Dokumentuaren akzioak
«Erreferente argirik ez izateak askatasuna eman digu»
Idoia Zabaleta - Koreografoa
Dantzaren ekintzailetzat du bere burua Idoia 
Zabaletak (Gasteiz, 1970). Inutilitatea aldarrikatzen du. Eta denbora 
lineala hautsi behar dela dio, «erlojuaren kontrakoa, etengabe 
produzitzeko agintzen duena». Balio horiek, gainera, krisiak jota 
daudela uste du. Hortaz, «alferrikako moduan har daitezkeen denbora 
galtzeak behar-beharrezkoak» direla sinetsita dago. Zabaletaren iritziz,
 «arteak sinbolo berriak eraikitzeko zeregina du. Eta denbora, diskurtso
 eta eraginkortasun galtze horiek garatzeko tresna izan behar du». Modu 
horretara ulertzen ditu bere dantza piezak ere. Antonio Tagliarinirekin 
sortutako Royal dance of Antonio & Idoia Lisboako Alcantara
 jaialdian erakutsi du berriki.  
Herrialderik herrialde aldatzen dituzue obrako banderak.
 Publikoa eta dantza ulertzeko modua ere herrialderik herrialde aldatu 
egiten dira? 
Bai. Toki bakoitzean publiko bat dago. Tradizioak indar handia 
du; hau da, zer ikusi eta ikasi duten, modu batera edo bestera bizi dute
 dantza. Tradizioak begirada hezten du. 
Nolakoa da hemengo publikoa? 
 [tarte batez pentsatu ondoren] Ez dut uste hemengo koreografoek
 zigilu propioa dugunik. Lanak askotarikoak dira, elkarren guztiz 
desberdinak. Eta publikoa ere halakoa da. Galdera hori nik ere egiten 
diot neure buruari. 80ko hamarkadan dantzariak egon ziren, baina kanpora
 joan ziren, eta ez dira itzuli. Orain gaudenok lehen belaunaldia 
osatzen dugu. 
Zer dakar lehendabiziko belaunaldia izateak? 
Presioa senti dezakezu. Erakundeek dirua errentagarri bihurtu 
nahi dutenez, zerbait emanez gero konpainia gisa aintzat hartu eta hala 
aurkezten zaituzte. Garai batean nigan jarri zuten fokua, gero Asier 
Zabaleta ere aipatu zuten. Diru gutxi inbertitu arren, ikusgarritasuna 
eta errentagarritasuna eman behar diote. Euskal dantzaren label 
produktua izango ez zarela onartzen duzunean hasten zara lasaiago lan 
egiten. 
Zer harreman duzu atzetik datorren belaunaldiarekin? 
Erabat horizontala eta naturala da. Euskal Herrian ari da une 
honetan dantzaren ekosistema moduko bat sortzen. Azken zazpi urteetan 
Eusko Jaurlaritzak ahalegin bat egin du dantza garaikidea sustatzeko, 
baina, hortik aparte,  oinarri bat sortzen ari da. Garrantzitsua da, 
sendotzen den heinean konpainiak sortuko direlako. 
Harrobi sendoa dago, beraz? 
Dantza gaztea da Euskal Herrian. Baina gaztetasunak baditu gauza
 onak: freskotasuna, ausardia... Ni ez naiz koreografo gaztea, baina 
aldi berean badut gaztetik, nire belaunaldiak oro har. Ez dugu egitura 
egonkorrik mantentzeko ahalmenik, eta horrek gaztetasuna ematen digu. Ez
 da erreferente argirik egon, eta hortik datorkigu aniztasuna. 
Askatasuna ere bada. 
Atzerrian ikasi arren, Euskal Herrian geratzea erabaki 
zenuen. Zergatik? 
Amsterdamen eta Italian ikasi nuen, eta Bartzelonan ere izan 
nintzen Mal Pelorekin lanean. Euskal Herrira maitasunagatik itzuli 
nintzen [barrezka esan du]. Gustura nago hemen lanean. Egia esan, nire 
lanak kanpoan du hemen baino oihartzun handiagoa, kanpoan etxean baino 
gehiago dantzatzen naiz. Azken urteetan, harreman handia egin dut 
italiarrekin eta portugaldarrekin; eta, ondorioz, batetik bestera nabil 
beti. 
Kanpoan ikasi zenuen hemen horretarako aukerarik ez 
zenuelako?
Dantza berria deritzon horretan hasi nintzen, ikastaroak eta 
horrelakoak egiten. Euskal Herrian ez zegoen eskaintza handirik. Garai 
horretan jendea kanpora joaten hasi zen. Baina ni ez nintzen joan hemen 
ezer ez zegoelako; esperientzia berriak izan nahi nituelako, ate berriak
 ireki. Ezin dut biktimismoz hitz egin. 
Julyen Hamilton, Alesandro Certini, Charlotte Zerbey eta
 David Zambranorekin egin zenituen ikasketak. Zer ikasi zenuen haiekin?
Europan, dantza berriaren barruan inprobisazioa lantzen ari 
ziren, batez ere. Nik ez dut inoiz hezkuntza tekniko bat jaso, 
inprobisazioa jorratu dut. Ez dakit oso ondo zergatik aukeratu nuen ildo
 hori. Pentsatzen dut hasten zarenean hainbat gauza zirkunstantzialak 
direla, egoeraren araberakoak. Gogoan dut esan zidatela: 'ikastaro bat 
dago Bartzelonan, bazatoz?' Gimnastika erritmikoa egiten nuen, 
zerikusirik ez zuen, baina baietz esan nuen. Inprobisazioari buruzkoa 
zen, eta gustatu zitzaidan. 
Dantza Berrien Amsterdamgo Eskolan ikasketak egiteko 
beka eskuratu zenuen 1992an.
Bi urtez izan nintzen han. Dantzaren inguruan bizitzeko aukera 
izan nuen. Egun osoan dantzari loturik egoteko aukera zen. Biologia 
ikastetik, beste inguru batetik nentorren. Amsterdamek eman zidan dantza
 beste modu batera ezagutzeko aukera, eta dantzari eta koreografo asko 
ezagutzeko. 
Biologoa ikasketaz eta dantzaria lanbidez... Zein da 
bien arteko lotura? Dantza ere oso organikoa da?
Nire baitan lotura handia dute biek. Nire dantzan intuizioak 
toki handia du, baina egituratutako pentsamendua daukat, eta iruditzen 
zait zientzien arloan eginiko ikasketetatik datorkidala hori. 
Ekosistemetan espezializatu nintzen, eta uste dut baduela eragina. 
Kontatzen dena baino gehiago, kontatzeko modua interesatzen zait. Nola 
harremantzen naizen publikoarekin, beste dantzariekin, tresneria teatral
 guztiarekin... Erlazionatzeko modu horiek badute lotura handia 
ekosistemekin, biztanleriaren dinamikarekin. Koreografiak erlazio 
sistema moduetan antolatzen ditut. 
Juan Gonzalezekin, dantzaren ikerketarako espazio bat 
sortu zenuen duela bi urte, Azala. Zer da zehazki? 
Lasierran dago, Arabako herri txiki batean -sei biztanle 
besterik ez ditu-, eta artistentzako egoitza moduko bat da. Trebakuntza 
lantzen duten taldeei tokia alokatzen diegu, ikastaroak egin ditzaten. 
Baina Azalak badu proiektu kulturala ere: artisten topalekua ere bada, 
egoitza artistikoa. Ez dira soilik arte eszenikoen alorrekoak etortzen, 
musikariak eta idazleak ere etortzen dira, sosegu bila eta lanera.  
Euskal Herrian estilo horretako azpiegitura bat falta 
zen?  
Artistak afektibitate premian bizi gara. Hain da prekarioa gure 
lan egoera, ezen astirik ez dugu beste artistekin egoteko. Baina 
artistak elkartzen direnean izugarrizko potentziala sortzen da. 
Portugalen eta Katalunian ohikoak dira horrelako esperientziak; hemen ez
 hainbeste. Adibidez, Bilbon sortzen ari dira gune batzuk, instituzioen 
eskutik. Ondo daude, eta garrantzitsua da horiek ekimen pribatuekin 
konbinatzea. 
Arte eszenikoen goi mailako eskola egingo du 
Jaurlaritzak Bilbon, sektorearen aspaldiko eskakizuna betez. 
Bultzada nabarmena emango die arte eszenikoei. Euskal Herriko 
Dantzari Profesionalen Elkartea irakas plana definitzeko batzordean 
dago. Azken lau urteetan dantzaren eremuko profesionalek urrats handiak 
egin ditugu antolatzeko eta gure ahotsa entzunarazteko. Bagenekien era 
honetako proiektuekin hasi egin behar zutela, eta gure ikuspegia 
azalaraztea behar-beharrezkoa zen. Dantza hizkuntza artistiko moduan 
ezagutarazi behar dugu, antzerkiarekiko desberdina delako. 
Zein bide dago Filipa Franciscorekin sortutako Bicho
 eres un bicho-tik Royal dance of Antonio & Idoia-ra?
Antipodak dira. Dueto-rekin batera, nire mundu 
poetikoko lana da Bicho eres un bicho. Nire lana beti izan da 
ezagunagoa kanpoan hemen baino, eta orain beste era bateko lana egiteko 
gogoa nuen, Euskal Herriko testuinguruari loturikoa. Hemengo publikoak 
ikusteko gogoa daukat. Zaila dela badakit; antzoki publikoen sareak 
oztopoak jartzen dizkio dantza garaikideari. Ez dakit ez zaien 
interesatzen, ez zaien gustatzen edo besterik gabe ez duten ezagutzen. 
Baina niretzat garrantzitsua da jendeak nire lana ikustea, nola 
harremantzen den aztertzea. Publiko ez espezializatuarengana iritsi nahi
 dut lan honekin. Uste dut badagoela prest euskal dantzari garaikideen 
lana ikusteko eta harekin dialogatzeko. 
Zer ez duzu egin oraindik?
Idazkera eta ahotsa lantzea gustatuko litzaidake. Dueto-rako
 egin nuen zerbait, eta gustatu zitzaidan. Baina horrekin hasiko banintz
 ikasi beharko nuke, ez dudalako menderatzen. Beste erronka bat ere 
badaukat: neure burua piezatik kanpo kokatzen ikasi nahiko nuke. Hau da,
 zuzendaritzan urratsak egin nahiko nituzke. Orain arte eginiko lanak 
nik zuzendu ditut, baina aldi berean pieza barruan ere egon naiz, 
dantzari gisa. Koreografo moduan tresnak eskuratu nahi ditut, kanpotik 
zuzendu ahal izateko. 
Dokumentuaren akzioak
 
     
 
  
 
 
