Dokumentuaren akzioak
«Dantzaria altxatzen da lurrera jaisteko ahalik eta azkarren»
Dantzari honen taldeak 'Axeri boda' eskainiko du gaur Donostiako Victoria Eugenian
- Zu ez zaitugu atzo goizeko dan-tzaria.
- Ni hamalau urtekin hasi nin- tzen dantzan, Andoainen,
Lizar Makil taldean. Baneukan grina txiki bat eta halaxe hasi nintzen.
Badira bizitzan une enblematikoak, eta gogoratzen naiz Andoainen
Sanjuango festetan ezpata-dantza zoragarria ikusi nuela, hamalau urte
nituela. Argia taldea zen, orduan Gipuzkoako dantzen berreskuraketa
egina zuen eta ezpata luzeekin atera ziren. Hunkituta gelditu nintzen.
Nik dantza elementu hedonista bezala bizi dut, baina baita ere elementu
sozial eta ideologiko bezala. Ni dantzan nago... euskaldun sentitzen
naizelako. Nik alde identitario hori erreibindikatu egiten dut. Dan-
tzak energia berezi bat eman dit.
- Goizaldi-n jardun eta gero, Argia-ra pasatu zinen.
- Bai, ni beti Argiaren atzetik ibilia nintzen, baina
zirkunstantziek Goizaldira eraman ninduten. Urbeltzek deitu egin zigun,
ea parte hartuko genuen bere proiektu berrian, gero Zortziko
izango zen horretan. Garbi neukan baietz. Ordurarte neraman bideari ez
bainion etorkizunik ikusten. Urbeltz ondo ezagutzen nuen eta oso
irudikapen potenteko gizona irudi-tzen zitzaidan. Halaxe, gaur arte.
- Eta dantza-maisu bihurtze hori nola izan zen?
- Maisu izateko korpus teoriko bat behar duzu. Eta alde
horretatik, Urbeltzek egin duen lanketa klabea izan da. Ordurateko
maisuen molde haiek (Pujanatarren, Olanotarren, Maurizio Elizalderen
moldeak) praktikan apurtuta zituzten dantza-taldeek beren izakerarekin,
eta hori berreskuratzekotan beste era batera egin behar zen. Orduan
kontestualizatzen hasi ziren gauzak, eta konturatu ginen euskal dantzak
Europako kontestu baten barruan zeudela. Hemen ez dago eskolarik,
akademiarik, unibertsitaterik, dantza-maisu titulua ematen duenik (ez
dakit komeni den ere) eta praktikak ematen du; dantzariek onartzen
bazaituzte maisu moduan, bazara maisu, bestela ez zara.
- 'Axeri boda'-k «Argiaren seilua» daukala esan zenuen aurkezpen egunean. Zer da seilu hori zehatz?
- Dantza bere osotasunean har-tzea. Dantza ez da ariketa
fisiko hutsa, ez da koreografia bat bakarrik. Azken batean, da ulertzea
dantza bere kontestuan ipini behar dela. Eta zein dira dantza
tradizionalen kontestuak?: dira erritoak, dira protokoloak eta dira
atzetik dauden metaforak eta sinboloak. Adibidez, ez baduzu ulertzen
metafora horien atzetik mundu magiko bat dagoela, sekula ez duzu Axeri boda-rik
egingo. Eta arlo fisikoari dagokionez, saiatzen gara dantzakera
tradizionala ulertzen eta eusten. Gure dantzak telurikoak dira.
Adibidez, dantza klasikoan erreferentzi puntua zerua da. Dantzaria,
zenbat eta altuago igo, orduan eta dizdiratsuagoa izango da. Gure
dantza tradizionalean, dantzaria altxatzen da lurrera jaisteko ahalik
eta azkarren.
- Argia saiatuko da beti zirrararen bat eragiten, ala?
- Argia-k beti landu nahi izan du metaforaren bat,
sinboloren bat. Elementu poetikoren bat bilatzen dugu beti. Eta zirrara
lortzeko badaude trukoak, adibidez musika.
- Espektakuluaren garaian bizi gara, eta jendearen arreta zuenganatzeko gero eta gauza espektakularragoak egin beharko dituzue.
- Bai, hori landu beharra dago, baina dantza tradizionalen moldea oso berezia da eta bere legeak baditu. Adibidez: ni Irradaka
egiten ari baldin banaiz, hau da, nesken dantza bat, eta batek esaten
baldin badit gaurko gustuetarako hori dantza geldoa dela, nik
erantzungo diot sentitzen dudala, baina ez dudala aldatuko. Nik
transmititu nahi dudan tenpoa tenpo geldia baita, mantra modukoa. Azken
batean, da esatea bezala gaurko poeta esanguratsu baten poesi
irakurketa ez datorrela bat gaur egungo gustuekin. Gu ez goaz
banguardismo merke batetik. Urrutiko adibide bat jarriko dizut: Riverdance.
Efektista da, eta seguru bat egiten duela gaur egun irudien munduak
eskatzen duen emaitza potente horrekin. Baina dantza aldetik ikuskizun
horrek ez du ezer esaten. Zera egiten du: elementu bat behin eta berriz
errepikatu.
- Zuen ikuskizunak eskaini izan dituzuenean harrera ezberdina sumatu al duzue tokiaren arabera?
- Ez bereziki. Aipatu ditzagun baserri mundua eta mundo
kaletarra. Gaur egun ez dago alderik! Baserrian bizi dena ere kaletarra
da!
- Lehenago esan duzu euskaldun sentitzen zarelako egiten duzula dantza.
- Bai, baina euskal dantza ez dut bizi modu hermetikoan.
Hain gureak diren gure Gipuzkoako eta Zuberoako dantzak, adibidez,
Probentza, Irlanda eta Ingalaterrako batzuen antzekoak dira. Areago:
Alemaniako batzuen antzekoak ere bai. Nire lehenbiziko zalditik jaustea
izan zen behin, Goizaldi taldean negoela, Ingalaterrara joan eta
Probentzako talde bat ikusi nuenean ttunttunakin, txirulakin eta
Zuberoako urratsak egiten. Modu manikeoan esanda: hori ikusita, bi
gauza egin daitezke: erabat desengainatzea edo ilustratzen joatea eta
konturatzea patrimonio handi baten parte garela. Gipuzkoako
ezpata-dantzak ez dira gureak soilik, Sevillan ere egiten dira, eta
Nurenberg-en.
Dokumentuaren akzioak