Dokumentuaren akzioak
Dantzan, kimu berrien zain
Atzerriko emanaldi bikainak programatu ziren, eta Dantzaz konpainia iazko kimu berria izan zen
Dantza garaikidearen arloan are gehiago handiagotu zen hemengo sorkuntzen eta kanpokoen arteko amildegia, kalitate tekniko eta zorroztasun estetikoari dagokienez. Zorionez, badira joera ezkor hori apurtzen duten kimu batzuk: adibidez, Ballet Biarritzetik bereizitako Dantzaz konpainia gazteak oso maila ona eman du Lur-sagar ikuskizunarekin, eta udazken aldera Belar Gorria dantza-kolektiboa sortu zen Nafarroan, curriculum interesgarriko artista batzuen ekimenez.
Normaltasun itxura
Euskarazko antzezlanen artean, maila guztietako produkzioak eman ziren iaz
Ipar Euskal Herrian sortutako lan batzuk eta Tanttakaren Hnuy Illa dira iazko antzezlanik aipagarrienak
Iazko antzerki ekoizpenei erreparatuz
gero, maila eta era guztietako produkzioak aurkituko ditugu euskararen
eremutik irten gabe. Haietariko gehienak, gainera, kalitate handikoak
izan dira testu, eszenaratze eta antzezpenei begira, eta horrek kultura
normalizatu bati dagokion itxura sortzen du. Errealitatea, ordea,
bestelakoa da: erdarazko emanaldiek aurrea hartu diete beste behin
euskarazkoei ikusle eta emanaldi kopuruetan, eta euskarazko sorkuntza
eder batzuek merezi ez zuten bide labur-laburra ezagutu dute.
Hala ere, 2008an, mirakuluz edo, beren bidea egin dute euskara hutsezko antzezlan batzuek. Haien artean, Gernika-k
eduki du bizitza laburrena, Fernando Arrabalek idatzitako
harribitxiaren zubererazko bertsio bikaina bakarrik Lesakan (Nafarroa)
eta inguruetan eman zelako. Bitxiekin jarraituta, Baxenabarreko Le
Petit Theatre de Pain izan da iazko errebelazio-taldea, Miarritzeko Bi
harriz lau xori jaialdian aurkeztutako Tartean, Aulki hutsa eta Juglarea, puta eta eroa lan miresgarriekin. Azken biak, gainera, Bilbon eta Donostian ikusi dira hurrenez hurren. Bestalde, Aulki hutsa
Ander Lipus bizkaitarraren zuzendaritzapean sortua da, azken boladan
Iparraldean jardun duelako. Hain zuzen ere, berak han sortutako Piarres
Larzabalen Ibañeta-ren bertsio gaurkotua iazko sorkuntzarik aipagarrienetariko bat izan liteke.
Formatu ez hain esperimentaletan, gogoratzeko modukoa da 2007an sortu eta iaz banatu zen Sommer jaunaren istorioa, jatorrizko testuaren eta euskaratzearen kalitatearengatik eta, zer esanik ez, Jose Ramon Soroizen pertsonaiarengatik.
2008an Tanttakak bere 25. urtemuga ospatu zuen eta konpainiak
Kukai dantza taldearekin hasitako kolaborazioari ekin zion berriz ere.
Emaitza Hnuy Illa deitu zen, eta eszena gainean
Sarrionandiaren poemek bat egiten zuten Jon Mayaren koreografiekin,
Iñaki Salvador eta Mikel Laboaren musikekin eta irudi proiektatuekin.
Donostiako Antzerki Ferian estreinatu zen muntaia eta, askoren aburuz,
aspaldian ikusitako gauzarik zirraragarriena izan zen.
Gaztelaniazko bertsioarekin iaz lehiatu zirenen artean, Maskaradaren Ohean eta Kukubiltxoren Haritzaren azalera zehatza
nabarmendu ziren bereziki. Lehenengoan berariazko eszenaratzea eta
antzezleak prestatu ziren Madrildik zetorren gaztelaniazko muntaiaren
paraleloan aritzeko, baina Kukubiltxorena berezia izan zen,
Larrabetzuko taldeak norabide aldaketa sakona bilatu zuelako Aristides
Vargas handiaren laguntzarekin, esperimentazioaren bideari ekiteko.
Bitartean, iaz plazaratu ziren beste gauza batzuk -Gronholm metodoa, Ezker-eskuma, Eguneko menua, Putzuak lehortzen, Ilunpetan...-
txikiagoak edo komertzialagoak izan ziren, baina denen artean nahiko
panorama zabala osatzen dute, eta itxura normalizatua ematen diote arte
eszenikoen panoramari.
Dokumentuaren akzioak