Dokumentuaren akzioak
«Bizikide dira dantza eta antzerkiaren lengoaiak»
German Jauregi.Dantzaria eta koreografoa
Dantza eta antzerkia eskutik helduta doaz,
ezinbestean, German Jauregirentzat (Bilbo, 1972). Basauriko antzerki
eskolan ikasitakoari gehitu dio Belgikako Ultima Vez/Wim Vandekeybus
konpainian egindako hamar urteko eskarmentua. Mundu osoan aritzera
eraman duen taldea atzean utzita, bakarkako ibilbideari ekin dio
antzezle, dantzari eta koreografoak. Eta Sunset on Mars
lanarekin itzuli da Bilbora, etxera. Gaur eta etzi eskainiko du
ikuskizuna, lehen aldiz Euskal Herrian, Fundicion aretoan, Dantzaldia
jaialdiaren barruan.
«Tarteka antzerkiaren bidetik doan proposamena da, eta unean-unean mugimenduan zentratzen da gehiago», dio Sunset on Mars
bere lanari buruz. Esparru batetik bestera doa lana, Jauregiren
hitzetan. «Uste dut egun ez dela oso zuzena esatea antzerkia edo dantza
dela, bi lengoaiak aspalditik direlako bizikide». Kontatzen duen
istorioko bi aktoreek «komunikatzeko baliatzen dituzten elementuek
antzerkitik dute gehiago batzuetan, eta mugimendutik, gorputzetik,
besteetan». Bide horrek eskaintzen dituen aukerak arakatzeko hautatu
zuen bikotearen figura lanerako.
Krisi sakon batean murgilduta dago Jauregik eta Elena Forkina dantzariak Sunset on Mars-en
osatzen duten bikotea. Balio etiko eta moralen galera gero eta
handiagoa den gizartean, muturreko egoera batean, «eutsiezina den puntu
batean» kokatu du bikotea. «Saiatu naiz imajinatzen zer gertatuko
zaigun hemendik bost, hamar, ehun urtera, egun daramagun erritmoan.
Ideia zen bi pertsonaiak testuinguru imajinario horretan kokatzea, non
jada ez dagoen irtenbiderik».
Baina azken aukera bat izango dute bi pertsonaiek. Hortik
dator lanaren izenburua. Izan ere, Lurran baino bi ordu gehiago-edo
irauten du Marten ilunabarrak. Denboraren dilatazio bat irudikatu nahi
izan du, denbora zintzilik geratze bat. «Eta zintzilik egote horretan
sortzen da bigarren aukera hori, galdua duten harmonia, oreka berriro
topatzeko eta barruan duguna baina kanpotik mutilatu diguten hori
berriro bizitzeko». Larritasun puntu bat ere badu testuinguruak,
Jauregiren hitzetan, «agian salbatzeko azken aukera izan daitekeelako».
Gizarteari kritika egiteko saioa ikus liteke istorioan, baina
ez da hori izan Jauregiren asmoa. «Kritika ez, gogoeta egiteko aukera
eman nahi nuen ikuskizunarekin, eta emozioak helarazi, modu
intelektualean kritika bat egitea baino gehiago». Norberaren esku gauza
asko daudela transmititu nahi du. «Gertatzen ari denaren ardura badugu,
eta autokritika egitera eraman behar gintuzke». Gogoeta hori
sentimenduen bidetik helarazi nahi dio ikusleari.
Bakarkako bidea
Hamar urte egin ditu Belgikako konpainiarekin hara eta hona.
Besteak beste, Forkinarekin aritu da lanean. «Lan asko egin dugu
elkarrekin, asko ezagutzen dugu elkar, beraz, lanaren zati handi bat
egina zegoen entseguetan hasi ginenerako». Konpainian eginiko urteak
«oso onak» iruditzen zaizkio, hainbat herrialdetako profesionalekin
aritzeko aukera izan baitu. «Ikasketa handiko hamar urte izan dira, oso
zorioneko sentitzen naiz». Baina konpainian jarduteak zekarren bizimodu
«apur bat neketsuak» eta norbere lanak sortzeko gogoak bultzatuta,
bakarkako bideari ekitea erabaki zuen. Bere alde on eta txarrekin, ez
dela batere damutzen dio, eta pozik dagoela urrats hori egin
izanarekin. Hala, «ilusio handiz» dago bere lana Bilbon eskaintzeko.
Euskal Herriko programazioa «nahiko pobrea» dela eta
Dantzaldia eta halako jaialdi gehiago behar direla uste du Jauregik.
«Ikusle eta profesionalentzat oso garrantzitsua da ikustea zer duen
jendeak buruan, proposamenak, abangoardia motak... Hori dena ez da hona
iristen, eta pena da».
Dokumentuaren akzioak