Dokumentuaren akzioak
Elkarrekin dantzatuko dute
Dantza garaikideak ahots bakarra eduki nahi du erakundeen aurrean
Adderen (Euskadiko Dantza Profesionalaren Elkartea) zuzendaritza-batzordea, zazpi edo zortzi lagun, iazko udazkenetik dabil lanean, Idoia Zabaleta gasteiztar koreografo, dantzari eta elkarteko kideak adierazi digunez. Orain, beren burua ezagutzera eman ondotik, indarrak batzen saiatuko dira, 100 bazkide inguru izateko itxaropenez. Sarreran esan bezala, momentuz EAEkoak dira guztiak, baina Euskal Herri osora zabaltzeko asmoa agertu dute.
“Une honetan, esan daiteke gauden guztiok dantza garaikide
alorrekoak garela, eta hasiera batean zalantza izan genuen ‘garaikide’
hitza jarri ala ez, baina gaur egun kontzeptuak zabaldu egin dira, eta
horregatik erabaki genuen ez jartzea”, argitu du Zabaletak. “Garaikide”
esatea ateak ixtea delakoan, nahiago izan dute “dantza” izena
huts-hutsean erabiltzea, deiturarik gabe.
Ez dira gutiziagatik elkartu, behar-beharrezkoa dutelako baizik,
Zabaletaren ustez, “aspaldidanik, egia esan”. Batez ere, erakunde
publikoekiko solaskide sendoagoa behar dutelako, sendoagoa, eta
bakarra. “Orain arte nor bere kabuz joan da beka eta diru-laguntza
eske, eta horrela zaila da erakundeekiko harremanari eustea. Haientzat
ere pisu handiagoa dauka elkarte batek, askoren ahotsa baita. Dantzan,
lan motak eta estiloak oso desberdinak badira ere, kezkak, asmoak… oso
antzekoak dira beti. Horien inguruan lan egingo du elkarteak”.
Kezkak eta asmoak, hortaz. Lehenbizikoen faltarik ez dute, behinik
behin. Egoera, une honetan, kezkagarria baita Zabaletaren iritziz:
“Herri honetan eta gauden egoera politikoan, badirudi energia guztia
gai bat edo bitan ezartzen dela; kulturarenganako interesa, aldiz, oso
txikia da. Egoera politikoak, indarkeriak… min handia egiten diote
kultur garapenari, eta are handiagoa kultura garaikidearen hedapenari”.
Kulturari jaramonik ez?
Politikak ez ezik, kontsumo-joerek ere kalte egiten diote kulturari,
ADDEko kidearen esanetan. Telebistak eta DVDak ezarritako diktadura
aurrean makurtzen gara, arte eszenikoei bizkarra erakutsiz. Eta arte
eszenikoetan ahulena, gainera, dantza omen da, “geu gara anaia txikia,
kultura txarto badago, okerrago dantza”. Dena den, Zabaletak dio Euskal
Herrian kulturarenganako dagoen arreta eskasa dela kezka nagusia, eta
ez aisialdian gailendu diren kontsumo motak.
Orain dela gutxi kaleratu diren datuen arabera, Espainiar Estatuan EAE
da kulturari diru gutxien eskaintzen dion erkidegoetako bat, ez kopuru
absolutuak kontuan hartuta, barne-produktu gordinaren (BPGd)
portzentajea neurtuta baizik. Nafarroa, aldiz, zerrendako
lehenengoetakoa da. Esan dezagun, hala ere, EAEko portzentajea (%0,15)
ia estatu osokoa (%0,16) bezain handia –edo txikia– dela. Nafarroakoa,
berriz, %0,30 da.
Antzokietako programatzaileak oztopo
Arazoak, ordea, ez dira diru kontuetan geratzen. Bestelako galga batzuk
ere baditu dantzak Euskal Herrian, Idoia Zabaletak honela salatzen
duenez: “Hemen, koreografooi ez digute geure lana erakusten uzten ia.
Antzokietako programatzaileek ez dute interesik guk egiten dugunaz.
Programatzaileak bihurtu dira antzokietako jabe, ikusleen jabe”.
Dantza garaikideari beti egotzi izan zaio ikusle gutxiren arreta
erakartzea, eta hori ez du Zabaletak ukatzen. “Arte eszeniko guztietan
dagoen arazoa da, arazo larria; jendeak nahiago du zinemara joan
merkeagoa delako, eta zinema bera ere gainbehera etorri da DVD eta
enparauak direla eta”. Hala ere, gasteiztarrak berriz nabarmendu nahi
luke usteak erdi ustelak direla kasu honetan ere. “Orain, esate
baterako, La Fundición elkarlanean dabil Artium museoarekin, bertan
emanaldi batzuk egiteko. Erakusten dutena ez da ulertzeko zailenetakoa,
lan normalak dira, baina beharbada Euskal Herrian erakutsi ohi direnak
baino `bereziagoak´. Eta hala ere, oso harrera ona egin diote ikusleek.
Era guztietakoek, gainera”.
Arazoa ez da, Zabaletaren aburuz, “ikusleak prest ez daudenik edo
ikusleei ez zaienik gustatzen”. Arazo nagusia, esan dugu dagoeneko,
programatzaileen jarrera da. “Programatzaileek egiten dute nahi duten
ikuslegoa. Beraiek sortzen dituzte, ikusleen nahiak ez badira, bai
behintzat ohiturak. Eta ez dute gutaz ezer jakin nahi. Baina Euskal
Herrian jendea prest dago euskal koreografoon lana ulertzeko”.
Dantza garaikidea, ekoizpenean buru
Arte eszenikoetan ahulena dantza bada, haren barruan dantza
garaikideari dagokio azkena izatea. “Dantza klasikoak kontserbatorioak
dauzka behintzat; garaikidean ez dago halakorik”. Eurak omen dira hala
ere, sorkuntzan buru. “Euskal Herrian dantza klasikoak ez du lanik
ekoizten, edo ez guk beste. Gu ari gara sendoen zeregin horretan, eta
baita dantza tradizionaleko talde batzuk ere. Dena dela, dantza
tradizonalaren egoera oso desberdina da, historian zehar desberdin
garatu delako. Ez naiz gehiegi sartuko hor, ez baitut ondo ezagutzen.
Baina bestela, dantza garaikideak ekoizten du lan gehien”.
Sektorearen inguruan dituzten kezkak Eusko Jaurlaritzari helarazi
dizkiote honezkero, “edo horretan gabiltza”. Zabaletak uste du,
nolanahi ere, Jaurlaritzak ondo baino hobeto ezagutzen dituela hemen
azaldutako arazoak, “eta uste dut gurekin ados daudela, oso gauza
agerikoak baitira, izan”. Hala eta guztiz, oro har kulturarenganako
arreta eskasa dagoela azpimarratu du berriro ADDEko bozeramaleak,
administrazioak hainbat urrats eman dituela aitortu arren. “Orain
badago Kultura Plan berria, badago Xabide egiten dabilen dantzari
buruzko txostena… Badirudi zerbait dagoela. Jaurlaritzan ere hasi dira
batzuk mugitzen, ematen du bizpahiruk ardura dutela gaiaz, baina kultur
politikak orokorra izan behar du, eta ez gutxi batzuren kontua. Modu
horretan epe laburrerako planak baino ez dira lortzen, eta dantzak
orain behar duena luzerako apustuak dira”.
Dokumentuaren akzioak