Dokumentuaren akzioak
Errazagoa da dantza egitea
Portugalera joan gabe ere, ezkontza batean dantza eginez gero ohikoa da gonbidatuetako bat hurbiltzea eta “aizu, azalduko al diozu gure Albaceteko lehengusuari zer esan nahi duen aurreskuak?”. Gure dantzek esanahi magiko eta mistikoen gordailu direla sinestarazten lan handia egin dugu dantza taldeetatik. Are gehiago, tradizionalari exotikoa gehitzen badiogu musika zelta egiten dutela dioten zenbait talderen iruditeria osoa martxan daukagu: errito paganoak, sinbolo ezkutuak eta arte primitiboaren superbibentziak.
Ez dut ukatuko superbibentziarik dagoenik gure dantzetan. Saioak gogorrak dira, izerdia majo isurtzen dugu, makilakadek minberak uzten dituzte hatzak, eta koreografiaren joan-etorriak sasi artean galtzen direnean, oxigenoa urritzen hasten da burmuinetan eta esku eta oinen koordinazioak kale egiten du. Heroiek bakarrik segitzen dute aurrera, superbibienteek.
Zahar itxura badute ere, erne, XXI. mendeko gizartearen eta
kulturaren emaitza dira gure dantzak. Bai, tradizio zaharren
ondorengoak dira; ustez behintzat, zenbait kasutan, aspalditik datozen
tradizioak dira. Egia esan, egozten dieguna baino dezente berriagoak
dira gehienak, baina hori beste baterako utziko dugu. Esan bezala,
aspaldiko tradizio batzuen ondorengo ditugu zenbait dantza, etengabe
egokitzen eta eraldatzen joan arren, zahar itxurako osagai batzuekin
funtzionatzen jarraitzen dutenak.
Baina egungo gizartean ekoiztu eta kontsumitzen dira, beraz, egungo
kulturak eragiten die, beste edozeini bezala. Eta esanahiak ere egungo
jardueran eman nahi dizkiogunak ditu. Zer esan nahi duen ezkonberriei
egindako aurreskuak? Ba norbaitek ordaindu duela hori egiteko. Ados,
horren gordin esatea ez da batere erromantikoa. Izan daiteke dantzariak
lagun dituela eta horrela zoriondu nahi izan dituela ezkonberriak.
Besterik ez? Bai, noski, bakoitzak erantsi nahi dion guztia. Eta
erantsi nahi ez diona ere bai.
Ideia eta kontzeptu abstraktuak eraiki eta komunikatzeko erabiltzen dugun funtsezko tresna azaleratu ziguten Lakoff-ek eta Johnson-ek: metafora. Hizkuntza bidezko komunikazioa metaforaz josita eta metaforen gainean eraikita badago, dantza komunikazioa sinbolikoa da goitik behera, eta metaforan hezurmamitzen da bere adierazteko gaitasuna.
Beste garai batzuetan sortu eta eraldatu zituzten arrazoi eta esanahiak fosilduta aurki litezke tradiziozko dantzetan.
Koreo-arkeologia jarduera erakargarria da eta emaitza irudimentsuak
eskaintzen ditu, gure historiara hurbiltzeko aukera eman eta aurrera
egiteko bideak irekitzen dizkigu. Asko gara horrelakoekin gozatzen
dugunak. Ruperrek kantatzen duen bezala: “Nik ere, gauza orotarik,
gauza erabiliak ditut gehien maite”. Baina orain eta hemen dantzatzen
denak, orain eta hemen du zentzua eta esanahia, eta horixe da
biziarazten duena. Ez da erronka makala hori hitzetan jartzea, alegia,
2007an ezpata-dantzan ari garenean, zer adierazi nahi dugun eta,
ikusleak zer ulertzen duen hautematea eta hitzen lengoaiara ekartzea.
Errazagoa da dantzan aritzea.
Dokumentuaren akzioak