"Lastozko panpina bat anden gainean, aulki batean eserita dela paseatzen da, pipa errez, erramu artean. Koplak kantatzen zaizkio eta ondoren erre egiten da", horrela laburtu zuen Mariano Jose Jauregik Olentzeroren festa 1966an Txistulari aldizkarian.
Olentzero nor den eta bere esanahiari edo jatorriari buruzko hipotesiak azaltzen saiatzen da. Hainbat izendapen dituela dio: Olentzero eta Olentzaro Oiartzun, Irun, Bera, Lesaka eta inguruetan; Orenzago Zarautzen; Orentzaro Donostian eta Lizarran eta Onenzaro Berastegin. Gipuzkoako hainbat eremutan agertzen da, Bidasoatik Zarautzeraino eta Nafarroa iparraldean.
Aspaldi haurrei kontatzen zitzaien Olentzero tximiniatik jaisten zen erraldoia zela dio, aurpegia belztuta eta begi gorriekin, "umeak zakuan sartu eta itsasora ematen zituela esaten zen Zurriolan eta zenbat lekutan pentsatzen zen igitaiarekin etortzen zela umeei lepoa moztera".
Jauregik dioenez, "botere handiko espiritutzat jotzen zen. Gabon gauen tximinietan enbor berezi bat ipintzen zen, besteak baino handiago zena edo itxura berezia zeukana, eta horretxek irudikatzen zuen Olentzero. Hurrengo egunean enbor hori, erdi errea atarira ateratzen zen; abereak sendatzeko botere magikoa zuen".
"Herrialdea kristautzearekin batera egurgilearen nortasuna eman zitzaion. Mendian lanean ari zela Jesus jaio zenaren albistea jaso zuen eta pozik eta presaka herritarrenagana hurbildu zen berri ona ematera. Belengo jaiotzan artzainek duten paper bera ipini zitzaion", azaldu du Jauregik. "Mendeetan zehar Olentzeroren historia sustraitu da Euskal Herrian, nahiz eta orain jaiotzak ipintzeko ohitura zabaldu den". Orain Olentzero bigarren mailako pertsonaia bihurtu dela dio, baina etxe batzuetan jaiotzaren ondoan ipintzen dela.
Mariano Jose Jauregi
Olentzero
Hace tiempo, en San Sebastián, decidieron restaurar un antigua fiesta vasca del día de Nochebuena: la fiesta de Olentzero u Olentzaro.
La fiesta se reduce a pasear en andas un pelele de paja, sentado en una silla que va fumando una pipa, entre ramos de laurel, cantarle unas coplas y después pegarle fuego.
¿Quién es este Olentzero? ¿Qué significa? ¿Qué origen tiene? Intentaremos explicarlo y hacer algunas hipótesis acerca de su origen. Olentzero es un personaje de Nochebuena; Olentzero tiene en su nombre diversas variantes. Se le llama Olentzero y Olentzaro en Oyarzun, Irún, Vera, Lesaca y sus alrededores; Orenzago en Zarauz; Orentzaro en San Sebastián y Lizarra, Y Onenzaro en Berástegui.
Esta intervención de Olentzero en Nochebuena no parece que existe más que en una zona de Guipúzcoa, que desde el Bidasoa alcanza hasta Zarauz y a la parte septentrional de Navarra. El personaje no llega a Vizcaya ni a Alava. El tipo de Olentzero tiene como dos personalidades; en una, probablemente la primitiva, es un personaje sombrío e importante que da miedo a la gente; en otra, es un tipo cómico que hacer reir.
La invención debió ser hacia el milenario, tomando en esa época la primera personalidad, y al ir cristianizándose el País comenzó probablemente a dejar de ser seria para convertirse en grotesca.
Antiguamente se contaba a los chicos que Olentzero era como un gigante que bajaba por la chimenea con la cara tiznada, con los ojos rojos y el aire fiero. También se decía que en Zurriola metía a los chicos en un saco y se los llevaba el mar.
En algunas partes se creía que venía con una hoz a cortar las cabezas de los niños.
Se le tenía también por un espíritu de gran poder. El día de Nochebuena había en la chimenea de los caseríos un tronco de leña especial, más grande que los demás o de figura extraña, que representaba a Olentzero, y el tronco medio quemado, que se sacaba al día siguiente a la puerta del caserío, tenía el poder mágico de curar a las bestias.
La segunda personalidad, que es la que toma al ir cristianizándose el País, es la de un leñador (eso significa Olentzero), que mientras trabajaba en el monte, recibió la noticia del nacimiento de Jesús y vino alborozado y presuroso a traernos la Buena Nueva, haciendo para los vascos el mismo papel escogido y con el mismo objeto que en Belén los pastores. Después de dar la noticia, a Olentzero, se le abre un apetito desatado, dándose un hartazgo de embutido y lomo, sucediendo lo mismo con el vino.
Llama la atención esta mezcolanza en la evocación al Misterio con el regodeco del hartazgo navideño. Sin duda hay que disculpar el hecho, teniendo en cuenta que el héroe es de un estrato modestísimo y sus reacciones son las de un hombre de instintos casi primarios. La vida de los leñadores y carboneros es dura y su trabajo rudo, lleno de privaciones.
Viejas canciones, estrañablemente sentidas por el pueblo, tales como “Gabon Kantak”, “Olentzero” y otras muchas recogen todo el hondo sentido, toda la mística y toda la alegría del gran misterio de la Navidad.
A continuación transcribimos la canción de “Olentzero”, que refleja con precisión a este personaje tan famoso en nuestras tradiciones Navideñas:
Emen eldu gerade
berri on batekin
gure embajadore
olentzerorekin.
Idiyak eta astuak
bere karuekin
zagi arduakin.
Olentzero juan zaigu
mendira lanera
intentziyuarekin
ikatza egitera
aditu zuenian
Jesus jayo zala
lasterka etorri da
guri esatera.
Olentzero guria
ezin degu ase
osorik jan diskigu
amar zerri gazte
lukainka ta solomo
makiña bat este
Jesus jayo da eta
konsola zaiteste.
Auzoko bi gizonek
lagunduz alkarri
atzo zagi bat ardo
diote ekarri
bere oyan ondoan
azkar zuan jarri
beti ura gogoan
emen dabil larri.
Ovan beste aldean
turroi bat aundiya,
aspalditik an dauka
legortzen jarriya.
ura dena jatean
ay zer egarriya,
Zegaitik bearko du
busti izatrriya.
Olentzero guriak
juan nai du etxera
sukalde besterrian
lasai afaltzera,
nafar ardo zarrakin
gazta bat jatera
eta gero patxaran
pipa pistutzera.
Olentzerok esan du
biotzer egiya
ikusgaria dela
aur jayo berriya,
begiyak dituela
Izar txit argiya
eguzki ederra dela
bere aurpegiya.
Orra, orra,
gure Olentzero
isherita dago
pia izpañian
arrautzatxuakin
kapoi pariakin
bigar merendatzeko
zagi arduakin.
Lo que no se ha podido explicar es la coincidencia del Olentzero con el motivo Navideño. No parece sin embargo que tengan relación de causa a efecto, sino más bien de mera coincidencia. Probablemente algún rito de la antigüedad, sobre el que vino a estamparse el Misterio, al ser interpretado por gentes humildes de los bosques.
Con el transcurso de los siglos la historia de Olentzero se ha enraizado a la Navidad del pueblo vasco, aunque hoy, en que se ha extendido la costumbre de los belenes, el “Olentzero”, vestido con el atuendo del campesino vasco, ha pasado a ser un personaje secundario, y en algunos hogares suele colocarse aún en un rinconcito junto al Nacimiento.
Txistulari 44 (1966) aldizkarian, 29. orr.
Azken urteotan Olentzero irudikatzeko eredu otzanagoa nagusitu bada ere, garai bateko Olentzerok aldarte anker eta beldurgarria ere bazuela erakusten du testu honek. Olentzeroren historiak eta tradizioak erakusten digun hainbat modutara gorpuztu eta irudikatu den pertsonaia izan dela eta aniztasun hori aldarrikatzeko "Olentzero Dantzan" deialdia egiten dugu: "bakoitzak bere Olentzero, forma eta itxura bereizgarriekin".