Edukira salto egin | Salto egin nabigazioara

Tresna pertsonalak
Hemen zaude: Hasiera Komunitatea Oier Araolaza

Orain arteko ekarpenak

Lanez lepo, baina dantzarako beti prest

2006/04/11

Gaizka Barandiaran - Biografia laburra Oier Araolaza, 2006/01/29. 1916ko martxoaren hiruan jaio zen Salvador “Gaizka” Barandiaran Oñatin. Bi urte zituela gurasoak Arrasatera joan ziren bizitzera eta han hazi zen, Mentu baserrian. Hamabi urte zituela Durangora joan zen jesuiten ikastetxera eta Jesusen Konpainiaren eskutik hamaika herritara eramango zuen ibilbideari heldu zion. Beljikako Tournain jarraitu zituen Durangon hasitako ikasketak, gero Marneff-en izan zen, ...

Gehiago irakurri

12. Hirugarren milurtearen atarian

2006/04/11

Zer egiten du 2000. urteko gazte batek dantza tradizionalak dantzatzen? Ba al du zentzurik hirugarren milurtearen atarian folklore dantzak egiten jarraitzerik? Euskal dantza krisiak jota omen dago azken 20 urteetan. 60-70eko hamarkaden boomaren ondoren krisi existentzialistaren gaitzak jo zituen dantza talde gehienak, eta ez dirudi 90ekoan horri buelta ematerik lortu zaionik. Erreferentetzat ziberkultura eta internet dituen gizartean, harrigarria gertatzen da Elgoibarren ia 300 ikasle izatea ...

Gehiago irakurri

11. 1998, Haritzen XXV. urteurrena

2006/04/11

1998an Haritz Dantzari Taldearen 25. urtemuga ospatzeko hainbat ekitaldi burutu ziren. Udalaren babesarekin urte osoan zehar aparteko ekitaldiz bete zuten Elgoibar eta San Bartolome egunean plazaratu zen sokadantza bereziarekin jo zuen gailurra urteurrenak. Bezperan, 1998ko abuztuaren 23an, 25 urtetan egindako lana txalotuz herriko Urrezko Domina eskaini zion Gillermo Garate alkateak Elgoibarko Udalaren izenean Haritz dantzari taldeari eta San Bartolome egunean, Haritzen lehenengo sokan parte ...

Gehiago irakurri

10. Egunean egunekoa eta tokian tokikoa: Haritz Elgoibarren

2006/04/11

Azken urteotako Haritzen ekitaldi kopuruei begiratuz gero pentsa liteke Elgoibar dantzaren herria dela. Ez dago ekitaldi ofizial, ospakizun, inaugurazio, jai, ongi-etorri, urteurren, harrera ekitaldi edo bestelako ekintzarik Haritzen dantzari eta Udalaren txistularirik gabe. Horretaz gain, herritarrei zuzendutako dantza solteko eta erromeriako ikastaroak burutzen dira. Urtea, katekistek antolatzen duten Erregeen kabalgatarekin hasi eta Gabon Zaharreko feriarekin bukatzen du dantza taldeak. ...

Gehiago irakurri

9. Enbor bereko adarrak: familien pisua dantza munduan

2006/04/11

Familia izan da euskal tradizioan kulturaren transmisiorako espazio garrantzitsuena. Nekazal gizartetik hiri bizitzara pasa arren, kultura tradizionalaren zenbait alorretan eragina izaten jarraitzen du familia bidezko transmisioak. Horrela gertatzen da dantzan ere Haritz Dantzari Taldean bertan froga daitekeenez. Dantzaren munduarekin lotura handia erakutsi duten zenbait senitarte jaso ditugu hemen adibide moduan. Familia bereko kideek dantzarako joera erakutsi duten kasu ugari dagoen moduan, ...

Gehiago irakurri

8. Gipuzkoako dantzen ordezkari

2006/04/11

Elgoibarko sokadantza oinarrian hartuta eta Euskal Herri osoko dantzak ikasi eta aurkeztu arren, zerbaitek nabarmendu badu Haritz Dantzari Taldea, bere herrialdeko, hau da, Gipuzkoako dantzak ahalik eta txukunen aurkezteko ahalegina izan da. Lan horretarako erabakigarriak izan dira Haritzeko dantzariek izan dituzten dantza maisu apartak. Juan Antonio Urbeltz eta Argiako dantza maisuak batetik: Iñaki Arregi, Jexus Larrea eta Fernando Aristizabal. Eta Goizaldiko Iñaki Gordejuela dantza maisua, ...

Gehiago irakurri

7. Gure-Kai, Kezka eta Haritz: Deba Beheko dantzariak

2006/04/11

1970ko eta 1980ko hamarkadetan bailarako dantza taldeekin zenbait harreman izan zituen Haritzek. Debako Gure-Kai dantzari taldeko Txaro Garatek irakatsi zizkien elgoibartarrei Iribaseko Ingurutxoa 70eko lehen urteetan eta 80koetan, berriz, Debako San Roke eta Jorrai dantzak ikasi zituzten Haritzekoek Gure-Kaikoekin. Eibarko Kezkako dantza taldearekin Banako Zaharra ikasi zuten 1984an Haritzeko dantzariek. Gainera garai horretan dantza jaialdi bateratuak antolatu zituzten Haritz eta Kezkak, ...

Gehiago irakurri

6. Musikariak

2006/04/11

Haritz Dantzari Taldeko dantzariak zorionekoak dira 25 urte horietan dantzan egin ahal izateko doinuak jartzen izan dituzten musikariekin. Txistulari edo danbolinteroak dira dantza talde batek behar beharrezko dituen musikariak. Badira afinazio eta trebetasun aparta erakusten duten txistulariak, baina dantzariak nahiago izaten du dantza ezagutuko duen danbolinteroa. Poltsikoko txistulariak ere ez dio laguntza handirik eskaintzen dantzariari, dantzaren erritmoa jarraitzeko beharrezkoa duen ...

Gehiago irakurri

5. Dantza taldearen euskarria: Dantza Eskola

2006/04/11

Haritz Dantzari Taldearen sorreran eta 25 urteko ibileran sokadantzak taldeari bizkar-hezurra eskaini badio, Dantza Eskola izan da taldea hezur-mamitu eta biziarazi duen odola. Haritzen sorrerako bultzatzaile nagusia izan zen Ion Arrietak ez du duda izpirik agertzen dantza taldea eta eskolaren arteko loturari dagokionean: "Nik ez nuke ipiniko Haritz Dantza Taldearen sorrera umeen dantza taldearekin loturarik izan gabe. Biak batera". 1966garren urte inguruan abiatu zuen Elgoibarko Izarra ...

Gehiago irakurri

4. Juan Antonio Urbeltz eta Haritz Dantzari Taldea

2006/04/11

4.1. Juan Antonio Urbeltzen argia Euskal dantza tradizionala eta folklorearen alorreko pertsonalitaterik interesgarrienetakoa dugu Juan Antonio Urbeltz. Euskal dantzaren historian eta norabidean funtsezko eragina izan duen gizona da, denboran eta planteamentuetan aitzindaria. Euskal Herri osoko dantza taldeetan nabari daiteke bere lanaren arrasto sakona. Pribilejioa, plazerra eta ohorea da Haritz Dantzari Taldearentzat, dantzan emandako lehenengo urratsetatik Urbeltzeniaren iturri ...

Gehiago irakurri

Orain arteko erantzunak

EDBren blog berria

2007/07/29

Bai, egia esan bitxia da EDBk Interneten daraman politika. Webguneak sortu eta sortu, baina badirudi bakoitza bere kasa ari direla eta esango nuke batzuk nahiko utzita daudela. Orain 8-9 urte Gipuzkoako EDBk sortu zuen EDBren lehen webgunea. Gero Iparraldeko EDBk beste bat sortu zuen. Bazirudien euskaldantzarienbiltzarra.com izango zela EDBren webgune nagusia eta han jarraitu ahal izango genituela EDBren ekintzen nondik norakoak. Baina handik gutxira Arabako Dantzarien Biltzarrak berea sortu zuen. Gerora Bizkaiko Dantzarien Biltzarrak Dantzanet sortu du, eta orain arteko guztien artean biziena berau izango zela zirudien, baina momentuz erritmo gora-behera handiak erakutsi ditu. Bitartean Iparraldeko EDBk bloga jarri du martxan eta beraien zuzendaritzaren bilera guztien berri ematen dute bertan, alde horretatik behintzat transparentzia lezio ederra ematen ari dira. Eta orain EDB nagusiak beste blog bat sortu duela ikusten dugu. Jakina da EDBko ordezkaritza bakoitza elkarte autonomoa dela, baina bere ekintza eta komunikazio saiekeretan "batasun" irudi bat trasnmititzeko ahalegina egin izan da. Interneten ordea bakoitza bere kasa dabilela ikusten da.

Hona helbideen bilduma EDBren sarean ez galtzeko...

Arabako Dantzarien Biltzarra: http://www.arabadantzarienbiltzarra.com/ Bizkaiko Dantzarien Biltzarra: http://www.dantzanet.net/ Euskal Dantzarien Biltzarra: http://www.euskaldantzarienbiltzarra.com/ Iparraldeko EDBren bloga: http://www.iedb.blogspot.com/ EDBren bloga: http://dantzariak.blogia.com/

batez ere dantza garaikidea

2007/06/26

Aurreko urteetan emandakoak ikusita badirudi batez ere dantza garaikidea sustatu nahi izaten dela diru-laguntza horiekin. Hala ere deialdian nik ez dut aurkitu dantza motari buruzko aipamen zehatzik. Estiloari dagokionez "bira artistikoen" atalean bakarrik dago aipamen bat:

"Ezin izango dira diruz lagundu jarduera hauek: – Izaera amateurra duten dantza folklorikoko erakustaldi edo jaialdietan parte hartzeko proiektuak."

Euskaltzaindiaren arabera Bilbo

2007/04/18

Euskaltzaindiaren arabera Bizkaiko hiriburuaren euskal izen ofiziala Bilbo da: http://www.euskaltzaindia.net/jagonet/galdera.asp?hizkuntza=eu&id;=447

zirrara

2007/02/21

Egia da Ana, inauteriak bortitzak dira maiz, eta umeentzat heavyak gertatzen dira batzuetan. Gure Izar hartzarekin beldurtu zen ostiralean eta kosta zitzaion lasaitzea. Izan ere inauteriak ez dira ume-jolasa. Eta umeek ere azkar ikasten dute beldurgarri bezain erakargarri gertatzen zaizkien jai horiekin gozatzen.

Ikusle bakoitzarengan inauteriak duen eragina ezin jakin nik. Giroa bizi-bizia antzematen da egoera horietan, eta urteroko errituala izan arren, pertsonaia eta egoera horiek adrenalina topera jartzen dutela antzematen da. Hortik aurrera onena bakoitzak bere esperientzia bizitzea da. Ondo bizi zuek ere!

datorren urtean ere

2007/02/21

Bai Aritz, horixe dute ona (eta txarra) inauteriek. Datorren urtean berriz etorriko direla, eta datorren urterarte ezin dugula haiekin gozatu! Iruñean esaten duzuen bezala, gutxiago falta datorren urteko jaietarako.

Ur handiak dira horiek niretzat

2007/01/26

Ni ez naiz gai sentitzen Urbeltzen proposamen horiek bere neurrian eztabaidatzeko. Bere teoria eraikitzeko erabilitako materialak, informazio andana, analisirako tresnak eta ortzadar bibliografikoak gehiegi dira niretzat. Egia da hasiera batean harrigarria gertatzen dela planteamendua, baina teoria bat esaldi bakarrean laburbiltzeak dakarren sinplifikazioa gainditu eta bere konplexutasun osora hurbildu ahala eskema nahiko modu lojikoan antzeman daiteke. Durangaldeko ezpata-dantzariak eltxoak direla esatea da gehiegizko sinplifikazio horren ondorioa. Oinarrian Urbeltzen proposamenak dio inauteriei lotutako hainbat tradizio (mozorrotzeak, puska biltzeak, kuestazioetan dabiltzan dantza taldeak, txintxarri eta ezkilak dantzarazten dituzten pertsonaiak, e.a.) alde batetik, eta udako jaietan agertzen diren beste zenbait tradizio (ezpata-dantzak, trokeo-dantzak, e.a.) nekazaritzaren arerio nagusiaren aurkako erritual babesle bezala hartu behar direla, eta etsai nagusi horiek intsektuak direnez, intsektuak uxatzeko errito konjuratorioak izango liratekeela tradizio horiek. Nekazariek intsektuen "mozorroak" jantzi eta haien jokabide batzuk baliatzen dituzte konjuro hori egiteko. Horixe litzateke muinaren sinplifikazioa, eta Durangaldeko ezpata-dantzariena testuinguru zabal batean ulertu beharreko adibide bat.

Teoria bere osotasunean baliagarria den? Ur handiak dira horiek niretzat. Azken baten Frazer-ek proposatutako teoriari buelta ematera dator Urbeltz. Frazerren teoriak eraman zituen Europako folkloristak ia-tradizio guztietan lurraren emankortasuna bilatzera. Horren ondorioak oraindik toki askotan irakurri eta entzun daitezke. Adibidez, Otsagiko dantzariek lurra kolpatzen dutenean makilekin, beti izango da norbait azalduko dizuna lurra esnatzen, iratzartzen ari direla, loratu eta uzta ona eman dezan. Azalpen hori Frazer-en teorietatik ateratako ondorioen aplikazio praktiko (eta sinplekeria) da. Erabiliaren erabiliaz topiko bihurtu dena. Adibideak zalantza handiak sor ditzake, eta hori bakarrak entzunda muturra okertuko luke batek baino gehiagok. Baina Frazerren teoria hori baino gauza askoz konplexuagoa da. Eta Frazer-en lanak kritikatzeko gai sentitzen ez naizen moduan, Urbeltzenak ere nire gaitasunetik kanpo daude.

Hala ere Urbeltzen liburu hauek irakurrita badago ideia bat nahiko argi geratzen zaidana. Europako bazter desberdinetan, hizkuntza, historia eta bizimodu desberdinak izanda ere, hainbat tradizioetan nabarmenak diren antzekotasunak harrigarriak gertatzen dira. Eta horien guztien atzean zer dagoen ez dakit, baina zerbait, eta itxura guztien arabera, zerbait komuna, badagoela begibistakoa gertatzen zait. Eta horretaz konturatzeko balio du gutxienez Urbeltzen lanak.

Arño Bordazaharre Etxahun beraz!

2006/11/22

Osatu dut testua zure laguntzarekin Unai. Eskerrikasko!

bai, konturatu naiz

2006/11/17

Bai, Kutx ala pil aipatu duzunean konturatu naiz zu zinela. Ondo segi! oier.

Martin Hegobürü

2006/11/17

Eskerrikasko Jon! Barkoxen izan al zinen zu ere? Ezagutzen al dugu elkar? oier.

konformatu beharko

2006/11/15

Pena da jardunaldietako onena ez dudala kronikan jaso. Izan ere filmeak izan ziren onena, eta hemen hitzekin eta argazki batzuekin konformatu behar... oier.