Dokumentuaren akzioak
Gizonen neurrira
Ikerketa bat kaleratu dute, eta jai gehienetan andreak baztertuta daudela agerian utzi
«Irun eta Hondarribiko alardeetako auziek beste errealitate asko
ezkutatu egiten dituzte; elkarrizketak egin ditugunean, herri askotan
esan izan digute: 'Gu ez, gu ez gara horrelakoak, hori astakeria da'.
Baina jaiak aztertzen hasi, eta gehienetan ageri dira aztertzeko moduko
gauzak. Generoaren ikuspegitik, ezberdintasunak ohikoak dira ia festa
guztietan». Beatriz Moral antropologoaren hitzak dira. Farapi enpresako
kidea da, eta iragan abuztuan lan bat plazaratu zuen, lankideekin
batera, Gipuzkoako Foru Aldundiaren enkarguz: Gipuzkoako lurralde historikoko jaiei buruzko azterketa, generoaren ikuspegitik.
Azterketan, festarik gehienak gizonen neurrira egindakoak direla ikusi
dute. «Argi eta garbi». Ildo horretan, interesgarria deritzote,
ikerketa horretan oinarrituz, jaietan ere genero ikuspegia txertatzen
lagun dezakeen gida bat egiteari.
«Izan ere, jaietan agerian geratzen dira gizartean oraindik
ere oso sustraituta dauden mugak», ohartarazi du Beatriz Moralek.
«Aztarna sinboliko ikaragarria dago festen muinean. Ordena sozialaren
isla dira festak, eta gizartearen barruan, aldatzen zailena, oinarri
sinbolikoa da». Gipuzkoako Batzar Nagusietako Berdintasun Batzordeak
eskatuta enkargatu zuen lan hau Gipuzkoako Foru Aldundiak. Bertan,
ikertzaileek festa modu zabalean aztertu dute, hainbat ikuspegitatik.
Errealitatea islatzeaz gain, hainbat gomendio eman dituzte,
apurka-apurka, emakumea jaiaren bazter eremuetatik muinera eramateko.
Gomendio horiek gida bat egiteko abiapuntua izan daitezkeela uste dute.
Hona azterlanaren zertzelada nagusiak:
Gastronomia
Gastronomian, jaiarekin lotutako beste hainbat alorretan
bezala, argi eta garbi ikusi dute generoen arteko ezberdintasuna.
«Emakumeek festetan sukaldean jarduten dute, batez ere, jakiek izen
propiorik ez dutenean; amak egindako jakiak dira, amonak egindakoak».
Elkarte gastronomikoen itzala luzea da, eta horietatik at jarduten dute
emakumerik gehienek. «Gastronomia lehiaketak-eta egiten direnean,
esaterako, egia da askotan ez dutela galarazten emakumeen partaidetza,
baina emakumeak, oro har, eremu horietatik oso urrun daude, eta zaila
da beraientzat parte hartzea». Ikerketan argi bereizi dituzte
sukaldaritza publikoa -«gizonena»- eta etxeko sukaldaritza
-«emakumeena»-. Emakumeen lanari «bere balioa emateko» jarduerak
sustatzeko eskatu dute.
Jantziak
Janzkera ez da neutroa. «Danborradei dagokienez, argi ikusi
dugu hori», dio Beatriz Moralek. Donostiako danborrada aztertu dute
bereziki, eta argi ikusi dute andreak eta gizonak parez pare
jardutearen alde egin duten danborradek, oro har, sukaldari jantziaren
alde egin dutela. «Soldadu eta urketari jantziei uko egin diete».
Sinbologia handiko jantziak dira biak, eta «femeninoa eta maskulinoa»
zer den erakusten dutenak. Adibide interesgarriak ere ikusi dituzte.
«Lezon, esaterako, ikusi dugu, danborradan kantinerak daudela, eta
kantineroak ere bai». Rolak apurtzearen aldeko ahaleginak indartzeko
deia egin dute ikerketan. «Gizon batek kaldererotan emakumez jantzi
nahi badu, jantz dadila, eta emakume batek, ordea, kaldereroz jantzi
nahi badu, berdin... Ez zaio garrantzi handirik eman behar. Pertsonaiak
dira, ez dugu ahaztu behar hori».
Kultura
«Kultura gehien kontsumitzen dugunak gara emakumeak, baina
inoiz gutxitan gara protagonistak; jaietan ere hori bera gertatzen da».
Beatriz Moralen arabera, gogoeta eskatu diete jai egitarauak antolatzen
dituztenei, eta era batera edo bestera, emakumeen sorkuntzei eta
emakume sortzaileei leku egiteko eskatu dute. Bereziki nabarmendu dute
jaiei buruz-eta egiten diren hitzaldi eta antzekoetan inoiz gutxitan
hartzen dela aintzakotzat genero ikuspegia. «Eta horrek jaien inguruko
irakurketak betikoak izatea eta betikotzea dakar». Jaietako bertsolari
lehiaketei ere erreparatu diete: «Oso emakume gutxik hartzen dute
parte».
Festen antolaketa
«Antolaketan ere arazoak ohikoak dira. Emakume askok ez dute
parte hartzen, arlo guztiak bateratzea oso nekeza delako, bilerak,
esaterako, 19:00etan izaten direlako». Emakumeentzat egoera zaila
islatu du, berriro, Begoña Moralek. Antolakuntzari lotuta, sarri
askotan ikusi dute jaiaren antolaketa guneetatik oso urrun daudela
emakumeak. Adibide argitzat dute Donostiako kaldereroen jaia.
«Donostiako Parte Zaharreko elkarte gastronomikoek antolatzen zuten
jaia, leinuen bidez, eta egoera aldatzen ari bada ere, elkarte
horietako kide gehienak gizonezkoak dira». Beatriz Moralen arabera,
berez, emakumeek ez zuten galarazita jai horretan parte hartzea, baina
errealitate horrek, antolaketa talde jakin batzuei hain hertsiki lotuta
egoteak, «errealitatean» ateak guztiz ixten zizkien. Aldaketa
«barrutik» bultzatzea ezinbestekoa izan zen. «Hainbat gizonek esan
behar izan zuten: 'Emakumeek parte hartzea nahi dugu'». Kaldereroen
antzeko dinamika hertsiak ikusi dituzte beste hainbat festatan ere:
«Antolatzaileek esaten dute: 'Datozela, ez diegu galarazten'. Baina
gero, errealitatean, ez dago emakumerik beren inguruan, beren lagun
saretik at daude». Ildo horretan, parekidetasunean oinarrituriko «eremu
berriak» sortzea erabakigarria iruditzen zaie; erritu berriak ekarriko
lituzketen eremuak lirateke, sinbolo berrien -«edo eraberrituen»-
abiapuntu. Festa «herrikoien» aldeko mezua zabaldu dute: «Gero eta
hierarkikoagoa eta hotsandikoagoa izan jai bat, orduan eta itxiagoa da
emakumeentzat»
Musika eta dantza
«Jaietan, musikaren eremua oso maskulinizatuta dago». Horretan
ere salbuespenik ez, Moralen arabera. Kontzertuetan, bereziki rock
taldeen emanaldietan, emakumezko musikarien partaidetza ezohikoa dela
ikusi dute Moralek eta taldekideek: «Ia mirari bat». Alde horretatik,
egitarauak egiteko orduan, errealitate horretaz jabetzea garrantzitsua
dela nabarmendu dute, eta ahal bada emakumeek ere protagonismoa duten
talde eta bakarlarien aldeko hautua egin behar dela. Dantza ere, erritu
moduan, aski sustraituta dago festa askotan. Aurresku eta antzekoek
garrantzi apartekoa izaten dute. «Eta horietan, askotan, dantza egiten
dutenak gizonezkoak dira. Hori oso nabarmena da, batez ere, dantzek
autoritatearekin lotura dutenean; agintarien aurrean eta egiten
direnean». Tolosako jaietan, esaterako, bordondantzariak aztertu
dituzte. «Udalerri batzuetan, hori aldatu behar izan dute gizonezko
dantzari gutxirekin geratu direlako», azaldu du Beatriz Moralek.
Dantzak-eta moldatzeko orduan etorkizunera begira baliagarri izan
daitezkeen keinuak ikusi dituztela dio.
Segurtasuna
«Segurtasun faltaren arazoa areagotu egiten da jaietan». Beste
arazo bat, Beatriz Moralen hitzetan. Bortxaketak eta antzekoak nahi
baino ugariagoak izaten dira, baina bestelako jazoera «txikiagoei» ere
leku egin nahi izan diete ikerketan. «Ipurdia ukitzen dizutela, zurekin
sartzen direla...». Jaiak antolatzeko orduan egoera horiek ere
aintzakotzat hartu behar direla ohartarazi dute, eta saihestu egin
behar direla. «Emakumeok seguru sentitu behar dugu jaietan.
Gainerakoan, oso zaila da ondo pasatzea». Indarkeria sexistaren gaia
aztertzean egin dituzte elkarrizketetan, elkarrizketatu ia denek
«kanpokoak eta etorkinak» aipatzen zituztela ikusi dute. Inoiz gutxitan
leporatzen zaizkie herrikoei portaera desegokiak; beti egozten zaizkie
ondoko herrikoei, edo etorkinei. Alde horretatik, «xenofobiaren»
aurkako diskurtsoak sustatzeko premiaz ohartarazi dute. Alkohola eta
drogari ere erreparatu diote; edanda edo drogatuta dauden emakumeak,
maiz, «presa errazak» balira bezala ikusten dituztela salatuz.
Kirola
«Ikaragarria da kirolaren arloan gertatzen dena». Emakumeen
partaidetza orain urte batzuk baino agerikoagoa da, baina, oro har,
urria dela ikusi dute. «Oso eremu maskulinizatua da festetan ere: eta
herri kirolen eremua aztertzen badugu, zer esanik ez». Ildo horretan,
soilik lehiakorrak diren jarduerak egin beharrean ludikoagoak ere egin
beharko liratekeela nabarmendu dute, eta federazio eta kirol
elkarteekin batera lan egin beharko litzatekeela.
Kontzientzia
Jaiak antolatzen dituzten eragile eta udal ordezkariekin hitz
egitean, generoaren aldetiko kontzientzia falta igarri dute. «Oso
adierazgarria izan da, galdetzen genien: 'Emakume askok parte hartzen
dute halako edo bestelako ekitalditan?'. Eta inoiz ere ez ziotela
erreparatu horri aitortzen ziguten. Oso adierazgarria iruditu
zitzaigun, esaterako, Zumaian, San Telmo jaietan arrantzaleei egiten
dieten omenaldia. 'Eta emakumeak?', galdetzen genien. 'Itsasoarekin
lotutako jarduera ekonomikoekin arrunt lotuta egon dira horiek ere...'
Baina ez dituzte omentzen Arrantzaleen Egunean. Eta inortxo ere ez da
jabetzen, gainera, horretaz... ». Kontzientzia areagotze horretan,
beren azterlanean emandako aholkuen artean agintariei egindakoa dago;
baztertzaileak diren ekitaldietan ez parte hartzekoa, hain justu.
Emakumeei leku egiteko gomendioak
Gipuzkoako jaien inguruan egindako ikerketan oinarrituz egindako gomendio nagusiak honako hauek dira;
Sentsibilizazioa.Festetan parekidetasuna sustatzeko kanpainak egin behar dira, eta genero ikuspegia sustatu behar da jai egitarauan parte hartzen duten eragileen artean. Agintariek, ildo horretan, ez lukete emakumeak baztertzen dituzten ekitaldietan parte hartu behar.
Hezkuntza.
Genero ikuspegian hezi behar dira udal teknikariak eta jaiak antolatzen ibiltzen diren eragileak. Udalerriz udalerri festak genero ikuspegitik aztertu behar dira, eta horren araberako neurriak hartu.
Berrikuntza.
Jaietako ohiko tokiak eraberritu behar dira, emakumeei ere leku egiteko horietan. Sinbolo berriak sortu behar dira, emakumeak ere aintzakotzat hartuko dituztenak.
Segurtasuna.
Hiri eta herriek seguruak izan behar dute emakumeentzat; arriskutsuak izan daitezkeen lekuak aztertu eta horietan neurriak hartu behar dira. Kanpaina eta ekimenak egin behar dira indarkeria sexistaren kontra.
Partaidetza.
Jaietako egitarauetako ekitaldietan, oro har, bereziki sustatu behar da emakumeen partaidetza, beren neurriko ekimenak antolatuz. Kirol jarduerak, musikarekin lotutakoak, gastronomikoak eta kultur ekimenak aipatu dituzte, bereziki, zaindu behar diren alor gisara.
Transbersalitatea.
Genero ikuspegia, oro har, jaiekin lotutako alor guztietara eraman behar da.
Donostiako piraten jaia, eredugarri
Zenbait festatan keinu interesgarriak ikusi dituzte Gipuzkoako jaiei buruzko ikertzaileek. Ikusi dute, esaterako, neskak eta mutilak elkarrekin aritzen direla Donostiako Aste Nagusian egiten den piraten abordatzean, parekide. «Emakumeen partaidetzaren inguruko oso planteamendu argiak dituzte, eta ahaleginak egiten dituzte horretarako. Bai erabakiak hartzeko orduan, bai partaidetza sustatzeko orduan», ondorioztatu dute. Argi du Begoña Moral antropologoak aparteko ahalegin bat dagoela emaitza horren atzean. «Ez da aski, 'Bai, bai, emakumeei ere uzten diegu', esatea». «Barruko gogoeta lan sakona dago planteamendu horren atzean». Eredugarritzat dute, alde horretatik, festa hori.
Bederatzi herritako jaiei gertutik beha
Donostia, Irun, Lezo, Antzuola, Legazpi, Tolosa, Zumaia, Bergara eta Errenteriako jai ekitaldiak ikertu dituzte
A.Iraola.
DonostiaJai erlijiosoak, profanoak, inauteri girokoak... Hainbat tankeratako jaiak aukeratu zituzten Farapiko ikertzaileek Gipuzkoako jaiei buruzko azterlanerako. Donostiako kaldereroak, Artzain eta Inudeak eta Bidebieta auzoko Txanpontxo jaiak; Irungo kaldereroak, Artzain eta Inudeak, inauteriak eta San Isidro eguna; Legazpiko santakrutzak, Tolosako inauteriak eta sanjoanak, Bergarako Mendekostea, Zumaiko santelmoak, Lezoko danborrada, Antzuolako inauteriak, eta Errenteriako Talo Eguna aztertu zituzten. Batzuk azaletik, besteak sakonago. Hemendik aurrera ere antzeko ikerketak egitea garrantzitsua deritzote.Ikerketan, elkarrizketa sakonak egin zituzten hainbat festatako eragileekin, eta mahai-inguruak ere bai, beste hainbatekin. Denera, 70 lagunen iritzi eta testigantzak batzen ditu lanak, alor askotakoak.
Irun eta Hondarribia
Azterketan, aparteko lekurik ez diote eman Irun eta Hondarribiko alardeen auziari. Margaret Bullen -taldekide dute- antropologoak lehendik ere gaia sakon aztertua duela eta, ez dute gatazka horietan askorik sakondu nahi izan. Mediatikoki hain ezagun diren auzi horiez gain, bestelako jaietan ere genero ikuspegitik aztertzeko moduko aski ezaugarri nabarmenak badirela erakutsi nahi izan dute. Beatriz Moral antropologoak argi du, nolanahi ere, zer dagoen Irun eta Hondarribiko arazoen muinean. «Zenbait gauza onartzeko prest gaude, baina beste batzuk tabua dira; esaterako, erritu baten barruan, agintearekin lotutako talde baten barruan, emakumeek kalea okupatzea eta protagonismoa izatea. Egun, oraindik ere arazoa da».
Protagonismoa, boterea, erabaki ahalmena... Horiek oraindik ere gizonei egozten zaizkiela dio. «Eta gizonek, gainera, beren identitatea emakumeenaren kontra eraikitzen dute». Ikuspegi horren barruan, «apurtzaile» deritzo emakumeek ere gizonen ondoan, parez pare parte hartu nahi izatea. «Askok esaten dute: 'Askoz hobe lukete emakumeek lan baldintza duinen alde jardungo balute!'. Bada, bai, baita horretan ere. Baina argi uzten du alardean parte hartu nahi izatea ere ez dela anekdota bat, zerbait sakona da, bestela ez litzateke tamainako gatazkarik sortuko».
Dokumentuaren akzioak