eta sinadurarekin edo mila pezetakoa, garai hartan benetako dirutza. Ramonek argazkia aukeratu zuen, bizitza osoan lagun izango zuen beste ezaugarri bat erakutsiz: inoiz ez zuen dirua balioetsi.
Kontatu ohi da aberats batek entzun zuela margolari lanetan aldamioaren gainean kantari ari zenean, eta, ahots haren edertasunez liluraturik, musika ikasketak ordaintzeko eskaintza egin ziola. Polita, baina ez da egia, benetan lanbidez margolari jarduten bazen ere. Gertatutakoa bestela izan zen7. Ramon Laborda eta Bergarako San Pedro parrokiako beste kantari batzuk, jai solemne batean, Ondarroara joan ziren hango Meza Nagusian kantatzera. Bertako eliztarrak txundituta utzi omen zituen bere bakarkako saioekin. Mezaren ondoren, herrian ibilalditxoa egin eta ostatu batera joan ziren lagunak, kobratutakoa bazkari ederrean xahutzera. Eta bazkalondoan, adiskide giroan, kantari hasi ere bai. Ramonek erakustaldia eman zuen berriro.
Jatetxe hartan beste bazkaltiarren artean, Ondarroako Echevarría8 enpresako familiako bat suertatu zen, eta, mezan harrituta geratu bazen ere boz haren kalitate eta indarraz, gertutik entzunda, txundidura handiagotu egin zitzaion nonbait. Ramonengana hurreratu eta eskatu zion etxera laguntzea bere gurasoek ezagutu zezaten. Horrela eginda, familia horrek eskaini zion beren etxean bizitzen geratzea, eurek lagunduko ziotela kantuan bete-betean aritzeko, pintore lanak alde batera utzita. Oso aberats eta aristokratak ziren, markes eta bestelako titulu ugariak baitziren familian.
Hainbat urtez horien etxean bizitzen eta musika lantzen geratu zen. Familia horrek bazituen Oiartzunen Pikabea Etxebarria abizeneko ahaideak9, aberatsak oso hauek ere. Uda batean hara joan ziren denak, ondarroarrak eta Ramon. Familia oiartzuar honek jauregia zuen eta igandeko meza bertako kaperatxoan entzuten zuten. Igande batean, meza horren ondoren, Ramon Errenteria aldera abiatzekotan zen, baina nagusiak ikusi eta galdetu zion nora zihoan. Ramonek erantzun: Errenteriara, meza entzutera. Nonbait ez ongi iruditu jauntxoari, etxeko meza gutxiestea zela eta hitz-erdi bat esan omen zion. Ramonek familia hori uztea erabaki zuen, libre sentitu nahi zuen eta. Hala ere, jarraitu zuten harreman onak izaten.
Horrelako gertakarien ondoren, kantari profesionala izateko ilusioa zuen, baina erlijio bizitzarako joera ere bai. Kinka horretan, Etxebarria familiaren bitartez, Milango La Scalara emanaldia egitera joateko aukera sortu zitzaion10. Ez zuen, ordea, garbi ikusten zein bide hautatu eta 1920. urtearen inguruan Loiolan gogo-jardunak egitea deliberatu zuen. Egun haietan hango funtzio erlijiosoetan kantari aritzen zenez, berehala zabaldu zen inguruetan nolako abeslari ederra ari zen elizan. Nemesio Etxaniz, oraindik apaizgai, Loiolan zen11. Horko harremanaren ondorioz, biok elkarren adiskide bihurtu ziren bizitza osorako. Nemesiok piztu omen zion abertzaletasunaren grina.
Apaiz bihurtzea eta gorabehera pertsonalak
Loiolako egun horietan mamitu zen kantu profesionalaren bidea baztertzea eta apaiz izateko asmoari jarraitzea. Berehala joan zen Gasteizko apaizgaitegira, eta bi urtean, ikasketa guztiak amaitu gabe, abade ordenatu. Ikasketak bere kabuz jorratu zituen apaiztu ondoren. Meza berriaren homilia Mateo Mujikak egin zion, geroago Gasteizko apezpiku izango zenak. Lehen lantokia Gasteizko Katedralean izan zuen, kantari. 1921ean, katedraleko benefiziadu agertzen da elizako paperetan. Han, Eustakia Juana arreba berarekin jarri zen bizitzen. Baina hark moja joan nahi, eta Ramonek, arrebari bide librea uzteko eta buruan halako kezka mistikoa zuelako, erabaki zuen fraide beneditar joatea Silosko Santo Domingo monasteriora. Bi urte eskas osatu zituen han. Bere bidea ez zela garbi ikusi eta Gasteizera itzuli zen. Berriro agertzen da elizako paperetan katedraleko benefiziadu, 1925ean.
Gasteizen zela, Donostiara ezkonduta zegoen anaia, Ignazio, hil egin zen, eta Ramon hara joan zen Angelari, anaiak utzitako alargunari, eta Sabino semeari laguntzera.
Saski-Naski eta Aita Donostia12
Aita Donostia oso famatua bada ere bestelako lan ugariengatik (eskolak eman, sorkuntza musikala, ikerketa etnografikoa, kantu bilketa…), XX. mendearen hasieran, eskutitzen, hitzaldien eta zuzeneko bileren bitartez abertzaletasun musikalaren zabaltzaile handiena izan zen13. Irakurketen eta zituen harremanen bitartez, Europako bazterretan, haurren hezkuntzan nolako bide berriak ari ziren lantzen ongi ezagutzen zituen 1917rako. Abertzaletasunaren hasieratik kantu eta dantza tradizionalaren inguruan egiten ari zen berrikuntza lanarekin hura lotzea nahi zuen. Lekarozen apaizkide zituen hainbat bide horretara bultzatzen hasi zen: Agustin eta Alejandro Olazaran eta Polikarpo Iraizoz kaputxinoak lehenengoak. Beste batzuk hasiak ziren ordurako dantza eta kantaren alorrean, baina berehala jarri zen haiekin ere harremanetan: nagusienak Polikarpo Larrañaga soraluzetar abadea eta Salletar anaia hainbat14 izan ziren.
1920ko hasieran, dohain handiko musikari eta artista zenez, kaputxinoen agintariek Parisera bidali zuten, hango giro musikalean aberats zezan berezko nortasun artistikoa. Urte horietan, jardun musikal berritzaileak zurrupatu zituen eta Europako pedagogia musikalean aitzindari Émile Jaques-Dalcrozeren15 eskola ezagutu zuen. Dalcrozek haurrei musika irakasteko metodo erabat modernoa garatua zuen. Euskal Herrira itzuli eta, hura zabaldu behar zen iritzia sendoturik, berriro ezagutzera eman zien inguruan zituen eta egoki ikusten zituenei. Horretaz hitzaldi eragilea ere eman zuen16.
Ramon Laborda 1929 urte inguruan agertu zen Donostiara. Hiriburu horretan berehala abiatu zituen harremanak talde euskaltzaleekin eta hasieratik aritu zen Saski-Naskiren antolamenduan lanean. Horrela ezagutu zuen Aita Donostia eta liluratuta sentitu zen honen asmo berritzaileekin. Biak musikarenganako sentsibilitate finekoak izanda, berehala sortu zen elkarren arteko adiskidetasun sendoa.
Poxpoliña
Horrela sortu zen Poxpoliña 1933an:
Ez harritu, beraz, urteko lehen hilabeteetan igandero euskal antzerki bat ikusteko aukera genuela esaten badizuet. Horien izenak, Labaienen eta Urkizuren idazkietan daude jakin nahi dituenarentzat. Igandero, non?, galde dezakezue. Orduan zutik zegoen eta gero, zorigaiztoz, lurreratu zen Kursaal-en. Honek antzeztoki biziro eder bat zuen, eta lehenago joko- eta jangelak, ordurako zarpaildu eta utziak. Euskal arazoetan beti kide ziren hango batzordeko jaunei, etxe azpiko solairu handia eskatu zien euskal haurren alde hainbeste lan egindako Ramon Laborda apaizak; baita lortu ere. Han sortu zuen Poxpoliña Donostiarra17 izenekoa, haurrak bildu eta jostaraziz, abesti eta dantzak erakusteko. Hartarako aukerako ikusirik eta onura gehiago ateratzeko, antzoki egoki bihurtu zen. Igandero beteko zena. Jai garrantzi handiagokoetarako han zegoen, gure esku, goiko antzoki ederra18.
Poxpoliña ostegun arratsaldeetako ekimena zen, batez ere, eskolan haurrek festa izaten baitzuten19. Eta publiko aurreko agerpenak igandeetan izaten ziren, betiere guraso eta aitona-amonez osatutako jendetza batzen zelarik. Helburu garbia zuen, haurrak euskal dantzan, antzerkian eta kantuan heztea, bide batez abertzaletasunaren propaganda eginez:
Horixe oroipen gozoa utzi zuela garai hartako haurrengan. Gure gurasoak eta hauen adiskide ugari pasatu ziren handik, eta mila aldiz errepikatu ziguten. Testigantza bakarra jartzeagatik, Itziar Arzelus Arrietarena aukeratu dut21:
Poxpoliñaren kantak eta dantzak
Elkarrizketa horretako kontu deigarriena Ramon Labordaren iritzia da: “don Ramon Labordak esaten zuen, txiki-txikiak ginen eta nahastu egiten ginen, eta esaten zuen hori zela denetan politena”. Ez zen inondik ere, garai hartan horren zabalduta zegoen makilazoaren pedagogia.
Jardun horretan garaiko abertzaletasunaren irizpideen jarraitzaile zuzena izan zen, eredu moral kristau ortodoxoa arautzat hartuta. Horrekin batera bi irizpide garbi zituzten, Aita Donostiaren aholkuetan oinarri hartuta: euskal harrobiko kantu eta dantza tradizionalak baliatzea, eguneratzea eta zabaltzea, gal ez zitezen; eta pedagogia aldetik, esan bezala, Europako ikuspegi aurreratuenei begiratu behar zitzaiela. Horretan benetan aurrerakoiak ziren.
Laguntza eskatu zien apaiz lagun askori haurrentzako moduko errepertorio egokia sortzeko. Ongi erantzun zioten Manuel Lekuonak, Nemesio Etxanizek, Joseba Markiegik eta beste hainbatek. Batzuetan, euskal abesti zaharrei letrak orraztu zizkieten, baina ezer gutxi ukituta: Lehenengotxo hori edo Akerrarena, adibidez. Besteetan, doinua edo hitzak baliatuta, baina aldaketa sakona eginda: Poxpolinen ereserkia, esaterako, Erregeak datoz Eguberrietako abesti baten egokitzapena da, testua Nemesio Arizmendik23 idatzia. Eta, Aldapeko famatuaren doinua erabilita, Manuel Lekuonak Euskal Herriko eskualdeetako mendi ospetsuenak aipatu zituen, haurtxoek ikas zitzaten24.
Aita Donostiaren aholkuz, Émile Jaques-Dalcrozeren bideari erreparatu zion. Joan Llongueres25 ere, Dalcrozeren ikaslerik maiteenetako bat, metodo bera hedatzen aritu zen Espainian, eta argitalpen asko egin zituen maisu suitzarraren doinuekin. Hortik hartu zituzten geroago oso famatu egin ziren beste doinu batzuk. Itziar Arzelusek aipatu duen Hain urrun etxe pospola abestirako, ustez26, Joseba Markiegi27 apaiz debarrak sortu zituen euskarazko hitzak. Eta Kirikiriken28 Nemesio Etxanizek egokitu zuen euskarara. Haurtxo danok alkarturik, berriz, ez dut aurkitu begiratu ditudan Dalcrozeren paperetan, baina hango jatorria duela egingo nuke. Eta hitzak Nemesio Etxanizek edo Manuel Lekuonak egokitutakoak direla ematen du. Bi apaiz eta lagun hauek beste herrialdeetako abestiak ere euskaratu zituzten. Lekuonak Xagu txiki –gaztelaniazko umeen jolas kanta: Chitón, ratón– eta Etxanizek Paristik natorren –frantziar herri abestia: Je suis un artiste et je reviens de Paris–. Biek ala biek horren ongi euskaratu non gaur egun kosta egiten baitzaigu sinestea ez zirela euskaraz sortu.
Beste modu bat ere jorratu zen eta garai hartako ikastoletarako oso baliagarri izan zen: errezitatuak. Poema luze pare bat badira, Ttip eta Ttup29 eta Moro katua30, haurrei buruz irakatsi eta errezitarazi egiten zitzaizkienak. Ez esatari hutsen moduan, antzezpen txikiak ere egiten baitzituzten. Oso modu egokia zen memoria lantzearekin batera, hizkuntzaren eufonia eta erritmoa ongi beregana zitzaten.
Sortzaileen artean bakarrik gizonezkoak agertzen zaizkigu, baina ezin aipatu gabe utzi emakumezkoek eskaini zutela sormen lan horietarako arrasto eta iradokizunak –zein gai edo ikuspegi komeni zen eta abar–, eta beraiek izan zirela printzipalak zabalkundean, bai eta haurrei erakusteko orduan ere. Garaiko moduak ziren. Emakume haiek garrantzi handikoak izan ziren, behar-beharrezkoak: Juana Mendizabal, Elbira Zipitria, Julene Azpeitia, Errose Bustintza, Pilar Sansinenea, Maritxu Barriola eta beste asko.
Pertsona asko batu zituen Labordak: sortzaileak, andereñoak, txistulariak, dantza irakasleak, kudeatzaileak… Nola lortu zuen? Ezagutu zutenek diotenez, bazuen besteen borondateak limurtzeko gaitasun berezia. Eskatu egiten zuen, baina zerion gogo bizi eta asmo oneko horrek besteak samurtu egiten zituen eta aldeko bihurtzen. Denak gratis et amore, baina ilusioz beteak erantzutea erdiesten zuen. Aipagarria da horiek guztiak ekimen sozial baten partaide sentitzen zirela eta ez ziotela inongo garrantzirik eman abestien egiletasun indibiduala nabarmentzeari. Batzuk, denak ezin, nork eginak ziren jakin ahal izateko benetako lanak hartu behar izan ditut. Kanta nagusiak liburuxka batean eman zituzten argitara: Saski-Naski. Poxpoliña. Jolas-abestiak. Lenengo ingurraztia zuen izenburu eta azalean Txiki31ospetsuaren marrazki bat. Han ez zen egileen arrastorik agertzen eta bigarren zenbakirik ez zen inoiz argitara eman.
Dantza ere ongi lantzen zen. On Ramonek berak dantzan ezer egiten ez bazuen ere, lortu zuen dantza zaletasuna zabaltzea gazte donostiarren artean. Gerra ondorengo euskal dantzarako sukarrak bazuen honekin zerikusirik32.
Publiko aurreko agerpenak, aipatu bezala, Kursaalean bertan eskaintzen ziren. Iganderokoak sotoetan egiten ziren, beren entsegu leku eta oholtza ederrean. Ponposoagoak nahi zirenean, gaineko antzoki handian. Eta kanporako ateraldi batzuk ere eratu ziren. Basarrik El Día egunkari abertzalean horrela idatzi zuen 1933an Zarautzen egindako saioari buruz:
1934an, guraso hainbaten ekimenez, Euzko Pizkundeko ordezkariek, aita Labordari omenaldi handia egiteko asmoa agertu zuten. Donostiarrak oso eskertuta sentitzen baitziren abiatu zuen Poxpoliñaren lan onarekin. Hari azaldu ziotenean, ez zuen inondik ere onartu nahi izan, gizon apala zen eta bere burua famatzea ez zuen maite. Burutapena izan zuen, ordea: antolatzaileei proposatu zien diru bilketa egitea, eta horrela haurrentzako soineko eta jantziak erostea, eta Txofreko zezen plazan jaialdi handia ospatzea. Horrela antolatu zen, Donostiatik kanpoko beste talde batzuk ere etorri zirelarik, uztailaren lehenengoan. Arrakasta handia gertatu zen, eta gerra ondorengo urteetan, aitortu gabe noski, horren oroitzapenez eta imitazioz jarraitu zen horrelako jaialdiak antolatzen.
Uztailaren 3an, egun horretako kronika xehea idatzi zuen Betikoa ezizenez sinatzen zuen kazetari batek lehengo egunkari berean:
Politika jarduna
Politika era beroan bizi izan zuen Labordak. 1932an Irlandara joan zen abertzaleen batzorde bateko kide eta 1937an, gerra betean, berriro itzuli zen hara:
Nonbait Labordaren hizketaldi beroak, umore finak eta hizketarako dohainak entzuleak liluratu egiten zituen. Eta, garai hartan ez zen oso ohikoa, ingelesez aise moldatzen zen. Garai horren gainean egindako hainbat ikerketa lanetan agertzen da hango ibileraren berri39, baina, lan honen helburu zuzena ez denez, uste dut agertutakoarekin nahikoa dela. Gehiago jakin nahi duenak jo beza lan horietara.
Politika eta folklorea borroka modua: Eresoinka
1936ko uztailean gerra piztuta, eta irailean Donostia nazionalen esku geratzeko azken egunetan ihesi atera zen Gipuzkoako hiriburutik Ramon Laborda, eta Getariatik abiatu zen itsasontzi batean Iparraldera. Donibane Lohizunera iritsi zen irailaren 8an. Gerrarekin batera Poxpoliña desagertu eta orduko haurren oroitzapenean geratu zen betiko.
Berehala jarri zen Jaurlaritzaren aginduetara, eta, aurrenik, Belokeko (Ahurti, Lapurdi) monasteriora jo zuen, non elkartu baitzen euskal kulturaren eta politikaren hainbat eragile handirekin: Joxe Migel Barandiaran, Jose Ariztimuño, Aitzol, edo Antonio Mª Labayen, beste batzuen artean. Geroxeago, Eresoinka antolamenduan integratu zen. Jose Antonio Agirreren agindu zuzenaren pean elkartu ziren Sara herrian dantzari, kantari eta musikari euskaltzale ugari, militarrean ezin, baina borroka kulturala behintzat irabazteko asmoz. Jesus Elosegi, Jon Oñatibia, Pepita Enbil, Luis Mariano, Teodoro Hernandorena… eta Ramon Laborda ere bai.
Hango ibilerei buruz beste leku batzuetan41 bada berri nahikorik. 1939an, Francozaleen garaipenarekin batera, Eresoinka desegin zenean, partaideak sakabanatu eta bakoitzak bere aldetik bilatu behar izan zuen bizimodua.
Donostiako iloba, Sabino, gerra aurretik ELA sindikatuko kargu garrantzitsu baten jabe izandakoa zen. 1936ko irailaren 16an ezkontzeko eguna jarria zuen Margarita Berroetarekin. Hiru egun lehenago, ordea, nazionalak hirian sartu eta ihesi alde egin behar izan zuen. Aurrenik Bordelera eta geroago Parisera. Lau urteren ondoren, Margaritak Parisera joateko modua aurkitu zuen eta hantxe ezkondu zituen osabak, zeremonia hunkigarri batean: Luis Mariano eta Pepita Enbil, geroago hain famatu izango ziren Eresoinka desegin berriaren partaide ohiak kantari aritu baitziren bertan.
Labordak, apaiza izanik eta horrelako ahotsaren jabe, lortu egiten zituen aurrera ateratzen laguntzen zioten adiskideak, baina premia handian ibili zen, beste asko bezala. Jon Oñatibia musikari, txistulari, idazle eta atzerriko eta Eresoinkako ibileretan berarekin batera ibilitakoak kontatzen duen pasadizo honek argitzen du nolako egoeran zebiltzan eta don Ramon zein zen eskuzabala:
On hutsa eta euskaltzale sutsua izatez gainera, bihozbera eta eskuzabala zinen. Halabeharrez, atzerrian ere elkarrekin ibili izan ginen biok. Behin, zure adiskide min bat eta bere emaztea laguntza beharrean aurkitzen ziren. Berehalaxe asmatu zenuen zer egin haien alde. Zure ilobaren42 galtza parea eta zilborra estaltzen ez zizun txamarra jantzirik, Parisko antzoki batean egin ohi zen Radio Crochet izeneko abeslari-sariketan aurkeztu zinen. L’Africana, opera zatia, hain egoki abestu eta lehenengo saria irabazi zenuen. Eta diru sari hura, oso-osorik, zure lagun maiteen eskuetan utzi zenuen. Azken aldi honetan ere ikusi zaitut beti goxoak erosten bidean aurkitzen zenituen umetxo guztiei emateko, nahiz eta txanpon haiek, astero-astero pilatuaz, egunen batean sotana berri bat erosteko zuretzat beharrezkoak izan arren (sic).43
Gorlizen bazen erietxe berezia, 1919an Bizkaiko Diputazioak zabaldua. Haur tuberkulosoentzako erietxea zen, garai hartan izan zitekeenik eta modernoena. Hango haurrak, Frantziara eraman zituzten gerraren hotsak herri hartara hurbiltzean, 1937an. Sota familiak utzitako Goizeko izarra txalupan erbesteratu zituzten haur gaixoak eta zaintzaileak. Hasieran Eresoinka erabat utzi gabe, hauen zaintzaileekin batera aritu zen don Ramon Laborda, eta, geroago, bete-betean kantu eta dantzak irakasten, baita erlijio kontuetan irakasle ere.
Parisen gerraren egoerak okerrera egin zuenean eta batez ere, Espainiako zerbitzu sekretuak hasi zirenean euskal erbesteratu eta gorrien aurkako kanpaina egiten eta hauen ehizan nazien laguntza eskatzen, apaiz lagun baten bitartez Bordelera ihes egin zuen. Han, apaiz horren etxean bizi izan zen hainbat urtez. Baina han zela eta pixkana, sentiturik hain sutsuki maitatu zituen asmoak bertan behera erortzen ari zirela, gogo makalaldiak hasi zitzaizkion, batzuetan eldarnioak izaten zituelarik. Egoera horretan, apaiz lagun horrek Pasai San Pedron erretore zegoen Don Ramonen ilobarengana bideratu zuen, Jose Maria Mujika Labordarengana. Honen etxean finkatu, eta urte batzuk ere egin zituen bertan.
Gerra ondoren, itzulera
Ilobaren etxean zerbait suspertu zen eta Pasai San Pedroko eta inguruko herrietako elizetara sarri deitzen zuten kanta zezan. Etxebarria familia aberats hartako izeba baten Bilboko etxera ere joaten zen aldizka, boladatxoak igarotzera. Han zegoenean, San Anton elizan eta Santiago katedralean kantatzen zuen Meza Nagusian, eliztarren pozgarri. Izeba horrek bizitza osoan zaindu zuen eta, beharrean zegoenean, maiz gertatzen zen bezala, diruz ere laguntzen zion. Horregatik Ramonek, txantxetan, “La tía de la manteca” esaten zion.
Atzerritik etortzean, beraz, bere etxea Pasaian finkatu zuen, ilobarenean. Iloba, Pasaiara aurretik, Errenterian izan zen koadjutore. Han garatu zuen adiskidetasun harreman handia Monika Galarragarekin. Emakume hori oso erlijiosoa zen, eta Juan Zabaleta44 bertsolariarekin ezkondua, senarra bezala, karlista bera ere. Eguzki alde izeneko etxean bizi izan ziren eta zortzi seme-alaba izan zituzten, batzuk oso gazterik hil zirelarik. Geroago, alargunduta, apur bat gorago, Errenteriako Agustinak auzora joan ziren. Antolín San Juan suhiak, Mari Karmen alabaren senarrak, Monikaren laguntzaz, San Juan enea etxea eraiki zuen eta bertara joan ziren bizitzera denak. Andre Monika eta lau seme-alaba, etxearen alde batera. Beste aldean suhia eta Mari Karmen alaba kokatu ziren, seme-alabekin.
Jose Maria Mujika jada Pasaian ari bazen ere, haren urteen egunean Monikak bere etxera gonbidatu zuen bazkaltzera. Eta ilobak osaba eraman zuen berarekin bazkari horretara.
Ramon Laborda ez zen ongi ilobaren etxean. Bion arteko harremana ona izan arren, ilobak ordu gutxi ematen zituen etxean erretoretzako eginkizunek oso harrapatuta zutelako, eta Ramon bakarrik sentitzen zen. Aldiz, Monika Galarragaren etxean, lehenengo unetik atseginez nabaritu zuen bere burua: oso giro euskaldun eta erlijiosoa zegoen, pertsona ugari itzuli-mitzuli, harreman gozoak hango guztien artean… Etxe hartan geratu nahi zuela otu zitzaion bat-batean, eta horrela esan zion Andre Monikari. Hark ongi ikusi zuen eta, apopilo gisako traturik eginda edo, horretan lotu ziren.
On Ramon etxe hartara aldatu zen 1955ean, eta berehala etxekotzat hartu zuten denek. Bizitzako azken hamar urteak han eman zituen. Giro horretan berpiztu egin zen, eta makalaldiak tarte luzerako uxatu zituen. Berriro ekin zien inoiz erabat utzi gabeko bere harreman politikoei. Iparraldera pasatu zen hainbatetan, arrantzaleen barkuetan eta inori kontatzen ez zizkion erresistentzia politikoaren kontuetan aritzen zen. Horietako batean, polizia kaian zain zegoela eta, uretara jauzi egin behar izan zuen harrapa ez zezaten. Igeri eginez lehorrera iritsi zen; bera, ordea, lehorretik ezer ez. Etxera iritsi zenean, blai eginda, Andre Monikak era gozoan kargu hartu zion: “Zer dabil berori horrelako kontuetan?”. Baina iritzi politiko erabat desberdinak izan arren, beti mantendu ziren elkarren errespetuan. Monikaren alaba Consuelok uste du lotzen zituen sentimendu euskaltzale eta erlijiosoa askozaz sakonagoa zela ikuspegi politikoa baino.
Consuelok ere gogoan du beste pasarte bat. Don Ramonek, nonbait, jakin zuen Consueloren beraren ezagun bat45 Manzanas komisarioaren gertukoa zela, eta interes handiz eskatu omen zion Iparraldera igarotzeko pase de día delako baimena lor ziezaion. Dokumentu horrek egun bakar baterako pasaporte gisa balio zuen, eta garai haietan maiz erabiltzen zen. Consuelo eta adiskidea Manzanas komisarioarengana joan ziren eta eskatu zioten etxeko hainbatentzako pasea, eta tartean don Ramonentzat ere bai, noski. Baina, Labordaren izena ikusitakoan, honela esan omen zuen Manzanasek: “Beste guztiei bai, baina honi ezin diot eman”. Hala ere, mesedez eta arren eskatuta eta laguna oso gertukoa zenez, azkenean eman egin zion.
Aukeratutako egunean, goizean goizik Biarritzera joan ziren koinatuaren autoan eta iritsi bezain azkar, don Ramonek honela esan zien: “Zein ordutan itzuli behar dugu? Seietan? Ba orduan hemen izango naiz. Agur”. Eta alde eginda, egun osoan zertan aritu zen ez zuten jakin. Bere tratu politiko ezkutuetan ibiliko zen, jakina.
Oteiza eskultorearekin harremana eta heriotza
Urte horietan ere, euskal erresistentziaren lan kulturalaren bitartez, harreman estua lortu zuen Jorge Oteiza eskultore eta Itziar Carreño emaztearekin. Horiek urte haietan Irunen bizi ziren46 eta maiz elkartzen ziren hitz-aspertuetarako. Horren testigantza batzuk, Oteizaren emazteak bidalitako txarteltxo pare bat eta artistak egindako marrazki beltz xelebrea, artikulu honen osagarri argitaratzen dira.
Adiskidetasun horren emaitza era harrigarrian geratu da oroitzapenerako. Oteizaren obren katalogoan izen berezia duen obra bat agertzen da: Retrato doble de Juan XXIII y Ramón Laborda. Bitxitasun horren gainean aipamen ugari egin izan dira. Egokiena, ordea, Oteizak berak irudi horren argazkirako jarri zuen aipamena da, Miguel Pelay Orozcok argitaratutako liburuan47:
Bi artikulu laburren aipamenek zehazten digute nola izan ziren apaiz eta kantari honen azken egun eta orduak:
Nemesio Etxaniz adiskideak idatzi eta lehenago ere hona ekarriaren ataltxoak jartzen digu amaierako puntua:
ERANSKINAK
Eranskin hauek Ramon Labordaren lanik handienaren ezaugarriez jabetzeko aukera ematen dutelakoan jarri ditut hemen. Artikuluaren erdian kokatzeko luzeegiak iruditu zaizkit eta horregatik han laburpentxoak eta hemen osoak jartzea erabaki dut.
1. ERANSKINA. Ahotsak egitasmoa. Elkarrizketa Itziar Arzelusi.
2. ERANSKINA. EL DÍA EGUNKARITIK: POXPOLIN EGUNAREN KRONIKA LUZEA. BETIKOAK SINATUA.
3. ERANSKINA. BASARRI BERTSOLARI-KAZETARIAREN KRONIKA.
4. ERANSKINA. EL DÍA, MARTES, 3 DE JULIO DE 1934. SINADURARIK EZ.
Hau testuan ez dut aipatu. Interes handiena du ondoan Txikik egindako Ramon Labordaren karikatura argitara eman zela60.
5. ERANSKINA. RAMON LABORDAREN BI GRABAKETA
Aurreko artikuluan aipatu dut Ramon Labordak diskoren bat ba ote zuen grabaturik, baina ez dela inon agertu. Zorionez, esandako bi laguntzaileren iloba eta ahizpa den Monika San Juanek temoso aritu da bilaketa lanetan eta txoko ezkutu batean aurkitu du Pathé etxean gure protagonistak grabatu zuen arbelezko diskoa. Egun horrelakoak entzutea ia ezinezkoa zaigu guztioi, baina Eresbil, Musikaren euskal artxiboak egindako digitalizazio lanari esker, eskuratu ahal izan da artista haren ahotsa.
Pathé disketxeari buruz, Eresbilek berak sarean duen lotura honek informazio ederra ematen du.
Honekin batera jartzen ditugu diskoaren etiketak eta grabazioak: Orra, Mari Domingi eta Goizeko izarra
Mari Domingi
Goizeko Izarra
6. ERANSKINA. POXPOLIÑA DONOSTIARRA. DOKUMENTU ZAHAR BATZUK
Ramon Laborda eta Poxpoliñak izenburuko artikuluan 23. oharrean aipatu nuen Nemesio Arizmendi Urkola Atarrene (Donostia, 1887-Bidarte, 1939) idazleak abesti bat edo beste euskaratu zuela mugimendu honetarako. Orain txiripak, Manuel Arizmendi Urkola (Donostia, 1880-1946), haren anaiaren dokumentu zahar batzuk ekarri dizkit eskura, alderdi bat edo beste areago argituko digutena. Txiripa horrek Jose Manuel Bujanda du izen, Manuel zenaren biloba.
Manuel Arizmendi, Donostiako Alde zaharrean jaioa, Plaza Berrian, gurasoen etxera neskame etorritako Oiartzungo Ramona Etxenagusiarekin ezkondu zen. Bion artean sortutako familia Añorga auzoan kokatu zen Manuelek Cementos Rezola enpresako atezain postua lortu zuelako. Hantxe zuen lana eta enpresak jartzen zion etxea ere. Añorgan txistuzaletasun handia zegoen, txistulari talde ona ere bai eta bertan jotzen zuen Manuelek. Hark hil ondoren utzitakoen artean, maleta txukun bat zegoen eta bertan partiturak eta paper asko. Haiek arakatuta ikusten da Manuel txistulari txukuna zela, errepertorio ugaria eta maila onekoa erabiltzen zuela, Isidro Ansorenarekin harreman handia izan zuela (badira euren artean trukatutako dokumentuak eta partiturak) eta, Nemesio anaia bezala, Poxpoliña donostiarra mugimenduaren laguntzailea zela.
Dokumentu horietako batzuk ekarri nahi izan ditut hona, pertsona haien lan egiteko moduak ikusarazten dituztelako. Artikuluan lehenago esan bezala, Émile Jaques-Dalcrozeren abesti askotxo hartu zituzten Joan Llongueras ikaslearen argitalpenetatik. Saguek erdi jandako orrialdeetan ikus dezakegu, abestien hitzak euskaratu ondoren (orrietan euskarazko erreferentziak aipatzen baitira) haien liburuetan proposatutako koreografiak ere nola kopiatu zituzten. Eta prentsara bidalitako abesti horietako batzuk ere Manuelek zein ongi gorde zituen.
Konparaketa aise egin ahal egiteko, Joan Llonguerasek 1912.ean egindako Dalcrozeren edizioaren kanta eta koreografia ohar batzuk jarriko ditugu hemen.
- Manuel Arizmendiren esku idatzietatik:
Manuel Arizmendiren partituren funts bat ere badago Eresbil, Musikaren euskal artxiboan.
Oharrak
1 Hainbat lekutan aipatzen da Miguel Oa eta Peli Markiegi apaizak ere sortzaileak izan zirela. Nire berriemaile denek garbi izan dute Poxpoliña Labordak abiatutako ekimena izan zela eta beste bi hauek, baita hainbat gehiago ere, laguntzaile aritu zirela.
2 Saski-Naski euskal herri musika eta dantzen ikusgarria zen. Errusiako iraultzaren ondorioz, 1920 inguruan, handik ihes eginak ziren enpresari eta artista batzuk antolatutako hainbat ikuskizunek Europako antzeztokiak korritu eta jendeak liluratu egin zituzten. Donostian ere aukera izan zen haiek ikusteko. Euskal kulturaren mundua burbuilaka zegoen, Euskal Pizkundea deitutakoaren sasoia baitzen, eta berehala ekin zitzaion antzeko bidetik etxeko zerbait sortzera. Donostian eraginik handiena Korobok izenekoak lortu omen zuen, eta Saski-Naski izena bera ere, horren itzulpena izan zen, errusiar hitzak horixe adierazten baitu. Kolaboratzailerik onenak elkartu ziren. Hau dena ongi zehaztuta dator hemen: Olaizola, Imanol. “Concierto en tres tiempos”. Musiker aldizkaria, 15. Eusko Ikaskuntza, 2007. 201. orrialdetik aurrera. Baita hemen ere: Arana Martija, José Antonio. Eresoinka. Embajada cultural vasca: 1937-1939. Eusko Jaurlaritza, Bilbo, 1986. Bigarren kapituluan.
3 Askok hitz egin didate Ramon Labordari buruz., baina informazio osatuena eta fidagarriena, baita argazki gehienak ere, Consuelo Zabaletak (Errenteria, 1937–) eta Nieves San Juan Zabaletak (1954–) eskaini dizkidate. Ramonen ahaideak ez ziren arren, bizitzako azken hamar urteak, Errenteriako hauen etxean pasatu zituen Labordak. Nievesentzat (Ramonek Edurnetxo esaten zion) ezagutu ez zuen aitona izan zen.
4 Hasierako aipamen hauetan bataio agirien ortografia errespetatu dut, akats eta guztiz. Aurrerantzean euskarazkoa erabiliko dut.
5 Gasteiz, 1852-1927.
6 Sevillako Katedralean Retana 1912 urte arte geratu zen, eta hortik aurrera, Juan Bautista Elustiza (Bergara, 1885-Sevilla 1919) izan zen organo jotzaile, hil zen arte. Beste euskaldun batek jarraitu zien: Norberto Almandoz.
7 Istorio hau Ramonek berak kontatua da hamaika aldiz Zabaletatarren etxean.
8 Familia honetako nagusia Federico Echevarria Rotaeche zen (1840-1932). Echevarria S.A. Bilboko enpresa famatuaren sortzailea, besteak beste. Ondarroan bazuten etxea.
9 Hain zuzen ere, Rafael Picavea oiartzuarra Federicoren alaba batekin ezkondu zen. Rafaelen Picavea jauregia oso famatua izan zen, Oiartzunen ur korrontea izan zuen lehen etxea. Gerra garaian erre egin zen edo zuten. Rafael kazetari, politikari eta enpresa gizon oso ospetsua, Euzko Alderdi Jeltzailearen laguntzaile handienetako bat izan zen. El Pueblo Vasco egunkaria sortu zuen Donostian eta bertan idazten zuen, Alcíbar, sorleku auzoko izenez sinatzen zuelarik.
10 Bakarreko kantari moduan disko batzuk grabatu zituen susmoa ere badago. Consuelo Zabaletak ziurtatu dit bere etxean horrelakoak bazirela eta berak ongi ikusiak zituela. Ez dira, ordea, agertu. Geroago, Poxpolinen abesbatzarekin grabatu zituen batzuk, bera zuzendari, baina Ramonen ahotsa ez da horietan entzuten.
11 Nemesio Etxaniz (Azkoitia, 1899-Donostia, 1982), idazle eta euskaltzale ezaguna. Garai horretan Comillas, Kantabriako jesulagunen apaizgaitegian ikasten ari zen Nemesio, baina egun haietan, hain zuzen ere, Loiolan zen, familiaren gorabeheraren bat tarteko, etxetik hurbil izatearren.
12 José Gonzalo Zulaika Arregi (1886-1956). Apaiz kaputxinoa, Donostian jaioa. Erlijio izena José Antonio de San Sebastián hartu zuen, eta euskaraz Aita Donostia esaten zitzaion.
13 Ikus: Ansorena Miranda, José Luis. Aita Donostia. Izurun bilduma, Kutxa Fundazioa. Donostia, 1999.
14 Aita Polikarpo oso ezaguna izan zen Urola aldean, bereziki Eibar eta inguruko herrietan. La moral vasca: moralidad y costumbres izeneko liburu bitxia ere eman zuen argitara. Lasalletarren berri familiaren bitartez izan eta Kutxatekaren argazki batzuetan ere berretsi ahal izan dut. Hauen guztien artean harremanak izan ziren eta jaialdi batzuetan elkarren laguntzaile aritu ziren.
15 Émile Jaques-Dalcroze (Viena, 1865-Geneva, 1950).
16 Bilbon eman zuen hitzaldi hau, 1932ko maiatzaren 15ean, San Isidro egunean: “La Música en las Escuelas vascas”. P. Donostia, Obra literaria, Conferencias II. Sociedad de Estudios Vascos, San Sebastián, 1985. 87. o. Hitzaldian agertzen da urteetan mamitutako lana. Baina Paristik ere laguntzaileekiko etengabeko harremanei eutsi zien eta bisitan etortzen zen aldiro bilera asko izaten zituen akuilulari moduan.
17 Poxpolin hitza, eginkizun honetarako ongi aukeratua, haur hizkeratik dator. Liraintasun, edertasun eta dotoretasunarekin lotzen den hitz laztantsua da. Egun, ordea, neskentzat erabiltzen da batez ere. Ez zen horrela, ordea, antolamendu honetan. Horren froga, diskoetako aipamen hau: “Por el coro de los poxpoliñas donostiarras”; eta Amale Arzelusek, ume txikia zela, Don Ramoni egindako omenaldian esaten zuena: “Poxpolin anaiak, ahizpatxo txikiak”. Apur bat aurrerago gure artikulu honetan bertan agertzen da. Amale gerra aurreko urteetan euskarazko irratian famatu zen, haurtxoa izanik, garbi eta txukun aritzen zelako. Geroago andereño izan zen eta Elbira Zipitriaren laguntzaile estua. Berehala aipatuko den Itziar Arzelusen ahizpa zen.
18 Barriola, I., “Gerraurreko antzerkigintza”. Jakin aldizkaria, 37. Urria-abendua. Donostia, 1985. 40-41 o. Honetan eta aurrerantzean agertuko diren aipamen zaharretan ortografia, ez besterik, eguneratu dut, irakurketa errazteko asmotan.
19 Ni haurra nintzela ere oraindik horrela zen eskoletan.
20 Etxaniz, Nemesio. “Laborda, haurren apaiza”. Zeruko Argia, 1965-02-21. Aipameneko egunero hori akatsa edo gehiegikeria da inondik ere, ostegunero behar luke.
21 Itziar Arzellus andereño izan zen Donostiako Parte Zaharreko Orixe ikastolan. Oruesagasti, Ainitze. Badihardugu Euskara Elkartea. https://ahotsak.eus/donostia/pasarteak/don-060-004/ Hemen pusketa besterik ez. Amaieran osorik.
22 Aipamen hauen testu barruko laburpenak ortografia batura ekarri ditut. Amaierako eraskinetan, aldiz, jatorrizko idazkera errespetatzen da.
23 Nemesio Arizmendi Urkola (Donostia, 1887-Bidarte, 1939). “Atarrene” sinatzen zituen bere idazlan eta bertsoak.
24 Aita Donostiaren eraginez eta ikastolen inguruan hasita zeuden batzuk abesti egokitze eta sorkuntza horretan. Poxpoliña abiatu aurretik ere, prestaketa lanetan ari zirela, Argia aldizkariak hainbat eman zituen argitara, partitura eta guzti. Euskadiko mendiak izeneko azken hau, esaterako, 1932ko azaroaren 27an eman zen argitara.
25 Batzuetan Llongueras agertzen da (Bartzelona, 1880-1953). Imanol Urbieta, gure artean horren lan handia egin zuen musikari zarauztarra, Bartzelonan aritu zen ikasle Escola de Música Joan Llongueres delakoan.
26 Juan Mari Lekuona, Manuelen iloba eta poeta adiskideak (1927-2005) horrela ziurtatu zidan behinik behin osabarengandik hartutako informazioa erabilita. Josebaren anaia Peli Markiegi ere Poxpoliñaren laguntzailea zen. Agian honen bitartez lortuko zuten hitz horiek idaztea.
27 1936ko urriaren gau batean, matxino militarrek Arrasateko hiru apaiz (Jose Joakin Arin, erretorea, Joseba Markiegi eta Leonardo Guridi laguntzaileak) bahitu eta fusilatu egin zituzten Oiartzungo hilerriaren ondoan, euskaltzale eta abertzaleak zirelako. Abesti horrek, hitzen eufoniaren jolas ederraz gainera, badu alegoria tankera ere. Garai hartako abertzale sutsu haiek nolako etorkizuna nahi zuten Euskal Herriarentzat umetxoei erakusteko era soil bezain eraginkorra: etxe pospola.
28 Hauetako hainbat grabatu genituen, Txirri, Mirri eta Txiribiton pailazo taldearekin Poxpoliña. Haurtxo denok elkarturik izeneko diskoan. Puxtarri, 2011.
29 Ezin ziurtatu dezaket, baina hauek ere Joseba Markiegiren hitzak direla uste dut.
30 Hau Txomin Jakakortaxarenak sortua da (Berastegi, 1906-1993).
31 John Zabalo Ballarin (Manchester, 1892-Londres, 1948). Gerra aurreko eta ondorengo euskal marrazkigilea. Ikus: http://www.txikizabalo.com/cronista.php
32 Dantzaren konturako ikus: Ansorena, Jose Ignazio. “Joxe Mari Arregi Altuna (1916-1987). Dantzari, txistulari eta artista”. Dantzan, 2023-01-24. https://dantzan.eus/kidea/ansorena/joxe-mari-arregi ; Ansorena, Jose Ignazio: “Jesus Luisa Esnaola, dantza maisua”. Dantzariak aldizkaria, 67. zenbakia, 58-62. orr. Bilbo, 2022; eta Ansorena, Jose Ignazio. “Izarti dantzari taldea eta gerra ondoko beste talde donostiar hainbat”. Txistulari aldizkaria, 259 zenbakia. Errenteria, 2019.
33 “Poxpoliñak Zarautzen” izenburuaz El Día egunkarian agertutakoa, 1933-09-13an. Ikus: Iriondo, Joxemari. Basarri, gerraurrean kazetari. 1931-1935. Auspoa Liburutegia, 328. Gipuzkoako Aldundia, Donostia, 2014. 130. o. Amaieran osorik dator eranskin gisa.
34 Hau ere, oraindik luzeagoa denez, amaieran jarri dut eranskin gisa. Zein dantza eta kanta egin zituzten, dena xehe-xehe dator. Betikoa izengoitiak hemen, Inazio Mujika Iraola adiskide adituaren ustez, Ander Arzelus, Luzear (1898-1949) idazlea ezkutatzen du. El Díako Euskal Orriaren zuzendaria izan zen, eta artikulu honetan bertan aipatu ditudan Amale eta Itziar Arzelusen aita.
35 Ingelesez non, noiz eta nola ikasi zuen ez dut datu ziurrik aurkitu. Hala ere, familian errezeloa zegoen gaztetan ikasi zuela, Etxebarriatarren laguntzaz, munduan barrena kantari aritzeko asmoa zuenean.
36 Xosé M. Núñez-Seixas, “Ecos de Pascua, Mitos rebeldes: El nacionalismo vasco e Irlanda (1890-1939)”. Historia Contemporánea, 55, 2017. 470-471 o.
37 «Cuando oí recientemente que los católicos de Irlanda estaban ofreciendo hombres y dinero al fascista Franco, la personificación del más brutal imperialismo, exclamé indignado: “Es imposible”. Irlanda no haría tal cosa a no ser que hubiera sido engañada».
38 Sanz Goikoetxea, Eneko eta Álvarez Gila Óscar, ENTRE DOS GUERRAS, La proto-delegación de Irlanda (1937) o la llamada del sentimiento. Delegaciones de Euskadi (1936-1975). Antecedentes históricos de los siglos XVI al XIX, origen y desarrollo. Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia, Urazandi bilduma, 24. Bilbao, 2010. 141-142 o.
39 Antonio Vaquerizo Mariscal, La iglesia en el Madrid en guerra. Información y propaganda (1936-1939). Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Ciencias de la Información. Madrid, 2017. Hemen datu interesgarri asko agertzen dira, han izandako polemiken gainean, e.a.
40 Pere Soler Parício, Irlanda y la guerra civil española. Nuevas perspectivas de estudio. Departament de Història Contemporània. Facultat de Geografia i Història. Universitat de Barcelona, 2013. 65 o.
41 Ikus: Arana Martija, José Antonio, Eresoinka. Embajada cultural vasca 1937-1939. Eusko Jaurlaritza. Bilbao, 1986.
42 Sabino zen iloba hau.
43 Oñatibia, Jon. “Don Ramon, agur”. Zeruko Argia, 1965.eko otsailaren 28.
44 Honen berri: Zavala, Antonio; Juan eta Pello Zabaleta: bertsolariak. Auspoa saila. Donostia, 1967. 63-64 o.
45 Ezagun hau erizaina zen lanbidez, baina bere amak arrosarioak eskuz egiten zituen eta saltzen. Monika Galarragaren etxera ekartzen zituen honek auzoan banatzen zituelako eta horrela ezagutu zuen Consuelok.
46 1957 eta 1974 urteen inguruan, adituek diotenez, sormen intelektual eta artistikoaren emankorrenetan, han bizi izan ziren.
47 Pelay Orozco, Miguel; Oteiza. Su vida, su obra, su pensamiento, su palabra, La Gran Enciclopedia Vasca, Bilbao, 1978. Liburu honetan irudi horren bi argazki agertzen dira eta haiekin batera Oteizak idatzitako aipamen hori.
48 Abade bat sinatuta dator, Txistulari 1965, Bilbao. 41 zenbakia. Urtarrila, otsaila, martxoa. 32. o. Honetan jatorrizko idazkera utzi dut.
49 Etxaniz, Nemesio. “Laborda, haurren apaiza”. Zeruko Argia, 1965-02-21.
50 Ironiaz, noski, abertzaleak masoiak direla esaten dutenengatik ari da.
51 Meza isila, alegia kanturik gabekoa.
52 Misa de Angelis. Gregorianoaren tankeran, meza herrikoienetakoa, eliztar guztiek bateratsu kantatzeko oso erraz eta ezaguna.
53 Mattia Battistini (1855-1928), Italiako baritono oso famatua.
54 Don Benito Extremadurako herri bat da. Jerez de los Caballeros, berriz, Cadizkoa. Bien nahasketa egin nahi izan du noski.
55 Ramon Laborda eta Gabriel Olaizola, Poxpolina eta Euzko Abesbatzako zuzendariengatik ari da.
56 Frontón Urumeaz ari da. Donostiako Ramón Mª de Lili kalean zegoen eta aspaldi eraitsi zuten.
57 Eraztuna: antzezten zuten koreografia borobil berezi bat.
58 Inazio Mujika Iraola adiskidearen oharra: Alejandro Mendizabalen izengoitia zen. El Día-n eta Euzkadi-n idazten zuen noizbehinka, eta Txaranbel sinaduraren azpian Zarautz-tik jartzen zuen. Beraz, ematen du Zarauzkoa edo Zarautzen bizi zela. Basarri ere Zarautzen bizi zen, eta, nire ustez, erreferentzia hori, “galdetu Txaranbeli”, hark hilabete lehenago idatzi zuen artikulu batengatik da: “Belarrimotza-olatuak” (abuztuaren 5ean, El Día-n). Gerra etorri zenean, Eguna euskara hutseko egunkarian (1937, urtarrila-ekaina) erredakzioan ibili zen, beste kide hauekin batera: Basarri, Arizmendiarrieta, Zubikarai, Abeletxe e.a.
59 “Poxpoliñak Zarautzen” izenburuaz El Día egunkarian agertutakoa, 1933-09-13an. Ikus: Iriondo, Joxemari. Basarri, gerraurrean kazetari. 1931-1935. Auspoa Liburutegia, 328. Gipuzkoako Aldundia, Donostia, 2014. 130. o.
60 Honekin batera argitaratzen da. Ikus 30. oharra.
Dokumentuaren akzioak