Dokumentuaren akzioak
El Aurresku (Dantzari Nº 4, editoriala)
Francisco Gascue-ren "L'Aurresku basque", Euskal-Erria: revista bascongadan argitaratutako artikuluan jasotako argazkia.
Orain 50 urteko testua, 1966koa, Dantzari aldizkariaren 4. zenbakian, Editorialean argitaratu zena. Kezkatuta zegoen editorea Mañarian Kirikiñori egin zitzaion omenaldian, aurreskua dantzari batek, bakarka, sokarik gabe dantzatu zuela eta bide horren desegokitasuna azpimarratzen du: "ez zen erritoa bete, herriko jendea ikusle hutsa izan zen. Ez zuen bertan parte hartu". Gertatzen hasi berri zen aldaketa batez ohartarazten zituen dantzariak aldizkariko idazleak, baina ez zuen bere helburua lortu. Sokako aurreskua ia desagertarazi baitu banakako aurreskuak, taldea eta parte hartzea, indibidualismoa eta ikuskizunarekin ordezkatuz.
El Aurresku
Este número de DANTZARI vamos a dedicarlo a nuestro baile más señorial: el Aurresku.
Estamos en un período de intensa revisión y polémica consiguiente. Esto se aprecia por doquier, y como no podía menos de suceder, todo el folklore vasco y concretamente el aurresku son temas de discusión.
En las páginas que siguen podrán apreciar que la discusión en torno al aurresku alcanza a su interpretación y a su origen. Nosotros queremos decir algo sobre ello.
Vemos con pena que el aurresku, en cuanto a su interpretación, va perdiendo señorío. Tenemos dos ejemplos ilustrativos.
Hemos sido testigos estos días de dos interpretaciones del aurresku en dos pequeños pueblos de Vizcaya: Múgica y Mañaria.
En Mugica, por fiestas patronales, se celebró un aurresku a la salida de misa mayor. Se hizo la cuerda con gente del pueblo, salieron los servidores a buscar a las mujeres, el aurreskulari y atzeskulari bailaron ante sus elegidas y, en fin, se cumplió todo rito del aurresku.
En Mañaria, en el homenaje a Kirikiño, después de misa mayor, un joven vestido de blanco bailó el aurresku. Lo hizo bien, pero a pesar de la buena voluntad de los organizadores, no resultó ni vistoso ni emotivo como el de Múgica. No se cumplió el rito, la gente del pueblo fue meramente espectadora. No tomó parte en él.
Estos dos ejemplos nos ilustran sobre la necesidad de volver a dar al aurresku su viejo señorio. Hay que formar la cuerda con gente del pueblo y bailarlo entero, como debe ser. En las personas, en las ideas y en las costumbres, lo que menos importa es el origen. Buscarlo puede ser una curiosidad de los investigadores. Lo realmente transcendente es su impacto, la huella que dejan en el alma y en la historia de los pueblos.
Así, el origen de la boina y de la pelota, del "Gernika'ko Arbola", podrán ser más o menos vascos, más o menos acertados. Pero todos ellos han entrado en nuestra historia y en nuestra vida con un significado especial, dado por el pueblo. Es este refrendo popular el que les da su verdadero valor.
El aurresku, cualquiera que sea su origen, tiene un valor y un significado, y el que ambos no se pierdan está en nosotros, dantzaris del País Vasco.
Dantzari, Revue de l'association des danseurs du pays basque
4. zenbakia
1966ko 4. hiruhilabetekoa
Dokumentuaren akzioak
Erantzun
Kuarrenta
Faja-dantzi eta beste kuarrenta kontu dantzaren inguruan.
Jasotako azken erantzunak
- Dantzan on Dantzariak Berrizen eta Seguran Manuel Lekuonan argazki sorta batean
- Dantzan on Ongi pilotan eta oneski dantzatzen
- Mikel Sarriegi on Ongi pilotan eta oneski dantzatzen
- Dantzan on Dantzariak Berrizen eta Seguran Manuel Lekuonan argazki sorta batean
- Dantzan on Dantzariak Berrizen eta Seguran Manuel Lekuonan argazki sorta batean
- Mikel Sarriegi on Dantzariak Berrizen eta Seguran Manuel Lekuonan argazki sorta batean
- Dantzan on Marka batek zure herriko inauterietako mozorroa plagiatzen duenean
- Dantzan on Donibane Lohizune 1939, duintasunaren aurreskua
- Leire Narbaiza on Donibane Lohizune 1939, duintasunaren aurreskua
- Patxi Montero on Ezkonberriak dantzan 2019/01/23
Aldizkari berean dator "Cómo bailar el aurresku" artikulu zabala, Bernardo Mª Garrorena (lehen aldiz Txistulari aldizkarian 1951 urtean argitaratutako artikulua). Xehetasun osoz deskribatzen ditu soka-dantzaren pasarte guztiak, balizko aldaerak edo bestelako formak ere ematen ditu, baina ez du aipatu ere egiten bakarrik 'agurra' edo 'erreberentzia' dantzatzeko aukera edo ohiturarik.
Ba al dago zehazterik noiz, zein testuingurutan eta zergatik hasi zen 'aurreskua' isolatuta ematen, soka-dantzarik gabe? Horrek argi apur bat emango luke...