Dokumentuaren akzioak
Hitzak dantzatzeko bidea
Antzokian eseriko zara, beldurrez agian. Zer espero dezakezu euskal
dantza, poesia eta antzerkia uztartzen dituen zera batetik? Itxarongo
duzu pixka bat, argiak itzaliko dira; offeko ahotsek eta irudi
proiektatuek ferekatuko dizkizute, apika, zalantzak. Gauza asko taula
gainean, helburu bakarrarekin: zu zeu eserlekuan iltzatzea, hunkituta,
nork daki. Eta joango zaizkizu apurka aletzen, uztartzen, hitz egiten
mugimenduak, musikak, poemak. Mugimenduak ere poetikoak izan
daitezkeelako, euskal dantzetatik abiatutako pausoak egungo kezkez ere
mintzo daitezkeelako, antzerkiak herri baten sentimenduetan tatuaturik
dauden hitzak eta esperientziak konpartitzeko balio lezakeelako. Eta ez
zara izutuko, badelako intimitaterako, sentsualtasunerako, poesiarako
tarterik. Ametsen erbeste gozora bilduko zara.
Tanttakako Mireia Gabilondorekin eta Kukaiko Jon Mayarekin bildu gara,
banan-banan hitz egin dugu, aurrestreinuz aurrestreinu dabiltzala,
lerro hauek argitaratzean burutu berria izango den Donostiako Antzerki
Azokako estreinaldiaren atarian. Mayak aipatzen duenez “lan hau ulertu
behar da Kukai eta Tanttaka aurretik dugun elkarlanaren bidean”. 1937
izan zen lehenengo lana, duela zazpi urte. Otehitzari biraka izan zen bigarrena, eta Hnuy illa…
ikuskizuna batez ere elkarrekin lan berri bat egiteko gogotik hasi da.
“Argi genuen elkarrekin lanean jarraituko genuela, eta horrela hasi
ginen pentsatzen zeri buruz”.
Bi taldeen arteko elkarlanak Joseba Sarrionandiaren testuak oinarri
hartzen baditu ere, ez zuten hura abiapuntu izan. Bidean topatu zuten,
lan berria prestatzen hasi zirenean. Mayaren hitzetan, hasieratik
nahiko garbi zeukaten dantzan gehiago landu nahi zituztela bikote
harremanak, pertsonen artekoak... eta hori poesiarekin egin nahi
zutela. “Gauzak irakurtzen hasi ginen, dantza batzuk probatzen, eta
tartean Sarriren zenbait testurekin lan egiten. Pixkanaka bere obran
sartzen joan ginen, hainbeste dauka, hain anitza eta hain ona...
Engantxatzen joan ginen, eta ikusi genuen ikuskizun osoa hortik joan
zitekeela”.
Mireia Gabilondo ere ildo berean mintzo da. “Poesia erabili nahi genuen
ikuskizuna egiteko. Poeta horien artean hasieratik Sarri zegoen,
niretzako euskal poesian erreferente bat delako. Eta konturatu ginen
hainbeste zeukala Sarrik berak, bakarrik ere nahikoa zela. Gainera
horrelako zerbait merezi zuen”.
Gabilondorentzat ez da izan Sarrionandiaren lanera gerturatzeko lehen
tentaldia. Orain dela hamabost urte poesia errezitaldi batzuk egiteko
asmoarekin aritu zen Asier Hernandezekin elkarlanean. “Azkenean ez zen
inora iritsi, baina ibili ginen Sarriren poesiarekin bueltaka.
Batzuetan zikloak horrelakoak izaten dira: denbora behar izaten da
berriro norabait iristeko, eta ikuskizunean entzuten diren ahotsen
artean Asier Hernandezena dago”.
Urteak ordea ez dira debalde pasatzen eta Sarrionandiak berak liburuak
kaleratu ditu epe horretan. “Liburu batzuk oraindik ez zeuden duela
hamabost urte, beste poema batzuekin ibili nintzen lanean, baina
ordukoak ere sartu ditut oraingo honetan. Bere poesia guztia ez nuke
esango, baina gehientsuena behintzat begiratu eta berrirakurri dut;
Zailena aukeraketa egitea da, baina bide polita izan da”.
Poesiak ikuskizun honetan leku berezia duen arren, funtsean dantza
ikuskizuna dela azpimarratu dute biek, eta hortik ulertu behar dela
sortze prozesua ere. Mayak aurreko lanekiko aurrerapausoa ikusi du, edo
beste zerbait probatzeko beharra behintzat. “Dantza tradizionaletik
gatoz eta aurreko ikuskizunetan oso modu koralean egin dugu lan, talde
oso homogeneoa ikusten zen agertokian. Horregatik baneukan gogoa beste
modu batera lantzeko, pertsona bakoitzak nortasun gehiago har zezala
agertokian eta bakarkako, binakako, hirunakako gauzekin jolastea”.
Tankera horretako irudiak lantzeko bidean murgildurik poesiarekin egin
zuten topo. “Dantza estilo hau islatzeko bidea izan da”. Aldi berean
ideia beretik musika ere sortu da, eta azkenean musika eta dantza
elkartu dituzte.
Gabilondoren iritziz dantza ikuskizuna da, batez ere, Hnuy illa...
“Lan batean sartzen naizenean politena izaten da norabidea niretzat ere
sorpresa izatea. Sarriren unibertsoan sartu eta bere poemek zer esaten
didaten, zer emozio eragiten didaten... Ikuskizun hau puzzle txiki
baten modukoa da, gai asko hartu ditugu eta horrekin bide bat egin”.
Sarrionandiaren poemetako gaien artean, nola ez, erbestea dago. “Bada
poema bat horri buruz portugesez idatzita dagoena: argi nuen hasieratik
sartu egin nahi nuela eta fado bat egiteko gainera. Baina beste batzuk
bidean aurkitu ditut eta bat-batean tartetxo bat eduki dute, nik neuk
espero ez nuena”.
Sormen puzzlea
Asko dira tankera honetako sortze prozesuan bat egin beharreko piezak:
testuak aukeratu, dramaturgia definitzen joan, offeko ahotsak grabatu,
irudiak sortu, koreografiak prestatu... Eta horri guztiari forma
bateratu bat eman. Maya eta Gabilondo hastapenetik etengabeko
hartu-emanean egon dira, batetik dantzak probatzen, sortzen eta
aukeratzen, eta bestetik gidoiari eta testuen erabilerari forma ematen.
Momentu batetik aurrera bi bideek bat egin dute entseguetan.
Gabilondok intuizioa du lanerako bidelagun. “Ez naiz oso metodikoa.
Norabidea definitzeko hitz bat aukeratzekotan emozioa aipatuko nuke
nire kasuan”.
Mayaren esanetan hasieratik izan dute elkarlana. “Prozesuan gaudenean
eta ondoren ere Mireia eta biok erabat elkarrekin goaz, nahiz eta
gainontzeko eragile guztiak beren kabuz ari diren. Lan prozesu honetan
adibidez gu biok ideia lantzen ari ginen bitartean ni dantzariekin ari
nintzen jada gauzak probatzen, eta aldi berean Mireia poemak irakurtzen
ari zen, aukeratzen… Elkarri asko eskatzen diogu. Iristen da momentu
bat gu jada dantzak nahiko osatuta dituguna, gidoia ere nahiko
aurreratua, musika prest... Eta denak aldi berean jartzen gara martxan”.
Tradizioa sorbide
Deigarria da halaber euskal dantzen aldeko Kukairen apustua. Mayak argi
du Euskal Herrian oso dantza tradizio aberatsa dugula. “Hala ere guk
momentu honetan egiten duguna ez da dantza tradizionala, ez da
folklorea, hortik gatozen arren eta gure esparru naturala hori den
arren. Lan berri honetan uste dut beste aurrerapauso bat badagoela eta
beste lengoaia batzuekin uztarketak oraindik eta nabariagoak direla”.
Kukairen sorreran bertan suma liteke, Mayaren esanetan, tradiziotik
abiatutako sorkuntza propioa lantzeko grina. “Hasierako asmoa hori zen,
1937 gaiagatik eta testuinguruagatik tradizionalena da, Otehitzari biraka beste urrats bat da eta Hnuy illa…
beste bat. Dantza tradizionala erabiltzen dugu lan tresna modura.
Dantza garaikidea, klasikoa edo flamenkoa dantza estiloak dira, hori
nahi duzuna espresatzeko erabil dezakezu. Horrela ulertuta guk momentu
honetan euskal dantza tradizionalarekin lan egiten dugu urratsak eta
mugimenduak bilatzeko, baina hortik aurrera askatasunez jokatzen dugu”.
Asmo horren bidean gakoa suertatzen ahal da dantza ikuskizuna
antzerkiaren ikuspegitik lantzea. Tanttakak eskaintzen ahal dio hori
prozesuari, Gabilondoren eskutik. Maila horretan Hnuy illa...-n une
koralekin batera bereziki azpimarratu dira bikote harremanak, une
intimoak eta sentsualak, interpretazio aldetik lan gehiago eskatzen
dutenak. “Beraiei agian gehien kostatzen zaiena da, dantzariak izanik,
eta gainera euskal dantza tradizionaletik abiatuta, zaila delako:
euskal dantzan ez da emozioa erakusten, edo ezer gutxi”. Lan ugari
eginez zeharkatu dute hirugarren ikuskizun honetara iritsi arteko
bidea: “Dantzariek pixkanaka ikasi dute adierazkorrago izaten
aurpegiarekin edo dantza egiteko moduarekin. Hori askotan esaten diet,
nahiz eta pausoak aurrez ezarrita egon, oso ezberdina dela modu batera
ala bestera dantzatzea. Oraingo honetan biren arteko koreografia batzuk
egitera jo dugu. Ezberdina da”.
Jon Mayarekin batera Vanesa Castaño, Eneko Gil, Ibon Huarte, Alain
Maya, Urko Mitxelena eta Nerea Vesga dira Kukai taldeko dantzariak.
Kukai sortu zenetik, Tanttakarekin jarraitutako ildoaz gain, ugariak
izan dira burututako bestelako lanak. Mayak gogoan du nola hasi ziren
2001. urtean lanean. “Nik banuen buruan ideia bat, baina saiakera bat
zen, ez zegoen aurrekari askorik, dantzari oso gazteak ziren… Azkenean
pixkanaka-pixkanaka joan gara gure esparruan kokatzen. Lehenengo proba
egitetik urtean berrogei bat emanaldi egitera pasa gara. Momentu
honetan talde sendoa gara, bai maila artistikoan baita antolakuntzan
ere”.
Gaien sinbolismoa
Ez du erraza izan behar jendearen, balizko ikusle potentzialen gogoan
biziki iltzaturik egon daitezkeen gaiak lanerako oinarri izatea. Mayak
aipatzen duenez sakontzea eskatzen du. “Azaletik landu ezin diren gaiak
dira, bestela oso ebidentzian gelditzen baitzara. Oharkabean pasatzen
ez diren figura edo gertaera batzuk dira, ikuskizuna ateratzen den
momentutik jendearen arreta eta kuriositatea pizten du, eta horrek
ardura sortzen du”. Oteitza ala Sarrionandia izan, bakoitzak badu bere
oihartzuna. “Oteitzaren kasuan bere figurak atzetik dakarren
guztiarekin, aldeko eta kontrako zera guztiekin, sumatzen zen inguruko
pisua. Kasu honetan gehiago izan da ardura pertsonala, errespetua; ez
da Sarriri buruzko ikuskizuna, Sarriren obra erabili dugu eta
pertsonari errespetua zor zaio. Alde horretatik borondate onarekin,
errespetuz eta intentzio onarekin egina dagoenez jendeak horrela
hartuko duela espero dut; egia esan orain arte ez dugu inolako arazorik
eduki”.
Hnuy illa… ikuskizunaren sormen prozesuari buruzkoak gustura entzun
baditugu ere, misterioari lekua utzi behar zaio, ikusleak bere gogoeta
egin dezan. Gabilondoren hitzak ekarriko ditugu hortaz, lerro hauei
amaiera emateko: “Hainbeste hitz egin eta gero beti esaten dut
ikuskizunak ikusi egin behar direla, ez du ezertarako balio kontatzea
nik zer egin dudan, zer egin nahi nuen… Egina dago eta orain ikusi egin
behar da, eta bakoitzak bere konklusioak atera ditzala”. Horra lerro
hauen irakurlearentzat gonbita, eta lekukoa.
Kukai-Tanttaka
Dokumentuaren akzioak