Dokumentuaren akzioak
Aurreskua: Aurrez aurre
Gaur egungo aurresku edo gizon-dantza izeneko dantzaren zati musikalei eta koreografikoei erreparatzen badiegu (bai bertsio kolektiboan, bai indibidualizatuan), ikusiko dugu desafioa", aurrez aurre edo oilarren borroka ia modu orokorrean erabiltzen dela hasierako pieza gisa. Baina Azkuek lortutako testigantzei erreparatuz gero, pieza hau "aurreskua" protokoloaren amaieran baino ez zen egin behar, eta aurretik (XVIII. mendearen eta XIX. mendearen hasieran) Bizkaiko landa-eremuan (Durangaldeko elizateko aurreskua, Busturialdea, Lea Artibai, etab.) "Ardoak para gaitu dantzari" erabiltzen zen hasierako elementu gisa. Antza denez, Bizkaian eta Gipuzkoan aurreskulariak (aurrendari edo aurrenengoa) eta atzeskularia (azkendari) batera eta aurrez aurre egindako koreografia ikuspegi berritzaileago batekin lotzen da, "Soka dantza" mota horren solemnitateari erantsitako pieza dotorea.
Kronista edo bisitarien begiek edo dantza-gidariek desafio-jarrera izan dute, eta, horren ondorioz, gerra-eremu zoro bat sortu da. Gerra-eremu horretan, estrategia militar batzuk gertatzen dira, bi sexuen arteko gorteko edo harreman atseginak biltzen dituztenak, dantza sozial eta kolektibo protokolizatu horretan. Koreografia-garapenari erreparatzen badiogu, mugimenduak lurrekoak dira batez ere (punteatuak, joan-etorriak, biraketak edo "grabileta"), burukoarekin jolasten da (agur keinu handiak eginez txapelarekin edo txistera, trikornio eta bestelako kapela motekin) erabiltzeko mugimenduak eginez, eta baliteke hiri-eremuari lotuago egotea sorreran. Urratsen eta bilakaeren sekuentziazioak ez du parametro finko edo egonkor bat jarraitzen, eta hainbat aldaeraren artean hartutako jarraibidera egokitzen da, hots, dantzariaren edo musa pertsonalaren dantzarako eta interpretaziorako gaitasunera.
Euskal Errenazimenduko aurreskulariak izendatutakoek dirudienez, hiri eremuetan garatutako forma eta moduak baliatu zituzten nortasun eta erreferentzia ezaugarri gisa. Landa guneetan hain ohikoak diren eta ustezko prestakuntza edo heziketa koreografiko klasikoaren edo formalaren gabeziak bideratzen dituen berezko belaunaldietatik edo transmisio tradizionaletik aldendu nahian. Itxura dotorea bilatuz, gorputzaren eboluzioa, keinuen neurria eta oreka neurtua uneoro zainduz. Borroka erabili arren, agintari, bisitari ospetsu, aukeratutako bikote edo aurkari birtualaren omenaldia helburu zuen pieza izan da.
Dokumentuaren akzioak