Dokumentuaren akzioak
«Gerlen gainetik, Afrika aldatu nahi duen gazteria kontziente bat ere bada»
Ibrahima Ndiaye 'Kaolack' - Dantzaria
«Dantzaren
bidez bizi gara, eta beraz, dantzaren bidez garaituko dugu», horretan
sinesten du buru-belarri 26 urteko Pape Ibrahima Ndiaye Ndiaye Kaolack
dantzari senegaldarrak. Eskola aspaldian bazterturik, ura saltzen
handitu dela, karrika izan du hezitzaile nagusi. Agian, karrikatik
etorri zaio dantzaz mintzatzeko orduan ageri zaion gosea.
Dantza maite du, dantzan aritu nahi du eta dantzaz
erresistitu nahi du. «Gure kultura zoragarria da. Eta, beraz, artista
gisa, bil dezakedan informazio guztia bilduko dut nire heriotzaraino
ahal bezain artista handia izateko. Zurginak, harginak, irakasleak,
garbitzaileak, den-denek egin dezakete gauza bera. Ez da azpilanik.
Bakoitzak bere lana egin eta bere maneran erresistitu dezake sistemaren
aurka. Pobrea beti pobre izaten segitzera behartzen duen sistemaren
aurka. Beti eskean ibiltzera behartzen gaitu Europak, eta aldi berean
gure aberastasuna ebasten segitzen du».
Karrikako ur saltzaile izatetik egin du bide Kaolack-ek.
Betidanik artista izan nahi zuela jakin eta, familia azkenean
konbentziturik dantza ez dela neskentzat bakarrik, Dakarren hasi zen
dantza ikasten. Laster Germaine Acognyren Harearen Eskola handian sartu
eta, horri esker, munduan zehar dabil orain.
Gaur, Miarritzera J'accuse izeneko bakarkako dantza
ekarriko du. 20:30ean Gare du Midi aretoan izanen da, Hego Afrikako
Inzalo D.T.C. eta Kongoko Baninga konpainiaren ondoan. Guztiak, Danse Afrique Danse
izenburuko Afrika eta Indiako Ozeanoko koreografien 7. trukaketen
irabazleak dira. Sariak eskaini aukera bereziki beste afrikarrekin
nahasteko aukera bezala ikusten du Kaolack-ek: «Hegoafrikar,
senegaldar eta kongoarrak nahasirik gaude. Politikariak hori ezin
lorturik dabiltza. Argazkian denak elkarrekin irriz ikusten dira, baina
dena faltsua da. Ez dute elkar maite. Beti afrikar batek du beste
afrikarra hiltzen. Dantzariok, aldiz, elkarrekin gabiltza. Gauero indar
baikorra barreiatzen dugu. Badela besterik erakusten. Telebistan ikus
daitezkeen gerla eta horrelakoen gainetik Afrika aldatu nahi duen
gazteria fresko bat badago. Kontziente den gazteria. Guztiak ez gara
bortxatzaile sadiko kriminal batzuk. Afrika guztia ez du ihesak
kutsatua».
Haurride afrikarrei mintzo
Kanpokoei erakutsi eta barnekoak inarrosi: «Haurride afrikarrei
frogatu nahi diegu ez dugula Europaren beha egon behar, guhaurren esku
da gure herrien garatzea». Anartean, obra hau Europan gaindi ematen ari
dela, Afrikan ezin emanez dabil, nehork ez du gonbidatzen. Etsitu gabe,
berdin segitzen du Kaolack-ek, arrunt bereganaturik oraino
egitekoa duen bideaz. Noizbait agian, bere dantzak eta bere besteenak
erakusteko leku bat sortuko duelakoan, «egiazko espazio bat eta ez
orain bezala egiten diren kopiatze huts horietakoa», J'accuse
obrarekin (Akusatzen dut) hori guztia eta gehiago esaten dabil:
«Egiazki gertatu zitzaidan istorio batetik abiatu zait ideia. Marokon
Visa bat eskuratu behar nuen Italiara dantzatzera joateko. Baina ez
naute joaten utzi, nire pasaportea faltsua zelakoan. Nonbait, jarrera
hori ulertzen du. Europaren mugan diren herri horiek beldurtuta daude,
Europak gaztigatzen ditu alimaleko isunak ordaintzera behartzen
dituztelako. Zuriak ez du ezagutzen nor den nor. Beltz bat ikusten du.
Agian, nik Kaolack gisa gauza baikor bat egiten badut, behar bada zuriak nire haurridearen baitan ere zerbait baikorra ikusiko du».
Dokumentuaren akzioak