Dokumentuaren akzioak
«Erreferente argirik ez izateak askatasuna eman digu»
Idoia Zabaleta - Koreografoa
Dantzaren ekintzailetzat du bere burua Idoia
Zabaletak (Gasteiz, 1970). Inutilitatea aldarrikatzen du. Eta denbora
lineala hautsi behar dela dio, «erlojuaren kontrakoa, etengabe
produzitzeko agintzen duena». Balio horiek, gainera, krisiak jota
daudela uste du. Hortaz, «alferrikako moduan har daitezkeen denbora
galtzeak behar-beharrezkoak» direla sinetsita dago. Zabaletaren iritziz,
«arteak sinbolo berriak eraikitzeko zeregina du. Eta denbora, diskurtso
eta eraginkortasun galtze horiek garatzeko tresna izan behar du». Modu
horretara ulertzen ditu bere dantza piezak ere. Antonio Tagliarinirekin
sortutako Royal dance of Antonio & Idoia Lisboako Alcantara
jaialdian erakutsi du berriki.
Herrialderik herrialde aldatzen dituzue obrako banderak.
Publikoa eta dantza ulertzeko modua ere herrialderik herrialde aldatu
egiten dira?
Bai. Toki bakoitzean publiko bat dago. Tradizioak indar handia
du; hau da, zer ikusi eta ikasi duten, modu batera edo bestera bizi dute
dantza. Tradizioak begirada hezten du.
Nolakoa da hemengo publikoa?
[tarte batez pentsatu ondoren] Ez dut uste hemengo koreografoek
zigilu propioa dugunik. Lanak askotarikoak dira, elkarren guztiz
desberdinak. Eta publikoa ere halakoa da. Galdera hori nik ere egiten
diot neure buruari. 80ko hamarkadan dantzariak egon ziren, baina kanpora
joan ziren, eta ez dira itzuli. Orain gaudenok lehen belaunaldia
osatzen dugu.
Zer dakar lehendabiziko belaunaldia izateak?
Presioa senti dezakezu. Erakundeek dirua errentagarri bihurtu
nahi dutenez, zerbait emanez gero konpainia gisa aintzat hartu eta hala
aurkezten zaituzte. Garai batean nigan jarri zuten fokua, gero Asier
Zabaleta ere aipatu zuten. Diru gutxi inbertitu arren, ikusgarritasuna
eta errentagarritasuna eman behar diote. Euskal dantzaren label
produktua izango ez zarela onartzen duzunean hasten zara lasaiago lan
egiten.
Zer harreman duzu atzetik datorren belaunaldiarekin?
Erabat horizontala eta naturala da. Euskal Herrian ari da une
honetan dantzaren ekosistema moduko bat sortzen. Azken zazpi urteetan
Eusko Jaurlaritzak ahalegin bat egin du dantza garaikidea sustatzeko,
baina, hortik aparte, oinarri bat sortzen ari da. Garrantzitsua da,
sendotzen den heinean konpainiak sortuko direlako.
Harrobi sendoa dago, beraz?
Dantza gaztea da Euskal Herrian. Baina gaztetasunak baditu gauza
onak: freskotasuna, ausardia... Ni ez naiz koreografo gaztea, baina
aldi berean badut gaztetik, nire belaunaldiak oro har. Ez dugu egitura
egonkorrik mantentzeko ahalmenik, eta horrek gaztetasuna ematen digu. Ez
da erreferente argirik egon, eta hortik datorkigu aniztasuna.
Askatasuna ere bada.
Atzerrian ikasi arren, Euskal Herrian geratzea erabaki
zenuen. Zergatik?
Amsterdamen eta Italian ikasi nuen, eta Bartzelonan ere izan
nintzen Mal Pelorekin lanean. Euskal Herrira maitasunagatik itzuli
nintzen [barrezka esan du]. Gustura nago hemen lanean. Egia esan, nire
lanak kanpoan du hemen baino oihartzun handiagoa, kanpoan etxean baino
gehiago dantzatzen naiz. Azken urteetan, harreman handia egin dut
italiarrekin eta portugaldarrekin; eta, ondorioz, batetik bestera nabil
beti.
Kanpoan ikasi zenuen hemen horretarako aukerarik ez
zenuelako?
Dantza berria deritzon horretan hasi nintzen, ikastaroak eta
horrelakoak egiten. Euskal Herrian ez zegoen eskaintza handirik. Garai
horretan jendea kanpora joaten hasi zen. Baina ni ez nintzen joan hemen
ezer ez zegoelako; esperientzia berriak izan nahi nituelako, ate berriak
ireki. Ezin dut biktimismoz hitz egin.
Julyen Hamilton, Alesandro Certini, Charlotte Zerbey eta
David Zambranorekin egin zenituen ikasketak. Zer ikasi zenuen haiekin?
Europan, dantza berriaren barruan inprobisazioa lantzen ari
ziren, batez ere. Nik ez dut inoiz hezkuntza tekniko bat jaso,
inprobisazioa jorratu dut. Ez dakit oso ondo zergatik aukeratu nuen ildo
hori. Pentsatzen dut hasten zarenean hainbat gauza zirkunstantzialak
direla, egoeraren araberakoak. Gogoan dut esan zidatela: 'ikastaro bat
dago Bartzelonan, bazatoz?' Gimnastika erritmikoa egiten nuen,
zerikusirik ez zuen, baina baietz esan nuen. Inprobisazioari buruzkoa
zen, eta gustatu zitzaidan.
Dantza Berrien Amsterdamgo Eskolan ikasketak egiteko
beka eskuratu zenuen 1992an.
Bi urtez izan nintzen han. Dantzaren inguruan bizitzeko aukera
izan nuen. Egun osoan dantzari loturik egoteko aukera zen. Biologia
ikastetik, beste inguru batetik nentorren. Amsterdamek eman zidan dantza
beste modu batera ezagutzeko aukera, eta dantzari eta koreografo asko
ezagutzeko.
Biologoa ikasketaz eta dantzaria lanbidez... Zein da
bien arteko lotura? Dantza ere oso organikoa da?
Nire baitan lotura handia dute biek. Nire dantzan intuizioak
toki handia du, baina egituratutako pentsamendua daukat, eta iruditzen
zait zientzien arloan eginiko ikasketetatik datorkidala hori.
Ekosistemetan espezializatu nintzen, eta uste dut baduela eragina.
Kontatzen dena baino gehiago, kontatzeko modua interesatzen zait. Nola
harremantzen naizen publikoarekin, beste dantzariekin, tresneria teatral
guztiarekin... Erlazionatzeko modu horiek badute lotura handia
ekosistemekin, biztanleriaren dinamikarekin. Koreografiak erlazio
sistema moduetan antolatzen ditut.
Juan Gonzalezekin, dantzaren ikerketarako espazio bat
sortu zenuen duela bi urte, Azala. Zer da zehazki?
Lasierran dago, Arabako herri txiki batean -sei biztanle
besterik ez ditu-, eta artistentzako egoitza moduko bat da. Trebakuntza
lantzen duten taldeei tokia alokatzen diegu, ikastaroak egin ditzaten.
Baina Azalak badu proiektu kulturala ere: artisten topalekua ere bada,
egoitza artistikoa. Ez dira soilik arte eszenikoen alorrekoak etortzen,
musikariak eta idazleak ere etortzen dira, sosegu bila eta lanera.
Euskal Herrian estilo horretako azpiegitura bat falta
zen?
Artistak afektibitate premian bizi gara. Hain da prekarioa gure
lan egoera, ezen astirik ez dugu beste artistekin egoteko. Baina
artistak elkartzen direnean izugarrizko potentziala sortzen da.
Portugalen eta Katalunian ohikoak dira horrelako esperientziak; hemen ez
hainbeste. Adibidez, Bilbon sortzen ari dira gune batzuk, instituzioen
eskutik. Ondo daude, eta garrantzitsua da horiek ekimen pribatuekin
konbinatzea.
Arte eszenikoen goi mailako eskola egingo du
Jaurlaritzak Bilbon, sektorearen aspaldiko eskakizuna betez.
Bultzada nabarmena emango die arte eszenikoei. Euskal Herriko
Dantzari Profesionalen Elkartea irakas plana definitzeko batzordean
dago. Azken lau urteetan dantzaren eremuko profesionalek urrats handiak
egin ditugu antolatzeko eta gure ahotsa entzunarazteko. Bagenekien era
honetako proiektuekin hasi egin behar zutela, eta gure ikuspegia
azalaraztea behar-beharrezkoa zen. Dantza hizkuntza artistiko moduan
ezagutarazi behar dugu, antzerkiarekiko desberdina delako.
Zein bide dago Filipa Franciscorekin sortutako Bicho
eres un bicho-tik Royal dance of Antonio & Idoia-ra?
Antipodak dira. Dueto-rekin batera, nire mundu
poetikoko lana da Bicho eres un bicho. Nire lana beti izan da
ezagunagoa kanpoan hemen baino, eta orain beste era bateko lana egiteko
gogoa nuen, Euskal Herriko testuinguruari loturikoa. Hemengo publikoak
ikusteko gogoa daukat. Zaila dela badakit; antzoki publikoen sareak
oztopoak jartzen dizkio dantza garaikideari. Ez dakit ez zaien
interesatzen, ez zaien gustatzen edo besterik gabe ez duten ezagutzen.
Baina niretzat garrantzitsua da jendeak nire lana ikustea, nola
harremantzen den aztertzea. Publiko ez espezializatuarengana iritsi nahi
dut lan honekin. Uste dut badagoela prest euskal dantzari garaikideen
lana ikusteko eta harekin dialogatzeko.
Zer ez duzu egin oraindik?
Idazkera eta ahotsa lantzea gustatuko litzaidake. Dueto-rako
egin nuen zerbait, eta gustatu zitzaidan. Baina horrekin hasiko banintz
ikasi beharko nuke, ez dudalako menderatzen. Beste erronka bat ere
badaukat: neure burua piezatik kanpo kokatzen ikasi nahiko nuke. Hau da,
zuzendaritzan urratsak egin nahiko nituzke. Orain arte eginiko lanak
nik zuzendu ditut, baina aldi berean pieza barruan ere egon naiz,
dantzari gisa. Koreografo moduan tresnak eskuratu nahi ditut, kanpotik
zuzendu ahal izateko.
Dokumentuaren akzioak