Dokumentuaren akzioak
Herri Musika jardunaldiak: Inauterien joan-etorria
Egitaraua
2010-11-27, larunbata
10:00etan, Hitzaldiak, Auzokalte Elkartean (Herri Musikaren Txokoaren ondoan)
- Emilio Xabier Dueñas: El Carnaval (re)convertido en Carnaval
- Kepa Fernández de Larrinoa: La regeneración de la vida en las formas de expresión poética del carnaval suletino
- Carlos Ortiz de Zarate: El carnaval rural de Asparrena: Ilarduia-Egino-Andoin
- Oier Araolaza: Koko-eskea eta koko-dantzak Eibarko aratusteetan
- Ernesto Dominguez: El Carnaval tradicional riojano
14:00 Bazkaria
15:30ean, Mahaingurua, Auzokalte Elkartean (Herri Musikaren Txokoaren ondoan)
Inauteriak berreskuratzeko era ezberdinak
- Moderatzailea: Josu Larrinaga
- Partaideak: Oier Araolaza, Federico Cocho, Emilio Xabier Dueñas, Kepa Fernández de Larrinoa, Ernesto Dominguez, representante del Carnaval de Salcedo, representante del Carnaval de Zalduondo
18:30ean, Ikusentzunezkoen bistaratzea, Oiartzungo Udaletxeko Areto Nagusian
Inauterien adibide ezberdinak
- Asparrenako inauteria: Ilarduia-Egino-Andoin
- El Carnaval tradicional riojano
- Koko-eskea eta koko-dantzak Eibarko aratusteetan
21:00 Afaria
2010-11-28 igandea
10:00etan, Tailerrak, Oiartzungo Udaletxeko Areto Nagusian
- Jean Raimond Mailharrancin/Beskoitzeko Oinak Arin dantza taldea: Lapurdiko inauterietako dantzak
13:00etan Beskoitzeko eta Oiartzungo inauterietako dantzen kale-erakustaldia Oiartzungo Doneztebe enparantzan
- Beskoitze (Lapurdi): Oinak Arin Dantza Taldea
- Oiartzun (Gipuzkoa): Ihote Taldea
14:30 Bazkaria
Antolatzailea: Herri Musikaren Txokoa
Laguntzailea: Oiartzungo Ihote taldea
Inauteria etenik ezagutzen ez duen aldaketan dago. Ez bere
zentzuan bakarrik, baita bere formetan, edukietan eta osatzen duten
ataletan ere.
Carnaval eta Carnestolendas terminoak aspaldiko testuetan agertzen dira. Garai hartako gizon eta emakumeentzat zuen esanahia, pentsa dezakegunez, ez zen gaur egun ezagutzen duguna. Beste edozeren gainetik, lasaikeria, zalaparta, jostaketa eta iskanbila... sasoia zen, ohikotik aldentzeko garaia. Hala eman digute behintzat aditzera hornitu gaituzten ahozko iturriek ospakizuna 1930eko hamarkadara arte, debeku erabakigarria, eta orain arteko azkena, gertatu aurretik, izan zenaz.
Baina, zalantzarik gabe, festa girotze hori beste zer edo zer ere
bada. Hainbat eta hainbat kulturaren historian izan duen
erakargarritasun horrek zentzu sinbolikoa baino gehiago, zentzu soziala
bilatzera bultzatzen gaitu; begien bistakoa abstraktua baino gehiago.
Horrek bestalde, ez dakar berekin hain gertu, edo urruti, dauden Gizarte
Historia, Psikologia, Soziologia edo Antropologia bezalako eremuetan
teoriak bilatzea.
Metodologiari eta ikerketarako ekintzen eremuari dagokionez,
oraindik uzten duen tartea ezin da azken urteetan egin diren lanekin
parekatu. Honek ospatzeko formula ezberdinei buruz eztabaidatzeko
behin-behineko foro bat merezi du, eta beharrezko egiten du, joera
berrienekin batera tradiziozkoak, funtsean baino gehiago itxuran,
direnak aztertuko dituen foro bat.
Mantendu diren ohiturak, berrikuntza nabarmenak eta hain nabarmenak ez direnak, parte-hartze jendetsuen aurrean
jendarte txikiena, erritu zaharren pixkanakako aldaketa: galera,
errekuperazioa, berreraikuntza, birsortzea edo sorrera. Era guztietako
emanaldiek dituzten atalak kontuan hartu eta ugaritzen dituzten
antzezteko formulak: pertsonen arteko erlaziozkoa; festa eta ekitaldien
osaketazkoa; identitatearen indartzekoa, norberarena eta bertakoa
babesteko; erkidegoa zerbitzatzekoa; turismoa erakartzekoa eta kanpora
begirakoa.
Emilio Xabier DUEÑAS
- Informazioa: Herri Musikaren Txokoa
Dokumentuaren akzioak