Dokumentuaren akzioak
«Ideien artikulazioa da funtsezkoa, ez gorputzak egindako mugimenduak»
Ion Munduate. Dantzaria, koreografoa, performerra eta artista
Queer teoriak jokabide sexualen inguruan dioenaren antzik har dakioke Ion Munduatek adierazpide artistikoei buruz duen ikuspegiari. Queer
teoriak, definizio itxi eta askatasun-murritzaileetatik ihesi, ohiko
kategoria unibertsalak —gizon, emakume, homosexual, heterosexual…—
baztertzen dituen gisa berean baztertzen baititu Munduatek ideia
artistikoen adierazpideen definizio itxi eta askatasun-murriztaileak.
Definizio zehatzik gabeko artistatzat jo daiteke, horrenbestez, Munduate
(Irun, 1969); eta definizio zehatzik gabeko piezen egiletzat, hala nola
Izenbururik gabe, koloretan, aste honetan Nyongo Festival Far
jaialdira, Suitzara, eramango duena. Mugatxoan ekimenak Artelekun duen
lokalean egina da elkarrizketa.
Zer zara zu, nola aurkeztu behar zaitugu: dantzaria, koreografoa, bideogilea, performerra, artista?
Nik uste dut definiziorik ez dagoela. Nire lana arlo irekian egiten saiatzen naiz, baina egia da batez ere dantzaren eta performance-aren
arteko espazioan kokaturik dagoela. Batzuetan bideoak egin izan ditut,
beste batzuetan koreografiak, proiektuak dituen beharren arabera beti.
Batzuetan bakarrik, besteetan ez.
Bakarrik
ere lan egin izan dut, baina bakarkako lanak ere Blanca Calvorekin egin
ditut. 1993an hasi ginen elkarrekin lanean, eta harrezkero bakarrik
egin ditudan neure proiektu guztietan haren laguntza izan dut. Horretaz
gain, proiektuak berak izan ditzakeen beharren arabera, beste jende bati
deitzen ere saiatzen naiz, parte hartzeko, ideia aberasteko, azken
batean ideia azken unera arte eraikitzeko, bilakarazteko eta
antzaldatzeko. Jendearekin lan egitea oso garrantzitsua da niretzat.
Jendearekin harremanetan, zeure ideiak aldatuz joaten dira.
Suitzara eramango duzue aste honetan Izenbururik gabe, koloretan Iñar Sastre pianistak, Joseba Otaegi aizkolariak eta hirurok.
Eta
Blanca Calvok ere bai, hark ere, ezkutuagoan bada ere, parte hartzen
baitu. Nyon hirian emango dugu, Genevatik hogei kilometrora. Festival
Far jaialdira gonbidatu gaituzte, bi emanaldi egiteko, eta esan digute
sarrera guztiak salduta daudela dagoeneko. Interesa piztu du, beraz.
Elkarrekin gutxitan uztartzen diren hiru elementu batzen ditu Izenbururik gabe, koloretan lanak: pianoa, aizkora eta dantza. Nola sortu zen egitasmo hori?
Ez
da oso konbinazio ohikoa. Aizkoran egiteak txikitandik eman izan dit
atentzioa. Badu zerbait. Gorputza kolpeak ematen ari da, baina badu bere
kodifikazioa ere. Frontoietan, plazetan egiten da, baina beste leku
batzuetan ere egin daiteke. Ni hasi nintzen pentsatzen ea nola gerta
zitekeen aizkora antzoki barruan. Hasieran, Interneten edo liburuetan
erreferentzia bila hasi eta ez nuen ezer topatu. Proiektua idatzi, Eusko
Jaurlaritzara igorri nuen diru laguntza eskatuz, eman zidaten, eta
orduan hasi nintzen aizkolariaren bila.
Erraza izan al zen?
Nahiko
mundu berezia da aizkorarena. Urte eta erdi eman nuen aizkolarien
txapelketetara eta apustuetara joaten, eta zaila egiten zitzaidan
aizkolari batengana bat-batean jo eta gure emanaldian parte hartzeko
proposamena egitea. Bila jarraitu eta, azkenean, Joseba Otaegirengana jo
nuen, Iñar Sastreren bidez, Iñar aurretik baitzegoen proiektuan sartua.
Oso eskuzabala denez, bai buruz eta bai izaeraz, Josebak baietz esan
zuen, eta lanean hasi ginen.
Zer harrera izan duzue orain arteko emanaldietan?
Azaroan
aurkeztu genuen, Bartzelonan eman genuen gero, Artiumen izan ginen
ekainean… Gure zalantzak genituen Euskal Herritik kanpoko ikusleek
aizkolariaren presentzia nola hartuko zuten, baina berehala ikusi genuen
oso harrera ona daukala. Parisko programatzaile batzuk izan ziren
estreinaldian, eta emanaldiaren ondoren gurekin hitz egitean esan
ziguten aizkolariaren elementuak harrera ona zeukala. Kirola da, kultura
zeinu bat da, justu hibridazio tarte horretan dago… Haiek ere hori
sumatzen zuten eta kodeak berdin-berdin zihoazen, eta hori da kontua.
Aurreko urteetako zure lanik ezagunena Astra Tour
da, Iberiako Penintsula osoa autoan zeharkatuz egina, izen bereziko
herriak bisitatuz: Alegria, Adios, Amor, Salir, Ser… Hartan performancea
eta bideogintza landu zenituen.
Lausanako Arsenic arte eszeniko garaikideen zentroak ekoitzi zidan Astra Tour.
Arraroa zen antzerki bateko zuzendariak dirua ematea bideo bat egiteko
eta gero hori dantza programazio baten barruan sartzea. Dantzaren
espazioa eta ikerketa leku askotatik pasatu zela erakusten du horrek,
bere identitatearen bila beti. Gero antzokietara joan eta
sinkronizazioetarako-eta behar genuen materialik ez zeukaten; museoetara
joan eta material hori bazuten, baina argiak-eta ez. Beraz, politikoki
bere interesa izan zuen proiektu hark. Museoek alde batetik ikusten
zuten proiektua, eta antzokiek beste alde batetik. 2003an pelikula egin
nuen, Lausanako Arsenic zentroak ekoitzia, eta 2004an performancea,
Tolosako Garona antzokiak ekoitzia.
Aurretik, 1998an, Lucía con zeta-k lagundu zizun bide berrien bilaketan.
Esan daiteke Lucía con zeta
nire lehen lan garrantzitsua dela. Mugimenduarekiko identifikazio baten
inguruan hausnartu nuen, eta baita irudiarekiko erlazioaz ere.
Mugimendu fisikoz betetako lana zen, baina harekin jabetu nintzen
niretzat gorputza ideiak artikulatzeko elementua dela, ez dela zentroa
edo elementu nagusia. Ideien artikulazioa da funtsezkoa, ez gorputzak
egindako mugimenduak. Hortik dator, adibidez, pianista batengana eta
aizkolari batengana jotzea Izenbururik gabe, koloretan egiteko.
Beraz, ideiak eskatzen dizuna bilatzen duzu, diziplina zein den kontuan hartu gabe.
Bai, hori da lana. Eta hori, jakina, jendearekin egin behar duzu. Horregatik, topaketa oso garrantzitsua da. Izenbururik gabe, koloretan-en,
adibidez, argi zegoen topaketan ikusiko nituen keinuak edo dinamikak
lanaren parte bat izango zirela. Badirudi beti eredu bat dagoela eta
horri jarraitu behar diogula, baina ez da horrela. Alde horretatik,
garrantzitsua da proiektu horretan funtzioak aldatzen ditugula esatea,
errotazioa eginez. Nik aizkora hartzen dut, Iñar pianotik dantzara doa
eta Josebak aizkora utzi eta pianoa hartzen du. Hor badago zerbait,
badago singulartasun bat ekoizten dena, eta horrek ikuslearekiko harrera
gainditzen du. Gero beste errotazio bat daukagu, eta berriro beste
zentzu bat ematen zaio denari, eta bakoitzaren singulartasuna da hor
ikusten dena. Horrek mantentzen du bide hori, eta hori da
garrantzitsuena. Esan genezake ez dagoela eredurik, eta bakoitzak bere
singulartasunetik ereduak eraiki ditzakeela edo praktika ditzakeela,
azken finean ideia partekatzeko.
Dantza duzu abiapuntu, formazioz bederen, baina ideiak eramaten zaituen lekura eta diziplinara joateko prest zaude.
Hori
da. Eta batzuetan abiapuntua ez da dantza. Izan daiteke beste zerbait.
Gorputza eta mugimendua garrantzitsuak dira niretzat, soilik zerbait
artikulatzen baldin badute. Koreografia bat egitea, modu klasikoan
ulertzen dugun bezala, ez da nire lana.
Ikusleek zer harrera egiten diete honelako lanei?
Normalean,
guk gure lana egiten dugu eta gero aurkezteko zailtasunak aurkitzen
ditugu. Baina beti kontestuek deitzen gaituzte. Gu orain Suitzara goaz,
eta han lanaren kontzeptua interesatzen zaie, eta baita proiektua nola
garatzen den ere. Guk, normalean, gonbidapenez lan egiten dugu. Hemen
lan egiten dugu, Euskal Herrian, baina gure lana legitimatzeko edo
egiaztatzeko Frantziatik, Suitzatik, Belgikatik edo Alemaniatik pasatu
beharra dugu. Bestela, inon ez gaude.
Hemen ez dago behar adinako laguntzarik?
Eusko
Jaurlaritzak duela zazpi urte zirkuitua proposatu zuen. Ikuskizun
batzuk poltsa batean sartu, eta erraztasunak ematen dituzte pieza horiek
kontratatzeko. Horri esker, udalak edo ohikoak ez diren aretoak edo
antzokiak anima daitezke horrelako lanak programatzera. Orduan, batetik
Suitzara joan gaitezke gure piezak ematera, orain goazen bezala, baina
bestetik hemen ere eman ditzakegu. Adibidez, Astra Tour Andoainen
eman genuen orain dela urte pare bat. Horrelakoetan ikusten duzu zein
den gure lanaren harrera hemen, Euskal Herrian, eta ez kontestu berezi
batean, baizik eta antzoki baten programazio erregular batean.
Eta nolakoa izaten da?
Jendeak
ez du horrelako lanak ikusteko ohiturarik, eta beste gauza bat ikusiko
duela pentsatuta joaten da askotan. Dena dela, badoa. Lan asko egin
behar da alde horretatik. Dantza garaikidearen barruan gauden artista
batzuek —ertz batean edo puntu batean, baina inoiz ere ez puntu zehatz
batean, azken batean dena mugitzen baita eta geuk ere mugitu egin behar
baitugu—, daukagun praktika ikuslearengana helarazteko balio du horrek.
Hemen merkaturik ez dago, merkatua Europan dago, baina horrelako
zirkuituak lagungarriak dira. Euskal Herrian badira hori egin dezaketen
baina egiten ez duten sareak, arriskutsua dela argudiatuta. Baina nik
uste dut egin beharra dagoela. Gero, emanaldietan jende asko egoten da,
eta joaten den jendearen aldetik interesa nabari da, gauzei buruz hitz
egiten da… Hori dena positiboa da.
Euskal Herrian era askotako
koreografiak eta dantza emanaldiak ekoizten dira, klasikoagoak batzuk,
abangoardistagoak besteak, baina gehienak zuenak baino bide
konbentzionalagoetatik sortuak. Zer iritzi duzu horietaz?
Joaten
naiz horrelakoak ikustera, baina nire interesa beste leku batzuetan
dago. Nik uste dut, gainera, hemen berezitasun bat dagoela: dantzako
jendeak eta koreografoak nola hazi diren eta beren lana nola aurrera
eraman dezaketen. Kontestu berezi bati buruz hitz egiten ari garela esan
genezake. Baina, aldi berean, eredu konbentzionalen kopiak egiten dira
askotan. Nik uste dut instituzionalki hori gertatu dela eta ez dela ona.
Singulartasun hori edo berezitasun hori bultzatu behar delakoan nago.
Gauza bera gertatzen zait lan konbentzional edo arruntagoekin. Ez da
negatiboki hitz egitea. Nik kodeen mugimenduei eta gauzak esateko moduei
ematen diet garrantzia, eta ikuskizun batek alde horretatik indarrik ez
duenean, ez dut horren gustukoa. Baina aktibitatea badago, eta ikusiko
dugu zer ematen duen.
«Eredu aldaketari erantzuteko sortu genuen Mugatxoan»
J. L. Z. Donostia
Mugatxoan ekimenaren sortzailea eta kudeatzaile
nagusia da Ion Munduate, Blanca Calvorekin batera. Beren egitasmoak
aurkezten eta elkarlanean aberasten dituzten artisten arteko topaketak
antolatzen ditu urtero Mugatxoanek, hiru gune nagusitan: Donostian,
Artelekun; Porton (Portugal), Serralves auditoriumean, eta Gijonen
(Espainia) Teatro de la Laboral antzokian.
Mugatxoan 1998an sortu zenuten Blanca Calvok eta zuk. Zein zen zuen asmoa?
Garai
hartan Blanca Calvok, La Ribotek eta beste hainbat koreografok dantza
aktibitate pentsatutzat hartzen zuten, aktibitate fisikotzat baino
gehiago. Haien lanak atzerrian ikusten ziren eta onarpena jasotzen
zuten, baina hemen, Euskal Herrian, ez zegoen horrelako ezer.
Horregatik, Espainiara joaten ginen lan egitera. Gainera, Espainian
ikusleak horrelako lanak desira handiz ikusten zituztela jabetu ginen,
behar zituztela. Blancak jaialdi bat antolatzen zuen La Ribotekin,
konbentziotik kanpoko lanak aurkezteko, Desviaciones izenekoa.
Oinarrizko gabezia bat zegoela jabetu zen. Egiturak eta hitzak
eraikitzeko eta idazteko modua zeharo aldatuta zegoen, baina erakusten
ari zena, jendeari ematen zitzaiona oraindik beste eredu batean
oinarrituta zegoen. Diferentzia horretaz jabeturik, Artelekura etorri
eta Santi Erasoren babesarekin jarri genuen martxan Mugatxoan. Eredu
aldaketari erantzuteko sortu genuen.
Artisten arteko elkarlana eta elkar-eragina bultzatu ditu hasieratik.
Helburua
zen artista ezagunen lan prozesua artista gazteekin partekatzea.
Proiektu berri interesgarriak zeuzkaten artistak gonbidatzen genituen,
eta ikusten genuen testuingurua baliagarria izan zitekeela, hemengo
jendearekin lan egiteko aukera ematen zuela, baita ezagutzen ez genuen
hemengo jendearekin ere. Prozesu eta partekatze nagusi hori oso
garrantzitsua izan zen, artista gisa lokalizazio edo posizio bat ematen
dizulako, pentsatzeko eta egiteko eran. Garrantzia ematen genion
prozesuari eta ez produktuari, baina aprobetxatzen genuen artista haiek
hemen izatea haien lanak erakusteko ere, Artelekuko areto nagusian,
ohiko egituratik kanpoko antzokian. Horrek publiko bat sortu zuen.
Artearen eta ekintza artistikoaren ikuspegi oso irekia da zuena, definizio zehatzik gabekoa.
Baina
aldi berean oso itxia ere bai. Garrantzitsuena zentzua ekoiztea da,
zentzu berriak ekoiztea, baina zentzuak lan kontestu batzuetarako eta
lan kontestu horien garapen posibleetarako. Ez dugu aurretik esaten nola
lan egingo dugun. Gure praktikaren barruan edozer gauzak balio du,
baina legitimatu beharra dago, eta legitimazioa elementu asko
inplikatzen dituen prozesua da, ziklo oso bat. Kontuan hartuta gauzak
mugitu egiten direla, eta duela bi urteko lan batek orain beste zentzu
bat har dezakeela; edo lanari norbaitek beste zerbait erantsi badio,
zentzua aldatu egin zaiola. Prozesu horiek partekatzea da Mugatxoan-en
lana; partekatzea artista gazteekin, ikusleekin, Euskal Herritik kanpo
ezagutzen dugun jendearekin…
/ GARI GARAIALDE / ARGAZKI PRESS
Dokumentuaren akzioak