Dokumentuaren akzioak
«Ez dugu bata bestearen klon den konpainia homogeneo bat osatu nahi»
Juan Kruz Diaz de Garaio. Koreografoa.
Egungo dantza garaikidearen figura iraultzaile eta ezinbesteko batek, Sasha Waltz alemaniar koreografoak, Juan Kruz Diaz de Garaioa Esnaola (Legazpi, 1966) du laguntzaile nagusietako bat. Musikari, aktore, kantari, irakasle, zuzendari eta koreografo gisa duen esperientzian oinarritutako ekarpena egiten dio Europako egitasmo abangoardistenetako bati, Berlingo Radialsystem V-ri.
Nola ezagutu zenuen Sasha Waltz eta nola sartu zinen konpainian?
Ni
Ingalaterrako DV8 Physical Theatre konpainiarekin ari nintzen
dantzatzen, 1995ean, Berlinen. Emanaldi bat ikustera etorri zen, eta
1996az geroztik harekin lanean ari naiz.
Jatorri askotako dantzariek osatua da konpainia, eta diziplina anitzekoa ere bada. Nola egiten da lan aniztasun horretan?
Sashak
ahalik eta konpainia heterogeneoena lortu nahi du, nortasun eta
indibidualtasun handiko kideekin osatua. Ez dugu bata bestearen klon den
konpainia homogeneo bat osatu nahi. Alderantziz. Zenbat eta
heterogeneoagoa izan konpainia, aberatsagoa izango da emaitza. Geuk ere
elkarri erronka jotzen diogu, eta lanak aniztasun hori islatzen du.
Zein sormen prozesuren bidez bilatzen du Sasha Waltzek bere koreografien edertasuna?
Sormen
prozesua asko aldatzen da. Obra bakoitzak berari dagokion lengoaia
zehatza izan dezan saiatzen gara, dauzkan premiak ulertuz eta horien
arabera jokatuz, horiexek esango baitute sormen prozesuak nolakoa izan
behar duen. Prozesu horretan, interpreteek elikatuko dute, neurri
batean, Sasha. Obraren hiztegi fisikoa entseguetan egindako
inprobisazioetatik abiatuta idazten da. Gutxinaka-gutxinaka idazten da
dena, eta gero, agertokian, ez da ezer inprobisatzen.
Zein kontzeptu lantzen dituzue?
Gorputza
da abiapuntua eta foku nagusia, hainbat forma eta perspektibatatik
ikusia. Lanik abstraktuenetan ere, ez zaigu forma interesatzen; azken
helburua emozionala da beti. Ikuslearen arima aurkitzea da erronka.
Koreografiek maila fisiko eta tekniko handia eskatzen dute. Nola egiten diezu aurre erronka horiei?
Maite
ditut erronkak. Akaso, ez dugu lortuko hasieratik geure buruari
botatako erronkari erantzutea; baina, hortik abiatuta, aurretik
irudikatzerik ere ez genituen proposamenetara eramango gaituzten
desbideratzeak aurkituko ditugu. Inoiz ez diet aurre egiten erronka
horiei birtuosismoaren ikuspegitik. Teknikak emozio bati dei egin behar
dio beti.
Beste konpainia batzuekin batera, Radialsystem V osatzen duzue, egitasmo kulturalik sortzaileenetakoa egungo Europan.
Jochen
Sandigek sortu zuen Radialsystem V, Berlingo harresia erori ondotik
Berlingo lekurik artistikoki enblematikoenak sortu dituen egileak. Balio
batzuengatik edozer ordaintzeko prest gaude, ez arduragabekeriaz, baina
bai ekonomia arloan nagusitu den segurtasun gabezia giroaren aurka,
aurreiritzirik, etiketarik eta mugarik gabeko sormen espazioak sortzeko
ahaleginean. Mugak iritsiko dira uneren batean, baina garrantzitsuena
mugarik gabe hastea da.
Koreografo gisa, zertan zara Sasha Waltzen antzeko eta zertan ezberdin?
Bada
antzik bion artean, ni haren hiztegiko parte bainaiz eta hura nirearen
parte. Ni musikaren mundutik nator, eta nik konpainiari egindako ekarpen
bat musika antzerki-gertakizunean integratzeko interesa da. Nire
koreografietan musika beti dago oso presente, hala D'avant-en nola egin dudan azkenekoan, 4 Elemente-4 Jahreszeite-n. Gustatuko litzaidake hori Kursaalera iristea.
Asko
zarete ibilbidea egin ahal izateko Euskal Herritik kanpora joan zareten
prestigiozko dantzariak. Baina, arrakasta izan eta gero, ez da erraza
zuek oholtza gainean ikustea. Zer gogoeta eragiten dizu horrek?
Nire
bidea garatzeko lekurik ez nuelako irten nintzen Euskal Herritik, baina
okerrena zen «erreakzio» bat zegoela horretan saia nendin ere uzten ez
zidana. Harrigarria egiten zait Espainia oraindik ere hain irla ikustea.
Hainbeste diru gastatzen du hainbat ekimen ekartzen, eta Europan
gertatzen denetik, aldiz, hain dago aparte. Publikoa hazi eta hezi egin
behar da, baina hezkuntza hori ez badator gobernuetatik edota jaialdi
eta antzokietako zuzendarietatik, hezkuntza ez da gauzatuko. Ars Melancholiae
lana estreinatu nuenean Berlinen, programatzaile espainiar batek esan
zidan hunkitu egin zela, baina gero hauek izan ziren haren hitzak: «Nik
ezin dut hau Espainian aurkeztu, publikoak ez lukeelako onartuko».
Dokumentuaren akzioak