Dokumentuaren akzioak
Danimarka eta Suedia
Dansk Danse Teater izan zen larunbateko izarra, Tim Rushtonen bi piezarekin. Shadowland izenekoa beat generation-eko
olerkariei egindako omenaldia da, eta koreografiaren diseinua era
miresgarrian nahasten da dantzarien oinen azpian proiektaturiko
hitzekin eta egileek beraiek errezitaturiko poemekin. Estetika gogor,
zehatz, gupidagabe, soil eta kontzesiorik gabe horretan are sakonagoak
iruditu zitzaizkigun Allen Ginsgbergen Howl poemaren hitzak,
eta psikodelia garaikide baten atarian sentitu ginen, dantzariek hitzen
esanahia eta esaldiek sortutako aldarteak azpimarratzen zituzten
bitartean.
Rushtonen bigarren pieza, Kridt, beste testu baten
gainean eraikia da, eta kasu honetan are deserrotze handiagoa sortu
zitzaigun portugesez errezitaturiko eta atzeko arbelean idatzitako
Eklesiastesen pasarte bat, zeinak gauza bakoitzerako denbora bat
dagoela esaten duen. Dantzarien mugimenduek edertasun erabatekoa
erakutsi zuten, eta koreografiak ezinbestean galdutako denboraz hitz
egin zigun, tragedia burutu baten sentimendu mingarria sortuz, harik
eta amaiera aldera, eta barkamen gisa, goitik jausitako hauts zuriaren
jausia etorri zen arte.
Igande arratsaldean ikusitako lana, Vilcanota konpainiaren Pousse-toi,
guztiz bestelakoa izan zen: ring formako lauki batean elkarren antza
zuten bi gizonek oso ariketa bizigarria planteatu zioten elkarri beren
gorputz-keinu matematikoekin eta bizitza arrunteko zenbait
objekturekin, giza arimaren eta gizartearen miseriei trufa egiteko.
Ikusleok biziki eskertu genuen proposamena eta konpainiak frogatuta
utzi zuen bide berri bat aurkitu duela hitzak, objektuak eta keinuak
emankorrak izan daitezen.
Zalantzarik gabe, Suediako Operako Errege-Baleta izango da
aurtengo gonbidatu nagusietako bat eta horren araberakoak izan ziren
konpainiaren maila eta publikoaren harrera. Christian Spucken Tableau perdu-n
agertokiaren zuria eta jantzien beltza dira nagusi, eta nabaria izan
zen elementu barroko, erromantiko eta garaikideen elkarketa.
Koreografiaren diseinuak abilezia handiz konbinatu zituen balet
klasikoaren pauso guztiak eta dantza garaikidearen estiloa, jarrera
estatiko ugariak eta banaketa geometriko bitxiak haien artean
tartekatuz eta araztasun elegante baten sentsazioa sortuz.
Mats Eken Radis noir, ordea, erdibidean geratu zen
nire irudiko, Brahmsen biolinerako kontzertuaren lirika gaindiezina
ezin delako benetan beste ezerekin edertu, eta are gutxiago emozioei
eusteko hari eroale bat izan ezean. Gauzak horrela, une batzuetan
jantzi koloredunei, duo inspiratuei eta konpainia osoaren eboluzio
politei uko egin eta, begiak itxita, nahiago izan nuen biolin eta
orkestraren arteko solasaldi paregabeez gozatu.
Taldeak eta obrak: Dansk Danse Teater ('Shadowland', 'Kridt'), Vilcanota ('Pousse-toi'), Suediako Operako Errege Balleta ('Tableau perdu', 'Radis noir'). Lekua: Miarritzeko Kasinoa, Koliseoa eta Gare du Midi. Egunak: Irailaren 12a eta 13a.
Dokumentuaren akzioak