Dokumentuaren akzioak
Dantza berriak? Oraingo guztiak
Ez da formula berria, baina indar handia hartu du azken urteetan:
dantza tradizionaleko eta dantza garaikideko elementuak uztartuta,
egungo gaiak jorratzen dituzten dantza ikuskizunak sortzea. Ohitu ez
ezik, zaletu ere egin da publikoa, eta Euskal Herriko antzokietako
arrakasta izaten ari da oihartzunik Euskal Herritik kanpo ere. Garai
batean egon zitezkeen aurreiritzi puristak gaindituta, ikuskizun horiek
zabaldutako bideak bultzada ematen dio dantza tradizionalari, zenbaiten
ustez; baina bada ikuskizun horien arrakastaren aurrean eszeptiko
agertzen denik ere.
Edu Muruamendiaraz, Aukeran konpainiaren sortzailea eta
zuzendaria, dantza tradizionaleko txapelketetan sari ugari irabazi eta
gero hasi zen dantza tradizionalaren eta garaikidearen arteko nahasketa
jorratzen, duela hamahiru urte. «Gure dantzak beste estilo batzuekin
nahastuz, gauza berriak egiteko aukera ikusi eta horretan hasi nintzen,
besterik gabe», ekarri du gogora. Dantza garaikideaz ezer gutxi zekien
orduan, baina dantza tradizional hutsarekin aurrera egiteko biderik ez
zuela sentitzeak jauzia egitera bultzatu zuen.
Muruamendiaraz bezala, Jon Maia ere, Kukai konpainiaren
zuzendaria, dantza tradizionalaren munduan hezitakoa eta txapelketa
ugari irabazitakoa da. Muruamendiarazek bezala, Maiak ere dantza
tradizionaleko mugimendu eta urratsak oinarritzat hartuta egungo gaien
inguruko dantza ikuskizunak sor zitezkeela pentsatu zuen. «Guk egiten
duguna dantza da, dantza ikuskizunak sortzen ditugu», dio Maiak.
«Garaikidea? Bai, noski, gaur egundik sortutako dantza ikuskizunak
direlako».
Maia dantza tradizionalaren munduan hezia eta hazia da, eta
dantza tradizionala du Kukaik «lan tresna garrantzitsuena», Maiak
dioenez. Baina Kukaik Tanttaka Teatroa konpainiarekin batera sortu
dituen ikuskizunetako batzuetan dantza garaikidearen munduan hezitako
dantzari eta koreografoek parte hartu dute. «Ibilbide ezberdinak,
dantzaren ikuspegiak eta mugimendua lantzeko moduak gurutzatzen dira
Kukairen ikuskizunetan».
Hasieran, haize kontra
Hastapeneko garaia oroitzean, kritika ugari jaso zituela dakar
gogora beti Muruamendiarazek: «Dantza tradizionalaren munduan gauza
ezberdinak egiten baldin badituzu, beti aterako zaizu bidean aldaketak
onartzen ez dituen jendea. Orain errazago ulertzen dira aldaketa
horiek, baina lehenengoa izateak bere alde onak eta txarrak ditu. Eta
gauza txarren artean hori zegoen, puristek ez zituztela onartzen
horrelako aldaketak. Haize kontra ibili nintzen hasieran, baina gustura
ari nintzenez eta jende batek nik egindakoa gustukoa zuenez, aurrera
jarraitu nuen».
«Lehen guk egindako lana kritikatzen zutenak orain antzeko
gauzak egiten ikusten ditut», dio Muruamendiarazek. «Poliki-poliki
onartuz joan dira gauzak, nahiz eta oraindik ere badauden kritikak.
Kritika eraikitzaileak onartu egiten ditut, baina mina ematea bilatzen
dutenak ez. Horien atzean inbidia puntua dago, azken batean».
Kukaik ez du horren eraso gogorrik jaso. «Gure lana beti ondo
hartua izan da», dio Maiak. «Uste dut garrantzitsua dela diskurtso
garbi bat edukitzea. Guk ez dugu dantza tradizionala aldatu nahi. Guk,
besterik gabe, proposamen bat egiten dugu. Nik, Kukaitik aparte, dantza
tradizionala egiten jarraitzen dut Ereintza dantza taldean, bai
dantzari moduan eta bai irakasle moduan. Baina Kukai ez da dantza
tradizionala, beste gauza bat da. Diskurtso hori garbi baldin badago,
eztabaida antzua geratzen dela uste dut. Batzuei gustatuko zaie egiten
duguna, eta beste batzuei ez, baina egiten duguna egiteko zilegitasuna
zalantzan jarri gabe».
Pantxika Telleria koreografoak ez daki «hasierako
aurreiritziak» dagoeneko gaindituta ote dauden. «Batzuei bitxia egingo
zaie agian oraindik dantza tradizionalaren eta garaikidearen arteko
uztarketa». Elirale dantza garaikideko konpainiako zuzendaria da
Telleria, eta Kukai eta Tanttaka Teatroarekin elkarlanean aritu da
horien azken lanean. Dantza tradizionala nahiz dantza garaikidea, biak
jorratu ditu sakontasunez.
Aurreiritzietatik harago, benetako «erronka» da «noiz xuxen
eta ongi nahasten diren gauzak», Telleriaren ustez. «Gauzak hartzen
badituzu eta ez badituzu ongi uztartzen, hor da problema, eta hor izan
daiteke kexurako arrazoirik. Ez da aski bi urrats garaikide eta euskal
dantzako bi urrats ezartzea, besterik gabe. Zinezko nahasketara jo
behar da, eta hori ez da batere erraza. Gorputz bakoitzak bizi izan
duena errespetatuz, naturaltasunez topatu behar dute elkar
garaikidetasunak eta tradizioak ekarri duen ondareak. Ondare horrek
badu bere esanahia, eta garrantzitsua da bidea nola egiten den».
Dantza tradizionalari onura
Nahiz eta ez izan hori konpainien xede nagusia, dantza
tradizionalaren eta dantza garaikidearen arteko uztarketa izaten ari
den zabalkundea lagungarri izan daiteke dantza tradizionalarentzat,
Muruamendiaraz, Maia eta Telleriaren ustez.
«Pentsatzen dut euskal dantzarentzat zein dantza
garaikidearentzat aberastasun bat dela nahasketa hori», dio Telleriak.
«Gero formak joaten dira aldatzen eta sakontzen. Aztarna bat utziko
duela uste dut».
«Atzerrian ibili eta birak egin ditugunean, oso garbi esan
dugu beti nongoak garen eta nondik gatozen, eta gure kultura, gure
hizkuntza eta abar zein diren adierazi dugu neurri batean», dio Maiak.
«Gure ikuskizuna ikusi ondoren, Euskal Herria oso urrunetik ezagutzen
duen hainbat jenderi harra piztu zaio, egiten duguna nondik datorren
eta jatorrian nolakoa den jakiteko interesa. Horretaz gain, dantza
beste esparru batzuetan ere presente egotea lortu dugu: Euskadiko
Orkestra Sinfonikoarekin aritu gara, antzoki handietan egin ditugu
emanaldiak, kalean ere bai... Leku berrietan jatorri bat daukan dantza
egiteak dantza tradizionalaren kontsiderazio mailari lagun diezaioke,
eta interesa pizteko lagungarri izan, hein batean».
«Euskal dantza tradizionalari asko lagundu dio garaikidearekin
egindako fusioak», Muruamendiarazen ustez. «Lehen oso zaila zen
programatzaileek euskal dantzako ikuskizun bat programatzea, baina
orain gero eta gehiago programatzen dute».
Alderantzizko aurreiritzia
Dantza tradizionala eta dantza garaikidea nahastuz egiten ari
den bidearekiko «oso eszeptikoa» da, aldiz, Oier Araolaza dantzari eta www.dantzan.com
webgunearen arduraduna. Ez, ordea, nahasketa horren aurkako
aurreiritziak dituelako, bide hori izaten ari den arrakasta
mediatikoaren alboan tradizioarekiko gutxiespena zabaltzen ari dela
iruditzen zaiolako baizik. Izatekotan, alderantzizkoa da aurreiritzia
orain, Araolazaren ustez.
«Komunikabideen, gizartearen, erakundeen, programatzaileen eta
kritikarien bultzada jasotzen da soilik baldin eta modernitatearen edo
berritasunaren etiketarekin jokatzen baldin bada», dio Araolazak.
«Tradizioa, etiketa gisa, erabat gaitzetsita dago, ez dugu ikusi ere
egin nahi berez tradizionala dena defenditzen duen ezer».
Itxurari begiratzen zaio mamiari baino gehiago, Araolazaren
ustez, eta garrantzi berezia ematen zaio janzkerari. «Janzkera
tradizionalari izugarrizko beldurra diogu gaur egun. Konplexuak
ateratzen dizkigu. Claude Iruretagoiena (Maritzuli konpainia), Mikel
Sarriegi (Aurtzaka) Juan Antonio Urbeltz (Argia), Antton Luku, Xabier
Itzaina... Horiek askoz ere ekarpen interesgarriagoak egiten ari dira
koreografiari dagokionez -berrikuntza mailan, aldaketetan, dantza
tradizionalaren eboluzioan... - ustez garaikidetzat aurkezten zaizkigun
konpainiak baino. Baina jantziaren testuinguru tradizional batean
daude, eta ez gara iristen hizkera koreografikoan zertan ari diren
ezagutzera. Azalarekin geratzen gara: 'Txapelarekin dantza egiten
badute, betikoan jarraituko dute', pentsatzen dugu. Eta ez, ez da hala
izaten».
Dokumentuaren akzioak