Dokumentuaren akzioak
Agenda

Patrick Hamilton: La carta roja
Noiz: 2025/10/18 12:30Non: Gasteiz, Artium Museoa

Tio Teronen semeak: Haurreskolari
Noiz: 2025/10/18 13:00Non: Segura
*2025eko Euskal Herriko Dantza Txapelketaren barne. Gure koadrila xelebrea ikastetxera bueltatu da! Bertan, gure bizitzaren parte izan diren egoera eta doinuen bitartez, une ahaztezinak biziberrituko dituzte. Ikasitakoa desikasten saiatuko dira, ikusleen eskutik, ikasketa-prozesu berri bat umorez eraikitzeko asmoz. Denak gelara, txirrina jo du eta!

Clo Plas: Palco placa
Noiz: 2025/10/18 13:00Non: Gasteiz, Artium Museoa
*2025eko Lotura Mekanikoak Performance Zikloaren barne. Placa Etxe aurrean jartzen dugun zementuzko masari esaten diogu «plaka», dena lokatzez bete ez dadin eta irtetean oinak zikindu ez ditzagun. Plaka hori bera terraza ere bada, auzokoekin hitz egiteko eta lagunekin jolasteko topalekua. Palco «Palko» deitzen diogu publikoa esertzen den barruko balkoi bati, baina palko deitzen diogu orkestra batek abesten duen toki altu bati ere. Beraz, biak, orkestra eta publikoa, palkoan egon daitezke. Palco Placa Guretzat, palko-plaka ikusleak eta abeslariak, lagunak, bizilagunak eta jende arrotza elkar daitezkeen zorutik goragoko topaleku hori da. Espazio horretan etengabeko zarata dago, eta, nolabait, ezaguna egiten zaigu; izan ere, etxera garamatza, bere iskanbilarekin. Xiana Ariasek (Fonsagrada, Lugo, 1983) eta Berio Molinak (Fonsagrada, Lugo, 1979) osatzen dugu Clo Plas. Gure lana ahozkotasunetik sortzen da, aldi berean intimoa eta arrotza den eta gure sorlekuaren zama osoa daraman mintzo horretatik, betiere keinu, tik eta fonema batzuk partekatzeak dakarren konplizitatearekin. Soinu ñabardura txiki horiekin, edo eskuaren mugimendu txikiarekin hari batetik tira egin eta jertse bat deseginez, ezer esan gabe hitz egingo bagenu bezala: gure komunitatearen beldurrez, gure balioez, antolatzeko moduaz, dibertitzeko modu

Baal: A&S Viajeras del espacio
Noiz: 2025/10/18 17:00Non: Irun, Amaia KZ
Magia plastiko eta piktorikoa duen obra surrealista, objektuei, dantzari, teknologiarekiko harremanari eta publikoaren parte-hartzeari esker sortua. "Hurbiltasunezko utopia", espazio partekatu baten bidez.
Ekoizpen eta erakusketa prozesuetan harreman-eredu hegemonikoei aurre egiten dien praktika artistikoa planteatzen dugu. Horretarako, Dadá eta Fluxus mugimendu artistikoetan jartzen dugu begirada. Bereziki, XX. mendeko hasierako mugimendu abstraktuan giltzarri izan ziren bi emakume artista erreferenterekin lan egin dugu modu kontzeptualean: Sophie Taeuber eta Aleksandra Ekster.
Bi artista horien interesa, alde batetik, beren estetika objektualean eta ikonografikoan datza, eta, bestetik, beren lana zabaltzean, duela gutxi arte gizon zuriaren begirada heteronormatiboaren pean idatzitako Artearen historiaren denbora-ildo nahasgarria aldatzeko mugimenduan lerrokatuz.

Zarena Zarelako: Herrikoa
Noiz: 2025/10/18 18:00Non: Getaria
Biarritzeko Temps d’Aimer edo Maitaldia dantza jaialdiaren baitan Zarena Zarelako konpainiak Herrikoa lana eskainiko du. 50 hamarkadako dantzaldi bateko giroan berriz sartuz, Fandango eta Joten historia dantzatua hainbat probintzia eta herritan, hala nola Asturiak, Galizia, Aragoa, Bizkaia, Lapurdi eta Bolibia praktikatuak diren moldean. Gonen itzuliei jarraikiz, kasketak buruan, tropa ederrak bertan mitxa kutsakorra alaiki helarazten du.

Estanis Comella: Module sustain type
Noiz: 2025/10/18 18:00Non: Gasteiz, Artium Museoa
*2025eko Lotura Mekanikoak Performance Zikloaren barne. Module Sustain Type testuarekin eta arkitekturarekin lotutako lan-ildo bat da, eta prestakuntza-prozesuen muturreko behaketa-eremuak proposatzen ditu, modulutik etenera. Hor sortzen dira posibilitate-egiturak, lehendik dagoenak, bere sustraian, bere izaera hedatzea ahalbidetzen duen heinean. MSTn transmisio mineraleko prozesuak lantzen dira datuek gai gisa nola funtzionatzen duten deskribatzeko, haien errealitatean eta prozeduretan baitago jasota aukera. Bizitza eratzen eta babesten duen itsasoaren gazitasuna, eta landaredia, euskarri emozionaleko sare konplexu bat elikatzeko eta drainatzeko biltzen gaituena. Hasteko, MSTk galdetzen du nola laburbildu esparru hori performatibitate-iturri batean, tresna gisa. Estanis Comellaren (Lleida, 1985) praktika osatzen duten elementuek portaera malgua dute, eta lanarekiko etengabeko kontaktua izatera egokitzen diren materialtasunak bilatzen dituzte. Ezkutuko eskultura-sentsibilitate batetik abiatuta, irudiek, testuek eta soinuak informazioa galtzen dute atmosferak eratzen saiatzen diren hurbilketa bakoitzean, non materialtasun horiek gainjarri eta zabaltasuna sortzen den. Praktika honen multzoaren azpian tenperatura jakin bat izendatzeko zailtasunean sortzen da euskarriak —hala nola argitalpena, espazioa edo zuzenekoa— blai egiten dituen eremu bat.

Erromeria Donostiako Txistulari Taldearen eskutik
Noiz: 2025/10/18 18:30Non: Plaza Berria, Donostia
Bagera Elkarteak eta Donostiako Udalaren Txistulari Taldeak antolatuta, euskal dantza tradizionalen inguruko erromeria ospatuko da Donostiako Plaza Berrian. Udalaren Txistulari Taldearen eskutik kalejira, fandango, arin-arin, muxiko, polka eta abar luzea ikasi eta dantzatzeko tartea izango da Aitziber Aiesta dantza maistraren eskutik.

Kresala: Hitaz Orhoit
Noiz: 2025/10/18 18:45Non: Donostia, Okendo Plaza
*Iturritik jaialdia 2025 Hitaz Orhoit basakeriaren eta zentzugabekeriaren biktima ikusezinen oroimenez sortutako lana da, gehienetan emakumeak protagonista dituena. Pieza subliminala, argia eta aztarna bere errautsetatik berpizten den arimaren babes espiritualerako mantu gisa dituena. Idatzi gabeko alegoriak dituen mundu oso bat, zeinen gure barnean bertikalki murgiltzean -eta hori da gure sortze-modua-, burugabeko basakeria ahazten ez duena. Obran keinua dantza gisa hartzen dute, bere ekintza enpatikoa barneratuz, hitzik gabeko gorputz-hizkuntza bati buruzko trama artikulatu bat zifratuz, non ekitea «izatea» den eta, beraz «egotea» esan nahi duen -ez «itxuratzea»-, ikusteko, entzuteko eta isiltzeko kode zahar eta zaharkituari kontrajarriz. Azken batean, zentzumenen pertzepziora zuzendutako antzezpen koreografiko bat da, non dantzariak bere itzala airean marrazten dakien, mugimenduaren sentsualitatea eta keinuaren emozioaren artean, dantza obraren benetako protagonista bakar gisa hartuz. Fitxa artistikoa:

María Salgado: Orientada a stein
Noiz: 2025/10/18 19:00Non: Gasteiz, Artium Museoa
*2025eko Lotura Mekanikoak Performance Zikloaren barne. Irakurri ditudan poeta guztien artean, Gertrude Steinek erakutsi dit hobekien idazketaren eta ahozkotasunaren arteko banaketa faltsua hausteko bidea, eta itxura neutraleko edozein aditz-ordena, patriarkatuarena kasu, desegiteko irrika. Pieza honetan, Steinen eragin handiena duten nire testuetako batzuk partekatzen ditut: Salitre eta Hacía un ruido poemak, Die 1, die eine 3 wurde piezako testu bat, eta Deja a ella probar. Un fragmento de «Patriarchal poetry» de Gertrude Stein performancea. María Salgadok (Madril, 1984) performancea eta idazketa uztartzen ditu munduarekin eta desioarekin, mundunahiarekin, konektatuko duen soinu baten bila. MAC Montreal (De lengua Trois (three) pieces), WKV Stuttgart (Die 1, die eine 3 wurde), MACBA (Lírica/3), Museo Reina Sofía (Deja a ella probar) eta Teatro La Abadia (Baldío dorado) espazioetan bakarkako performanceak aurkeztu ditu. Fran MM Cabeza de Vaca musikagilearekin batera, Jinete Último Reino lan eszenikoen trilogia sortu zuen, eta hainbat testuingurutan zehar ibili ziren, hala nola 39 Festival de Otoño edo auawirleben Teaterfestival jaialdietan. Argitaratu dituen azken liburuak Orientada a Stein, REKORD eta Salitre dira, eta El Momento analírico saiakera. Madrilgo Seminario Euracaren kide da, gaur egungo hizkuntza eta krisia ikertzen dituen ikerketa taldearena. Salgadok hiri horretan du bizilekua eta hor egiten ditu bere gauzak.

Txingili’K: Maxka’roa
Noiz: 2025/10/18 19:00Non: Bilbo, Berrikuntza Zentroa
Dikotomizatutako mundu batean dikotomizatutako erritual batek biziraun du. Egungo gizartearekin inolako antzik ez du, baina aldi berean, egungo gizartearen zuzeneko isla da Maskarada. Zibilizazioa eta basakeria aurrez aurre jartzea ez da kontu berria. Bi mundu, bi unibertso: garbia ala zikina, bertakoa ala kanpotarra, ordena ala anabasa, gorriak ala beltzak, ongia eta gaizkia, hegoa eta iparra, heriotza eta bizitza. Maskaradak planteatzen duen mundu zibilizatua eta basatia izango da ikuskizunaren abiapuntua baina bertako pertsonaiak, unibertsoak eta giroak zehaztugabetzeko ariketa batean, ongia eta gaizkiaren tartea lanbrotzeko. Lurralde ezezagun baten ezagutzan Aztoratzen gaituena baretzeko asmoz Iragana iraganean gera dadin
Lurra hil ez dadin
Airea mugi dadin
Alagera, libertatia, edertasuna
Dokumentuaren akzioak